سیدحسن آقا میری واعظی که سال گذشته خلع لباس شد با انتشار عکس فوق از ابتلای خود به کرونا خبر داد و گفت در دفتر کار خود، خود را قرنطینه کرده است
سید حسن آقا میری به کرونا مبتلا شد
واکنش فرهیختگان به مواضع اخیر حسن آقامیری
همچنین روزنامه فرهیختگان طی یادداشتی از مواضع اخیر حسن آقامیری انتقاد کرد و نوشت:
در پی پخش کلیپی از آقای سیدحسن آقامیری در باب جناب حر(س) حجهالاسلام دکتر ناصر رفیعی و سیدحسین شهرستانی، متذکر شدهاند که این عتاب و تندی، که در گفتار آقای آقامیری هست، با آن رحمت و رحمانیتی که هواخواه و دعوتکننده به آن است، سازگار نیست.
اینکه علاوهبر تعارض میان فرم و محتوای منبر آقای آقامیری، بهلحاظ محتوایی نیز در این گفتار-بلکه در کل فکر ایشان- تناقضی هست: دعوت و توصیه به «رحمت صِرف» و «بخشش عام» و «صلح کل» با مواخذه این و آن و خطاب و عتاب به دیگران، بهلحاظ محتوایی، سازگار نیست ولو با قول نرم و لیّن باشد. یعنی نمیشود از «رحمت عام» و «مغفرت کلی» سخن گفت و «راه خلاص» را حتی در برزخ و دوزخ نیز باز دانست، اما مدام به افعال این و آن ایراد گرفت و در جایگاه «منتقد همهچیز و همهکس» و «عتابکننده بر همگان» نشست. وقتی همیشه وقت هست و راه باز است، اصلاح رفتارها هم موکول به آینده دور و بلکه پس از مشاهده عذاب اخروی میشود دیگر!
در وضع مدرن و در کلام و کلیپ آقای آقامیری، بهجای آنکه توبه جناب حرّ(س) اهمیت داشته باشد، بخشش امام(ع) بر حر(س) چنان مطرح میشود که مخاطب گمان میکند هر سزایی و جزایی، غلط و نابجاست.
تمام مواردی که مورد اشاره آقای آقامیری است، همه از عیوب و خطایا نیستند و همه بد و نخواستنی هم نیستند، بلکه بعضا عیب و نقصند و نه کلا. ایشان در میان بعضی موارد درست، موارد نادرست یا شایسته بررسی را هم میانچین میکنند. یعنی واضح، غیرواضح، قطعی و مشکوک را بههم میآمیزند و البته کنار اینها، موارد «نادرست» را هم میآورند.
در وضع کینتوز مدرن، غالبا خلایق در جستوجوی اهواء خودند که بعضا و از دور، ممکن است خوشایند بهنظر برسند. این «پسندهای شخصی» یا «ترجیحاتِ منعندی» وقتی بهمیان میآیند که «قول حق» موضوعیت نداشته باشد. این کینتوزی مخصوص گروه یا دسته خاصی نیست و بهسراغ همه ما خواهد آمد و آمده است. در چنین وضعی است که حتی عبادات هم ممکن است درجهت «اغراض» مصادره شوند یا آنکه -با مهم شدنِ تنآسانی و طلبِ آسودگیِ نفس- از مجاهدت به عادت بدل شوند. در چنین وضعی، عیب و اشکال را در کجا باید جست و چگونه باید عیوب را چاره کرد؟ آیا اهل دیانت هم باید سادهانگاری پیشه کنند به رای و پسند شخصی یا جمعیشان عمل کنند یا آنکه باید درپی یافتن «قول حق» -بهقدر طاقت- و فهم و عمل بهمقتضای آن باشند؟ آه که در این راه هم چه خطرهاست و چه مجاهدتها لازم است. امثال آقای آقامیری کاشکی در این راه یاریکننده خلایق باشند. انشاءالله.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir