صنایع استان مرکزی مصرف موادمخرب برای لایه ازون را کاهش دهند


صنایع استان مرکزی مصرف موادمخرب برای لایه ازون را کاهش دهند

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: صنایع این استان باید مصرف موادمخرب برای لایه ازون را کاهش دهند زیرا تخریب این لایه موجب از بین رفتن امکان زندگی بشر بر روی کره زمین می‌شود.

«رضا میرزایی» روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه ازون در گفت و گو با ایرنا افزود: این لایه با جذب پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود و نابودی آن به منزله پایان حیات انسان‌ها است.
وی بیان کرد: لایه ازون تنها سپر حفاظتی زمین در برابر پرتوهای زیانبار و سرطان‌زای خورشید است و تخریب و سوراخ شدن آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موجودات روی کره زمین وارد می‌کند و شعار امسال «ازون برای زندگی» نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: روند تخریب و نازک شدن لایه ازن در دهه‌های گذشته شدت گرفته و تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه به شکل‌گیری پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازون منجر شده است.

میرزایی اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات محققان امر در سال ۲۰۱۸، بخش‌هایی از لایه ازون به میزان یک تا سه درصد در هر دهه ترمیم شده و امید است تا سال ۲۰۳۰ نیمکره شمالی ترمیم و بخش‌هایی از نیمکره جنوبی نیز به سطح قابل ملاحظه‌ای برسد.

وی گفت: ایران نیز در مرحله نخست پروژه حفاظت از لایه ازون موفق به حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن گاز مخرب لایه ازن شد و در مرحله دوم نیز باید ۲ هزار تن دیگر را حذف کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: صنایع برودتی و سردکننده‌ها، سازندگان یخچال‌ها و فریزرهای خانگی، صنعتی و تجاری، صنایع ابر و اسفنج سازی، بخش دفع آفات کشاورزی و سیستم‌های تهویه مطبوع، کپسول‌های اطفای حریق، اسپری‌های پاک کننده قطعات الکترونیکی و ساخت کولر خودروها از جمله کارخانجات مصرف کننده گازهای مخرب لایه ازون در کشور هستند
میرزایی بیان کرد: کارشناسان معتقدند اگر کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال به تعهدات خود عمل کنند و مصرف مواد مخرب لایه ازون را طبق برنامه زمان‌بندی شده حذف کنند، چرخه طبیعی این لایه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد و حفره آن ترمیم می ‌شود، البته در شرایط مناسب و مساعد دست کم ۵۰ سال طول می‌کشد تا این حفره‌ ترمیم شود.
وی گفت: براساس گزارش سایت جهانی محیط زیست، پروتکل مونترال تاکنون از موفق‌ترین معاهدات بین المللی زیست محیطی در سطح جهانی است و دارای بیشترین عضو در میان سایر معاهدات است که هرساله کشورهای عضو در ۱۶ سپتامبر آیین بزرگداشت روز جهانی اوزون را برگزار می‌کنند.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت