سینمای ایران خیلی وقت است ورشکسته شده/ کرونا به روند نابودی سینما سرعت بخشید


سینمای ایران خیلی وقت است ورشکسته شده/ کرونا به روند نابودی سینما سرعت بخشید

یک تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه در شرایط فعلی تا یک سال آینده بعید است سینمای ایران بتواند به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد، بر لزوم توجه به مشکلات و رفع آنها تاکید کرد.

یک تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه در شرایط فعلی تا یک سال آینده بعید است سینمای ایران بتواند به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد، بر لزوم توجه به مشکلات و رفع آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا آزادی (تهیه‌کننده و کارگردان سینما) با اشاره به وضعیت سینماها در دوران کرونا و ورود به شش ماهه دوم سال گفت: متاسفانه سینمای ایران به دلیل تاثیرپذیری از فضای سیاسی و اجتماعی جامعه خیلی جلوتر از شیوع ویروس کرونا از بین برود. کرونا به این روند نابودی سرعت بیشتری بخشید و بخش‌هایی از عیب‌های سینمای ایران که موجب نابودی آن شد را بیشتر عیان کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات سینمای ایران ریشه در گذشته دارد، گفت: مشکلاتی که امروز بیشتر در رسانه‌ها مطرح می‌شود در گذشته شکل گرفته است و مشکلات ریشه در گذشته دارد. مسائل خانه سینما، اتحادیه تهیه‌کنندگان و مشکلاتی که بر سر اعطای مجوز نمایش خانگی امروز مطرح می‌شود چند سالی است که آغاز شده و امروز خودش را بیشتر نشان می‌دهد. تنها ضربه‌ای که کرونا به سینما وارد کرد از ناحیه اقتصادی بود. به دلیل ضعف معیشتی خانواده‌ها، سینما از سبد کالای فرهنگی مردم حذف شد و دیگر کسی به سینما نرفت. از طرفی به خاطر مسائل بهداشتی و حفظ فاصله‌های اجتماعی دیگر کمتر کسی به سالن‌های سینما رغبتی نشان داد و امروز وضعیت سالن‌های سینما چندان مساعد نیست. وقتی قدرت خرید مردم تا حدی پایین می‌آید که تخم‌مرغ هم نمی‌توانند بخرند طبیعی است که اولویتی برای سینما رفتن ندارند.

وی با اشاره به محاسن شیوع بیماری کرونا بر روند تولید سینما گفت: شاید این ویروس باعث شود اقبال مردم به فیلم‌های سخیف کمتر شود و ذائقه آن‌ها به دوره‌ای بازگردد که سینما صاحب تفکر بود و فیلم‌هایی تولید می‌شد که به دانش و فرهنگ مردم اضافه می‌کرد. مخاطب امروز دیگر با فیلم‌های ضداخلاقی پا به سینما نمی‌گذارد و پولش را خرج حرف‌های بی‌بنیاد نمی‌کند و همین باعث می‌شود دفاتری که فیلم‌های سطحی تولید می‌کنند به فکر تولید آثار فاخر و ارزشمند بیفتند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در آینده نزدیک اوضاع خوبی را برای سینما تعریف کرد، گفت: بعید است تا یک سال دیگر سینما به شرایط عادی خود بازگردد و باید در این مدت به فکر جایگزین‌ها و برنامه‌هایی بود که بتواند چراغ سینما را روشن نگه دارد. البته دولت با بازگشایی مدارس و مراکز مختلف اداری و تفریحی عملا این پیغام را می‌دهد که گویی دیگر کرونایی وجود ندارد و نمی‌دانم سینما چه گناهی کرده است که باید هنوز هم نیمه تعطیل باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «قبیله من» با اشاره به مشکلات اقتصادی که بر سینما تحمیل شده است، گفت: هر چیزی که از چارچوب اقتصادی خودش خارج شود دیگر نمی‌تواند شکل درستی به خود بگیرد. در اصطلاح اقتصادی به کسی که همه چیزش را از دست بدهد ورشکسته می‌گویند و سینمای امروز ایران به معنای واقعی با توجه به تراز‌های اقتصادی ورشکسته به حساب می‌آید. در گذشته تمام سلایق و با هر نوع نگرش امکان فیلمسازی برای همه وجود داشت اما امروز و با ورود پول‌های بادآورده تعادل نظام دستمزد به هم ریخت و عده‌ای رقم‌هایی را مطالبه کردند که دیگر در توان پرداخت تهیه‌کنندگان اصیل سینمای ایران نبود. همین موضوع باعث شد بسیاری از تهیه‌کنندگان به تدریج کنار بروند و دیگر نتوانند فیلمی تهیه کنند. سینمای مستقل و بخش خصوصی با ورود پول‌های ارگان‌ها و مراکز دولتی و شبه دولتی از بین رفت و هر کس امروز بخواهد فیلم بسازد باید به یکی از همین منابع مالی متصل باشد.

وی با اشاره به ظرفیت اکران آنلاین گفت: متاسفانه قانون کپی رایت در سینمای ایران به درستی اجرا نمی‌شود و از طرفی تیراژ پایین تولیدات نمایش خانگی و نبود ساز و کاری که بتواند عرضه و تقاضا را در یک محور قرار دهد باعث شد این تکنولوژی که در دنیا سابقه طولانی دارد در ایران نتواند به خوبی رشد کند.

این کارگردان سینما در پایان درباره پروژه در دست ساختش گفت: من دو سال است که روی پروژه «آرش کمانگیر» متمرکز هستم و مراحل فنی آن را پشت سر می‌گذارم و چون بخشی از فیلم انیمیشن است کارهای آن در حال انجام است و منتظر شرایطی هستیم که وضعیت کشور از لحاظ شیوع کرونا به سمتی برود که بتوانیم تصویربرداری بخش‌های شهری را هم انجام دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان