تفکیک از مبدا اولویت ساماندهی سایت زباله هژده ‌دولان بانه


تفکیک از مبدا اولویت ساماندهی سایت زباله هژده ‌دولان بانه

سنندج - ایرنا - اجرای طرح فنس کشی، ایجاد حوضچه‌های ترسیب برای جلوگیری از آسیب‌ها و آلودگی زیست محیطی، بازبافت زباله با انجام تفکیک از مبدا و مقصد از مهمترین نیازهای سایت زباله هژده دولان شهرستان بانه است که در ساماندهی آن باید مورد توجه و اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سایت دفن و بازیافت پسماند زباله‌های شهری بانه به مساحت نیم هکتار در سال ۷۳ بنابر نیاز آن دوره در مسیر جاده بانه - سردشت توسط شهرداری جانمایی شد و در سال‌های اخیر برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، زباله‌های سه بخش مرکزی، ننور و نمشیر نیز به این سایت منتقل می‌شود که روزانه ۱۴۰ تُن است.

کارخانه بازیافت سایت هژده دولان در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و طرح تفکیک از مبدا نیز همزمان با آموزش شهروندان آغاز و برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد کرد و اکنون روزانه ۹۰ تُن زباله در این سایت بازیافت می‌شود.

وجود این سایت در مسیر جاده بین شهری بانه - سردشت بدلیل بوی نامطبوع، وجود سگ‌های بلاصاحب و آلودگی محیط طبیعی و بکر منطقه، باعث نارضایتی بسیاری از مردم از جمله مسافران و گردشگران شده است.

برای حل مشکل این سایت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص یافت و ساماندهی سایت با فنس کشی و ایجاد حوضچه‌های ترسیب توسط شهرداری و با نظارت محیط زیست آغاز شده است.

بوی نامطبوع و سگ‌های بی‌صاحب مهمترین معضل هژده دولان

بخشدار نمشیر با اشاره به مشکلاتی که سایت هژده دولان برای مردم بخش نمشیر ایجاد کرده است، گفت: مهمترین معضلاتی که این سایت برای مردم ایجاد کرده بوی نامطبوع و وجود سگ‌های ولگرد است که باید فنس کشی سایت کامل انجام شود تا منبع تغذیه سگ های بی‌صاحب از بین برود.

طاها کتابی افزود: با توجه به اینکه تغییر محل سایت در شرایط کنونی امکان پذیر نیست و باعث آلودگی منابع طبیعی می‌شود و تغییر مسیر جاده بین شهری بهترین راه حل پیشنهادی است.

وی ساماندهی سایت زباله هژده دولان را یکی از مهمترین مطالبات مردم بخش نمشیر اعلام کرد و اظهار داشت: باید کمیته‌ای با حضور مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی تشکیل و پیگیر مشکلات سایت باشد.

کتابی تاکید کرد: باید شهرداری‌ها و دهیاری‌های بخش مرکزی، نمشیر و ننور که پسماند شهری را به این سایت انتقال می‌دهند در ساماندهی سایت با شهرداری بانه همکاری کنند.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از ایجاد بحران در سایت هژده دولان باید هر چه زودتر اقدامات اساسی انجام شود چرا که در غیر این صورت باعث ایجاد بحران‌ زیست محیطی در منطقه و افزایش سگ‌های ولگرد و ایجاد ناامنی برای رهگذاران می‌شود.

اختصاص ۱۰ درصد مساحت سایت به فضای سبز

رییس حفاظت محیط زیست بانه نیز گفت: ارتفاع تور فنس کشی سایت هژده دولان کمتر از ۲ متر است که باید ارتفاع تور اطراف سایت بیش از ۲ متر باشد و حداقل باید ۱۰ درصد سایت به فضای سبز اختصاص یابد.

رحمان رحیم پور افزود: سایت بازیافت زباله برای تصفیه شیرابه‌ها باید به سیستم تصفیه مجهز شده و حوضچه های ترسیب نیز داشته باشد که سایت زباله هژده دولان به این ۲ سیستم مجهز نیست.

وی اظهار داشت: روستای سویرو و کوخ اله در مسیر سایت هژده دولان واقع شده و برای کشاورزی از آب‌های پایین دست سایت استفاده می‌کنند که ممکن است آلوده باشد و محصولات کشاورزی را نیز دچار آلودگی کند.

رحیم پور با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و بکر منطقه ادامه داد: اقداماتی برای ساماندهی سایت هژده دولان انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و در حال حاضر بازیافت زباله خشک در سایت انجام می‌شود که بازیافت تر نیز باید در آن انجام شود.

وی با بیان اینکه جانمایی سایت هژده دولان بانه مناسب نیست، گفت: چند مکان دیگر برای انتقال سایت زباله پیشنهاد شده اما حفاظت محیط زیست مخالف تغییر سایت است چرا که هزینه‌های زیادی را بر شهرداری تحمیل و آلودگی محیط زیست را بیشتر می‌کند.

رییس حفاظت محیط زیست بانه اضافه کرد: مهمترین مشکل سایت زباله هژده دولان وجود بوی نامطبوع، پخش شدن زباله‌ها و کیسه‌های پلاستیکی، حضور حیوانات و حشرات موزی است که برای رهگذاران مزاحمت زیادی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به جانمایی سایت زباله در بخش آرمرده یادآور شد: این سایت مجوز ندارد لذا بدلیل کمبود ماشین آلات، شهرداری آرمرده زباله‌های این بخش را به سایت هژده دولان منتقل نمی‌کند و در محل غیر مجاز این کار را انجام می‌دهد که باعث آلودگی منابع آبی و پوشش جنگلی می‌شود البته برای حل این مشکل مکاتبات و جلساتی با شهردار آرمرده صورت گرفته که با حل مشکل ماشین آلات، زباله‌ها به هژده دولان منتقل خواهد شد.

رحیم پور به راهکارهای حل معضل سایت زباله هژده دولان نیز اشاره کرد و یادآور شد: طرح تفکیک از مبدا، تغییر مسیر جاده بانه - سردشت، اجرای فضای سبز و حفظ آن از مهمترین راهکارهای حل معضل این سایت است که به شهرداری اعلام شده است.

تفکیک از مبدا اولویت ساماندهی سایت زباله هژده ‌دولان بانه

انتقال ۱۴۰ تن زباله به سایت هژده‌دولان

سرپرست شهرداری بانه نیز گفت: در حال حاضر روزانه ۱۴۰ تُن زبانه در سایت هژده دولان تخلیه می‌شود که از این میزان ۸۰ تُن مربوط به شهر بانه و مابقی زباله تخلیه شده مربوط به زباله ساکنان بخش‌های مرکزی، ننور و نمشیر است.

سروه قادرخانزاده با اشاره به اینکه هزینه مدیریت پسماند زباله هژده دولان توسط شهرداری بانه پرداخت می‌شود، افزود: ماهانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه این سایت است که با وجود پیگیرهای مکتوب و مستند ماده هشت قانون مدیریت پسماند که باید دیگران هزینه‌ای بابت تخلیه زباله پرداخت کنند اما تاکنون هیچگونه هزینه ای پرداخت نکرده‌اند.

وی با اشاره به کاهش درآمدها و فشاری مضاعف که بر شهرداری برای تامین هزینه‌های این سایت وارد است، اظهار داشت: فضای سایت زباله هژده دولان نیم هکتار و حدود ۲۰ برابر کوچکتر از سایت‌های دیگر مناطق استان است.

قادرخانزاده یادآور شد: این سایت در سال ۷۳ مکانیابی شده و با وجود تلاش شهرداری برای تملک زمین مناسب تاکنون موفق نشدیم لذا برای رعایت شرایط استاندارد این سایت نیاز به یک زمین مسطح ۲۰ هکتاری داریم.

وی گفت: با توجه به ناهموار بودن سایت زباله، مدیریت آن چند برابر هزینه بر شهرداری تحمیل می کند و برغم همه مشکلات شهرداری تلاش کرده کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود که در این راستا کارخانه بازیافت احداث و پاکسازی اطراف سایت نیز هر هفته می‌شود.

سرپرست شهرداری بانه افزود: امسال در راستای ساماندهی سایت زباله هژده دولان ۴۰۰ اصله نهال در محوطه سایت غرس شد، ادامه دیوار کشی به طول ۸۵۰ متر انجام و احداث ۲ حوضچه تصفیه شیرابه در مسیر آبریز سایت نیز در دست اقدام است که در این حوضچه ها همه مواد معلق و محلولی که جرم حجمی بیشتری از آب دارند با کاهش سرعت شیرابه ها در بستر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: حجم شیرابه‌های سایت روزانه نیم متر معکب است و هر حوضچه ۶۳ متر مکعب ظرفیت دارد که از ورود شیرابه‌های به آب های پایین دست سایت و آب‌های زیر زمینی جلوگیری می‌کند.

قادرخانزاده با بیان اینکه روزانه با انجام تفکیک از مبدا ۴۲ متر مکعب زباله کاهش می‌یابد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بازیافت به صورت روزانه انجام و تخمیر بی‌هوازی شکل نمی‌گیرد میزان تولید شیرابه بسیار پایین است.

وی گفت: بازیافت شهرداری برای ۲۱ نفر اشتغال ایجاد کرده و در حال حاضر ۱۵ درصد مواد بازیافتی تفکیک می‌شود ولی انتظار داریم مردم در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند چرا که تفکیک از مقصد با مشکلات زیادی همراه است.

قادرخانزاده افزود: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ساماندهی سایت زباله اختصاص یافته و از محل اعتبارات شهرداری نیز چهار میلیارد ریال تاکنون در این سایت هزینه شده است.

وی اضافه کرد: باید ۵۲۰ متر مربع محوطه سایت هژده دولان آسفالت شود که به ۱۰۰ تن آسفالت برای این منظور نیز داریم ضمن اینکه با انجام فنس کشی محوطه، دیگر سگ‌های ولگرد نیز وارد محوطه سایت نمی‌شوند.

سایت زباله های بانه در بخش نمشیر و در ۱۲ کیلومتری شرق بانه واقع شده است، این شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان