نگاهی به کشنده بنز اکتروس 1843، بنزی که هرگز نمی‌میرد! + جدول قیمت شهریورماه


نگاهی به کشنده بنز اکتروس 1843، بنزی که هرگز نمی‌میرد! + جدول قیمت شهریورماه

از حدود سه دهه پیش کامیون‌ها و کشنده‌های اروپایی در کشورمان مرور مشهور شدند و این شهرت تا امروز به بالاترین حد خود دست یافته، به طوری‌ که رانندگان ایرانی حاضر به خرید کشنده‌های اروپایی با عمر ده ساله هستند اما خرید کشنده چینی را منطقی و صحیح...

از حدود سه دهه پیش کامیون‌ها و کشنده‌های اروپایی در کشورمان مرور مشهور شدند و این شهرت تا امروز به بالاترین حد خود دست یافته، به طوری‌ که رانندگان ایرانی حاضر به خرید کشنده‌های اروپایی با عمر ده ساله هستند اما خرید کشنده چینی را منطقی و صحیح نمی‌دانند.

در بین کشنده‌های اروپایی که وارد بازار ایران شدند، سری کشنده‌های بنز اکتروس و بنز اکسور شناخته شده ترین محصولات مرسدس بنز هستند. این کشنده‌ها با کشنده‌های رنو مگنوم، اسکانیا سری G و R‌ و ولوو FH در کشورمان به رقابت پرداختند. در این میان سهم نسل اول بنز اکتروس از بازار کشنده‌های اروپایی بسیار چشمگیر بود. مرسدس بنز اکتروس کشنده‌ای با درصد خرابی بسیار پایین بود و در صورتی که راننده می‌توانست به خوبی با این بنز ساده و کم حاشیه رفتار کند، این کشنده تا سال‌ها به انجام وظایف خود ادامه می‌داد.

تاکنون چهار نسل از مرسدس بنز اکتروس توسط این شرکت آلمانی به بازار عرضه شده که واپسین نسل این کشنده نیو اکتروس نام گرفته است. نسل اول این خودرو موسوم به اکتروس mp1، در فاصله سال‌های 1996 تا 2003 به تولید می‌رسید و جایگزینی برای سری SK کشنده‌های مرسدس بنز بود. این نسل حضور قابل توجهی در کشورمان دارد و با مدل بنز اکتروس 1843 شناخته می‌شود.

نگاهی به کشنده بنز اکتروس 1843، بنزی که هرگز نمی‌میرد! + جدول قیمت شهریورماهبنز اکتروس

نسل دوم بنز اکتروس موسوم به mp2 طی سال‌های 2003 تا 2008 تولید می‌شد و ظاهر آن تا حد زیادی به بنز اکسور شباهت پیدا کرده بود. این نسل نیز در بازار کشورمان حضور دارد. نسل سوم اکتروس نیز طی سال‌های 2008 تا 2012 به تولید رسید و سپس با مدل جدید این خودرو موسوم به نیو اکتروس جایگزین شد.

نگاهی به نسل اول بنز اکتروس

در این مطلب تنها به بررسی نسل اول این خودرو یا همان اکتروس 1843 معروف خواهیم پرداخت که شهرت خوبی در ایران برای خود دست و پا کرده است. این کشنده آلمانی طی سال‌های تولید از طریق واردات به کشورمان وارد شد و مدتی بعد نیز ایران خودرو دیزل قرارداد تولید بنز اکتروس و بنز اکسور را با دایملر آلمان منعقد کرد. نسخه‌های مونتاژی ایران خودرو دیزل سپر غیر هم‌رنگ با بدنه دارند و از این نظر می‌توان متوجه تفاوت آن‌ها با اندک نمونه‌های وارداتی شد.

نسل اول بنز اکتروس 1843 با دو پیشرانه شش سیلندر و هشت سیلندر به همراه گیربکس‌های 16 سرعته دستی و نیمه اتوماتیک وارد بازار شد که اکثر نسخه‌های موجود در بازار ایران، به گیربکس نیمه اتوماتیک مجهز هستند. آرایش چرخ‌های بنز اکتروس 1843 نیز به صورت تک محور یا 4*2‌ است.

نگاهی به کشنده بنز اکتروس 1843، بنزی که هرگز نمی‌میرد! + جدول قیمت شهریورماهبنز اکتروس

پیشرانه نصب شده در بنز اکتروس 1843 با کد OM 501 LA شناخته می‌شود. این پیشرانه شش سیلندر بوده و حدود 11 لیتر حجم دارد و گازوئیل را با استاندارد آلایندگی یورو 2 می‌سوزاند. حداکثر قدرت قابل دستیابی با این پیشرانه 394 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن نیز 1850 نیوتن‌متر است. یک باک 400 لیتری آلومینیومی نیز وظیفه تامین سوخت مورد نیاز بنز اکتروس 1843 را بر عهده دارد. راننده بنز اکتروس 1843 می‌تواند با این کشنده حدود 25 تن بار را حمل و نقل کند.

برای خرید بنز اکتروس 1843 به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

شکی نیست که با قیمت‌های نجومی این روزهای بازار، بسیاری از رانندگان تمایل به خرید بنز اکتروس 1843 با کارکردی 15 ساله و بیشتر داشته باشند. رقیب اصلی بنز اکتروس 1843 در بازار کشنده‌های کارکرده بنز اکسور هم‌دوره و سری اول ولوو FH12 است که هر دو از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند و در بازار بیشتر دیده می‌شوند.

علاوه برآن نمونه‌های موجود از بنز اکتروس 1843 در بازار اکنون کارکردی بسیار بالا دارند و حداقل یک تصادف را تجربه کرده‌اند، بنابراین اتاق آن‌ها توسط تعمیرکاران مورد بازسازی قرار گرفته و دیگر نمی‌توان به واسطه بنز بودن آن‌ها را به کار گرفت. البته همچنان نسخه‌های سالم و دوست داشتنی از بنز اکتروس 1843 در نمایشگاه‌های خودرو قابل مشاهده هستند که هر مخاطبی را به خرید خود دعوت می‌کنند.

:

جدول قیمت بنز اکتروس 1843 _ شهریورماه 1399

سال ساختکارکردقیمت
1382۱۳۵٫۰۰۰۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1383۱٫۴۰۰٫۰۰۰۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1382۱٫۳۰۰٫۰۰۰۱٫۴۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1382۱٫۵۰۰٫۰۰۰۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس