شماره های ماندگار تاریخ استقلال


شماره های ماندگار تاریخ استقلال

برای ثبت در آرشیو؛ قسمت دوم سلسله مطالب شماره های ماندگار تاریخ باشگاه استقلال که پیش از این در بخش کاربران...

طرفداری / شماره های ماندگار تاریخ استقلال (بخش دوم و پایانی)

در بخش اول، شماره های یک تا یازده تقدیم شما شد و حالا این شما و این باقثی شماره ها...

شماره ۱۲

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

کارو حق وردیان
کارو حق وردیان هافبک دفاعی دهه ۴۰ و ۵۰ تاج.
این بازیکن ارامنه ایران که متولد ۳ تیر ۱۳۲۵ است، فوتبال خود را مانند اکثر بازیکنان ارامنه ایران از باشگاه خوب و قدیمی آرارات شروع کرد.
او بعد از ۵ سال بازی در این تیم در سال ۱۳۴۷ به تاج پیوست. کارو یک هافبک دفاعی دونده و خستگی ناپذیر ملقب به موتور خط میانی تاج بود و در اصطلاح میگفتند کارو دارای ۲ ریه است به خاطر دوندگی بی امان. کارو یکی از بازیکنان تاریخ تاج است که سابقه زیادی در دربی تهران دارد.
۱۷ دربی ۶ برد ۶ مساوی ۵ باخت تعداد و آمار بازی های او در دربی است. کارو در این ۱۷ دربی ۲ گل نیز به ثمر رساند که گل دوم تاج در کامبک سه دو در ۳ مهر ۱۳۴۹ توسط او به ثمر رسید.
او که در تیم ملی هم مانند تاج عضو ثابت بود به افتخارات زیادی رسید. از جمله حضور در المپیک و ۲ قهرمانی جام ملت های آسیا.
کارو سرانجام بعد از ۹ سال حضور در تاج در سال ۱۳۵۶ از فوتبال با پیراهن تاج خداحافظی کرد.
بازی خداحافظی او مقابل منتخب ارامنه و هم بازی های سابق او در تاج و تیم ملی بود. تمام کسانی که حتی از فوتبال خداحافظی هم کرده بودند مانند علی جباری و اکبر کارگرجم و جعفر کاشانی و ... در بازی خداحافظی کارو شرکت کردند. همچنین بازیکنانی مانند ناصر حجازی و علی پروین و غلامحسین مظلومی نیز در این بازی خداحافظی حاضر بودند.
کارو حق وردیان مجموعا ۱۷۷ بار برای تاج به میدان رفت که ۸ گل نیز به ثمر رساند.

افتخارات کارو حق وردیان با تاج:

۴ قهرمانی در جام باشگاه های تهران در سال های ۴۸؛۴۹؛۵۱؛۵۲
۱ قهرمانی در جام باشگاه های آسیا ۱۳۴۹
۱ قهرمانی در لیگ تخت جمشید
ایشان هم اکنون ساکن آمریکا است.


شماره ۱۲

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

عبدالصمد مرفاوی

مهاجم خرمشهری دهه ۶۰ استقلال. مرفاوی متولد ۲۳ مرداد ۱۳۴۲ است.
فوتبالش را در تیم نیروی زمینی شروع کرد و سپس به تیم های ستاد مشترک و دارایی پیوست و سرانجام در سال ۱۳۶۷ به استقلال پیوست. مرفاوی به همراه دیگر مهاجم جنوبی استقلال عباس سرخاب زوج طلایی خط حمله استقلال را تشکیل دادند. صمد به دلیل گل های زیبا و مهمش با سر لقب صمد سر طلایی را از سوی هواداران دریافت کرد.
مرفاوی در تاریخ حضورش در استقلال بیشتر با شماره ۱۲ به میدان رفت و پس از دو سال بازی در الکویت و در سال ۷۴ به استقلال بازگشت و ۳ سال دیگر برای استقلال به میدان رفت و در مجموع ۸ سال در استقلال بازی کرد. صمد زننده گل های مهمی در تاریخ استقلال بوده از جمله ۳ باری که با ضربات سر دروازه پرسپولیس باز کرد (که هر ۳ بازی با برتری استقلال به پایان رسید)
همچنین در فینال جام باشگاه های آسیا زننده گل برتری مقابل لیائونگ چین بود و توانست در آن سال آقای گل مسابقات شود.
مرفاوی در فینال سال بعد مقابل الهلال یکی از ۳ بازیکن استقلال بود که پنالتی خود را از دست داد. ۲ گل مهم او در فینال جام حذفی مقابل برق شیراز موجب قهرمانی استقلال در سال ۱۳۷۵ شد. او در سال ۱۹۹۱ سومین بازیکن برتر آسیا شد. مرفاوی در ۱۶۹ بازی ۷۹ گل برای استقلال زد که در رده چهارمین گلزنان برتر تاریخ استقلال قرار می گیرد.
افتخارات صمد مرفاوی با استقلال:
قهرمانی جام باشگاه های تهران
قهرمانی لیگ قدس
قهرمانی آسیا
قهرمانی جام حذفی است.
در رده ملی هم بعد از استعفای دسته جمعی ستارگان تیم ملی از جمله نفرات تازه دعوت شده به تیم ملی فرا خوانده شد و در مسابقات آسیایی پکن زوج او و پیوس در خط حمله توانستند به قهرمانی آسیا برسند.
۳۱ بازی و ۱۱ گل آمار او در تیم ملی فوتبال ایران است.

شماره ۱۲

شماره های ماندگار تاریخ استقلال


ادموند اختر
شماره ۱۲ و باز هم یک بازیکن ارامنه برای استقلال. ادموند اختر متولد ۲۳ اسفند ۱۳۵۰.
طبق معمول ارامنه فوتبال خود را از آرارات شروع کرد و از آن جایی که اکثر ارامنه تمایل به استقلال دارند در سال 1373 به استقلال پیوست.
او در فصل اول خود با استقلال به مقام نایب قهرمانی لیگ و قهرمانی جام حذفی رسید.
فصل بسیار خوب اختر با ۱۳ گل در تمام رقابت ها برای او به پایان رسید. فصلی که بهترین فصل حضور ۴ ساله او در استقلال نیز بود.
درخشش او در دربی ها از او بازیکنی محبوب بین هواداران ساخت.
یکی از بازی های ماندگار او در دربی چهلم است. گل زود هنگام او در دقیقه ۷ و سپس گرفتن پنالتی برای استقلال در همان بازی که در پایان با برتری ۳ بر ۱ استقلال به پایان رسید.
همچنین او از جمله بازیکنانی است که در اولین دربی خود گل زده است.اختر در دربی جنجالی ۳۸ در حالی که استقلال دو بر صفر تا دقیقه ۸۸ عقب بود بعد از گل ورمزیار، در دقیقه ۹۰ گل مساوی را وارد دروازه پرسپولیس کرد. بازی که نهایتا به خاطر جنجال ها و درگیری ها نیمه تمام ماند.
اختر در ۶ دربی؛ ۲ برد ۲ مساوی ۲ باخت تجربه کرد.۲ گل نیز زد.
همچنین در ۹۱ بازی ۲۹ گل برای استقلال به ثمر رساند.
او در سال ۱۳۸۶ در تیم کاوه تهران از فوتبال خداحافظی کرد.
افتخارات اختر با استقلال

یک قهرمانی لیگ

یک قهرمانی جام حذفی

شماره ۱۳

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

مسعود مژدهی
۱۳ وفادار؛ لقبی که تیفوسی های تاجی در ورزشگاه به او داده بودند. (ای یار ای یار؛ یار وفادار تویی، مسعود مژدهی یار وفادار تویی؛)
در خانواده ای کاملا فوتبالی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ به دنیا آمد.۲ برادر بزرگتر او نیز فوتبالیست بودن که یکی از آن ها به دلیل مصدومیت مجبور به کناره گیری از فوتبال شد.اما مسعود و برادر بزرگتر(عباس) فوتبال خود را ادامه دادند و به پیراهن تاج رسیدند.
مسعود مژدهی که خودش را طرفدار سرسخت حمید شیرزادگان ستاره تیم شاهین میدانست؛ کشف استاد داریوش اسداللهی است.
بعد از معرفی او به تیم پاس؛ توسط رایکوف به تیم ملی جوانان دعوت شد و بعد از یک سال بازی در پاس این بار رایکوف او را به عضویت تاج درآورد.
مهاجم جوان چالاک و تند و تیز آن روز های فوتبال ایران خیلی زود محبوبیتی بالا در میان هواداران تاج به دست آورد.
بازی های درخشان او در دربی همیشه در ذهن ها به یادگار مانده.
مسعود هرچقدر در بیرون از زمین آرام و خوش اخلاق بود و رابطه دوستانه با بازیکنان رقیب داشت اما در زمین بازی خیلی زود از کوره در میرفت و درگیر می شد. او همیشه پای ثابت درگیری های دربی استقلال و پرسپولیس بود. در یکی از دربی ها بعد از زدن گل توسط خودش و دریافت گل مساوی توسط خوردبین؛ اعتراض های زیاد مسعود به داور و درگیری با بازیکنان پرسپولیس باعث اخراجش از زمین بازی شد.
او در دربی ها ۲ گل نیز به ثمر رساند‌. خوشحالی گل معروف و احساسی او مقابل هواداران پرسپولیس یکی از جالب ترین اتفاقات تاریخ دربی تهران است.
مژدهی متخصص زدن گل های زیبا بود. در بازی منتخب تهران مقابل استوک سیتی که ستارگانی چون جف هرست و گوردن بنکس دروازه بان افسانه ای را داشت با ضربه ای آکروباتیک دروازه بنکس را باز کرد.
او تا سال ۱۳۵۶ به مدت ۷ سال در استقلال بازی کرد و نهایتا با ۱۳۷ بازی و ۳۶ گل زده (سیزدهمین گلزن برتر تاریخ باشگاه) در سن ۲۶ سالگی به کار خود خاتمه داد.
از افتخارات او با استقلال به چند دور قهرمانی تهران
قهرمانی جام باشگاه های آسیا (فقط در لیست حضور داشت)
قهرمانی جام تخت جمشید است.

شماره ۱۴

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

سیروس دین محمدی
هافبک کوتاه قامت استقلال در اواخر دهه ۷۰ بود. دین محمدی که متولد سال ۱۳۴۷ در تبریز است؛ فوتبال خود را از تراکتورسازی تبریز شروع کرد. سپس به تیم شهرداری تبریز پیوست و از این تیم در سال ۱۳۷۷ به استقلال پیوست.
بازی های درخشان او در آن سال باعث شد یار مورد اطمینان زنده یاد حجازی در میانه میدان باشد و در آن سال با ۴۰ بازی بیشتر از هر بازیکنی برای استقلال بازی کرد.
هر چقدر از نظر فردی سال خوبی برای دین محمدی بود اما از نظر تیمی سال سخت و تلخی را به همراه استقلال سپری کرد.
زنده یاد حجازی دو هفته بعد باخت مقابل جوبیلوایواتا ژاپن از سمت خود برکنار شد. فینالی که استقلال با نتیجه ۲ بر ۱ مقابل بیش از ۱۰۰ هزار تماشاچی واگذار کرد. تک گل استقلال را دین محمدی با شوت از پشت محوطه جریمه به ثمر رساند.
استقلال که روحیه خود را از دست داده بود تمام انرژی خود را برای جام حذفی گذاشت ولی در فینال این بار با مربیگری سوکومخورف با نتیجه ۲ بر ۱ مغلوب پرسپولیس در فینال شد. گل استقلال که توسط بختیاری زاده به ثمر رسید روی کرنر ارسالی توسط دین محمدی زده شد.
به نوعی دین محمدی با استقلال در آن سال در سه جام مختلف هت تریک نایب قهرمانی کرد.
فصل بعد دین محمدی به ماینتس آلمان در بوندسلیگا ۲ پیوست و از بازیکنان فیکس ماینتس نیز بود.
بعد از ۱ سال این هافبک چپ پا و شوتزن به استقلال پیوست و در آخرین دوره لیگ آزادگان که استقلال با مربیگری زنده یاد پورحیدری فاتح آن شد بازی کرد. پاس گل دربی برگشت آن سال باز هم توسط دین محمدی فرستاده شد، این بار یک پاس در عمق و گل از علیرضا اکبرپور.
دین محمدی تا پایان دومین دوره لیگ برتر در استقلال بازی کرد. در مجموع ۴ سال ۱۳۲ بار برای استقلال بازی کرد.
او برای تیم ملی هم ۳۹ بار به میدان رفت.
افتخارات دین محمدی با استقلال کسب ۱ قهرمانی لیگ و ۱ قهرمانی جام حذفی است.

شماره ۱۴

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

آندرانیک تیموریان
باز هم جوانی اهل ارامنه ایران به استقلال آمد اما نه در تیم بزرگسالان، در آکادمی.
آندرانیک تیموریان متولد اسفند ماه سال ۱۳۶۱ در تهران‌.او برادر کوچکتر زنده یاد سرژیک دیگر بازیکن سابق استقلال است.
سامورایی در تیم پایه های آرارات بازی میکرد. با نظر زنده یاد رضا احدی او جذب تیم پایه های استقلال شد و به همراه مجتبی جباری و امیرحسین صادقی و چندین نفر یکی از یکی قوی ترین آکادمی های ایران را در آن زمان زیر نظر زنده یاد احدی و صمد مرفاوی تشکیل دادند.
آندو به همراه مجتبی به ابومسلم پیوستند و سپس با بازیهای درخشان خود در جام‌ جهانی ۲۰۰۶ به بولتون پیوست.
ابتدای کار برای او خوب پیش رفت و پایان فصل بهترین بازیکن جوان از نگاه هواداران شد اما فصل بعد با تغییرات پی در پی مربیان او آرام آرام از ترکیب دور شد و سپس به فولهام و برنلی رفت که اوضاع چندان برای او خوب پیش نمی رفت.
آندو به ایران برگشت ولی باز هم به استقلال نیامد و این بار تراکتور را انتخاب کرد.
در فصل بعد یعنی سال ۱۳۹۰ سرانجام به استقلال پیوست و توانست با استقلال مقام قهرمانی جام حذفی را کسب کند. بعد از رفتن به لیگ قطر دوباره در سال ۹۲ به استقلال پیوست. سالی که از بازیکنان تاثیر گذار استقلال بود و گل به یاد ماندنی او به بوریرام از دلایل اصلی صعود استقلال به نیمه نهایی آسیا بود. گلی که بهترین و زیبا ترین گل تاریخ لیگ قهرمان آسیا نام گرفت. محرومیت او در بازی برگشت نیمه نهایی (به همراه نکونام) ضربه بزرگی به خط هافبک استقلال زد و استقلال نتوانست به فینال صعود کند.
سامورایی استقلالی ها در فصل بعد به خاطر اختلاف نظر با قلعه نویی از استقلال جدا شد و به تراکتورسازی پیوست.
او در آن نیم فصل از بازیکنان تاثیر گذار تراکتور بود و شاید اگر اخراج او مقابل نفت در بازی پایانی نبود به همراه تراکتور قهرمان لیگ میشد.
آندو بعد از چندین تیم عوض کردن و افت فاحش هم اکنون بدون تیم است و شاید دوباره به مستطیل سبز بازگردد.
او سه بار قهرمان جام حذفی شده که یک بار آن عضو استقلال بود.
آندو با ۱۰۱ بازی ملی جزو بازیکنان ۱۰۰ تایی تاریخ تیم ملی است.
هم چنین با ۶ بازی در ۲ جام جهانی به همراه مهدی مهدوی کیا رکورد دار است.

شماره ۱۵

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

اصغر حاجیلو

حاجیلو هم یکی از هشت بازیکنی است که تمام دوران حرفه ای فوتبال خود را در باشگاه استقلال (تاج) گذراند. دفاع چپی متعصب با سابقه 11 سال بازی در استقلال. حاجیلو که متولد سال ۱۳۳۵ است از پایه های تاج فوتبال خود را شروع کرد در سال ۱۳۵۵ در سن ۲۰ سالگی به تیم اصلی تاج آمد. اصغر حاجیلو همان طور که گفته شد فوتبال حرفه ای خود را از سال 55 و از باشگاه تاج شروع کرد. حاجیلو که در میان استقلالی ها معروف به اصغر داداش بود به خاطر فیزیک بدن خود ذاتا بازیکن خشنی بود اما همیشه اخلاق را رعایت میکرد. او که در مقطعی یکی از کاپیتان های تیم ملی هم به شمار می رفت در جام ملت‌های آسیا 1984 که به چهارمی ایران منجر شد، عضو تیم ملی فوتبال ایران بود. او جزو 14 نفری بود که در سال 65 و هنگام بازی‌های آسیایی 1986 در اعتراض به کادر فنی تیم ملی، از این تیم استعفا کرد. حاجیلو سرانجام بعد از ۱۱ سال بازی در سال ۱۳۶۶ از فوتبال خداحافظی کرد.

افتخارات او با استقلال:

۱ قهرمانی جام حذفی

۲ قهرمانی جام باشگاه های تهران

شماره ۱۶

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

علیرضا اکبر پور
علیرضا اکبرپور متولد ۲۸ اسفند ۱۳۵۳ در تبریز، علیرضا فوتبال خودش را از سال ۱۳۷۱ در تیم قدیمی تبریز یعنی ماشین سازی شروع کرد. او برای خدمت سربازی مدتی به پاس رفت و سپس به ماشین سازی که مربیگری آن بر عهده زنده یاد حجازی بود برگشت.
بعد از سرمربیگری زنده یاد حجازی در استقلال، اکبرپور با نظر مستقیم مرحوم حجازی در سال ۱۳۷۵ به استقلال پیوست.
اکبرپور که یک هافبک راست و هافبک هجومی تند و تیز بود خیلی زود در ترکیب استقلال جای گرفت.
با توجه قد و قامت کوتاه و استارت های انفجاری؛ هواداران به او لقب هرکول جیبی و مورچه اتمی را داده بودن.
علیرضا اولین دربی خود را در ۲۰ تیر ۱۳۷۶ تجربه کرد.
گل زیبای او و استارت پنجاه متری او در دربی سال ۱۳۷۹ (دربی ۵۰) موجب برد یک بر صفر استقلال و پاره کردن نوار ناکامی چند ساله استقلال در دربی ها شد. در پایان آن فصل اکبرپور با استقلال آخرین قهرمانی لیگ آزادگان را کسب کردند.
او در کارنامه خود سابقه دومی و سومی آسیا را نیز دارد.
علیرضا اکبرپور سرانجام در سال ۱۳۸۴ بعد از یک دهه بازی برای استقلال از این تیم جدا شد. ۳۵ گل(۱۴ گلزن تاریخ استقلال)۲۱۹ بازی
افتخارات اکبرپور با استقلال
قهرمانی در جام آزادگان فصل 77-76 به همراه تیم استقلال تهران
قهرمانی در جام آزادگان فصل 80-79 به همراه تیم استقلال تهران
قهرمانی در جام حذفی 81–80 به همراه تیم استقلال تهران


شماره ۱۷

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

عبدالعلی چنگیز
دهه شصت فوتبالیستی تکنیکی با اسم و فامیل جالب در ایران ظهور کرد. چنگیز متولد ۲۳ اسفند ۱۳۳۷ در محله چهار باغ اصفهان است.
فوتبال خود را از تیم برق اصفهان شروع کرد. سپس به ذوب آهن اصفهان پیوست و بعد از حضور در چند تیم دیگر نظیر ابومسلم سرانجام با نظر مستقیم زنده یاد پورحیدری در سال ۱۳۶۰ به استقلال پیوست و تبدیل شد به یکی از بازیکنان خط هافبک رویایی دهه شصت استقلال و تیم پورحیدری.
عبدالعلی چنگیز به واسطه سرعت بالای خود در ۲ پست مهاجم و هافبک کنار بازی می کرد.
حرکات پا به توپ او و ضربات آکروباتیک زیبای او طرفداران دهه ۶۰ استقلال و ایران را شگفت زده میکرد. مصاف های تک به تک را به سادگی پیروز می شد و به نوعی کابوس مدافعان آن زمان بود.
او هم مانند بسیاری از هم نسلان خود گرفتار برهه جنگ ایران و عراق شد و شاید اگر جنگی در کار نبود او در لیگ های مطرح اروپایی بازی میکرد. چه بسا که در همان زمان از هانوفر آلمان پیشنهاد داشت.

چنگیز در سال ۶۶ به امارات رفت و بعد از ۳ سال به استقلال برگشت و شد جزئی از اعضای تیم پر ستاره استقلال در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ که فاتح جام باشگاه های آسیا شدند.
این هافبک مهاجم خوش اخلاق استقلال در حدود یک دهه بازی برای استقلال ۱۲۹ بازی و ۴۷ گل به ثمر رساند و هشتمین گلزن تاریخ باشگاه استقلال است.
او به خاطر اعتراض به کادر فنی و استعفای دسته جمعی موفقیت خاصی در رده ملی ندارد. او بعد از کنار گذاشتن فوتبال در امارات مدرسه فوتبال تاسیس کرد و هم اکنون ساکن امارات است.
افتخارات او با استقلال
۳ قهرمانی تهران
۱ قهرمانی آسیا

شماره ۱۸

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

جواد قراب
جواد قراب متولد ۸ خرداد ۱۳۲۸
در اواخر دهه ۴۰ هافبک خوش قد و قامتی از تیم حمید و سپس برق تهران چهره شد.
نام این شخص جواد قراب بود.
قراب که فوتبال خود را از تیم چهارصد دستگاه شروع کرده بود با درخشش چشمگیر خود به تیم حمید و سپس برق تهران پیوست.
بازی های جواد به قدری خوب بود که توسط کادر فنی وقت تیم ملی به اردو ها فرا خوانده شود. بازی خوب او در جام باشگاه های تهران در بازی برق تهران و تاج باعث شد رایکوف خواستار حضور او در تاج شود. همچنین خواهر جواد قراب شعله قراب کاپیتان تیم بانوان تاج بود.
این هافبک وسط شوتزن و بازیساز بعد از پیوستن به تاج شماره۱۸ را به تن کرد و از بازیکنان فیکس ترکیب تاج شد.
اولین افتخار مهم او قهرمانی آسیا در سال ۱۳۴۹ بود. قراب در بازی فینال در ترکیب اصلی حضور داشت و توانست با غلبه بر هاپوئل اسرائیل قهرمانی آسیا را به دست آورد.
دومین افتخار مهم او قهرمانی در جام باشگاه های تهران در سال ۵۰ بود. در بازی نهایی با دبل و ۲ گل جواد قراب تاج موفق شد برابر تیم قصر یخ با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی برسد و از عنوان قهرمانی خود در سال گذشته دفاع کرد. او همچنین در رده ملی سال ها بازی کرد و از ارکان اصلی ایران در المپیک ۱۹۷۰ مونیخ و مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ بود. همچنین در جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ تایلند به همراه ایران به عنوان قهرمانی مسابقات دست یافت. قراب مجموعا ۶۰ بازی ملی دارد.
جواد قراب سرانجام با ۱۴۴ بازی و ۲۴ گل زده به کار خود در تاج پایان داد.
افتخارات جواد قراب
قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا 1970 به همراه تیم تاج
کسب مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا 1971 به همراه تیم تاج
قهرمانی در جام باشگاههای تهران در سال 1351 به همراه تیم تاج
قهرمانی در لیگ تخت جمشید در سال 1353 به همراه تیم تاج
قهرمانی در جام حذف به همراه تیم تاج


شماره ۱۸

شماره های ماندگار تاریخ استقلال نفر اول از سمت راست جعفر مختاری فر، کنار آقا رضا احدی و عبدالعلی چنگیز

جعفر مختاری فر
مهاجم تکنیکی دهه ۶۰ استقلال که متولد سال ۱۳۳۷ در محله جوادیه تهران است. فوتبال خود را از زمین های خاکی جوادیه شروع کرد و سپس به تیم دارایی پیوست. در سال ۱۳۶۲ با نظر زنده یاد پورحیدری به استقلال پیوست و به مدت ۴ سال در استقلال بازی کرد. در سال ۶۶ از استقلال جدا شد و بعد از ۱ سال دوباره از العربی قطر به استقلال بازگشت.
یک مصدومیت نا به هنگام (در مسابقات ملی) او را به مدت ۱ سال از میادین دور کرد. اما در سال ۷۰ در مراحل پایانی جام باشگاه های آسیا به میادین برگشت و به استقلال در راه کسب ستاره دوم کمک کرد. مختاری فر بدون شک یکی از تکنیکی ترین بازیکنان تاریخ استقلال است. گل زیبای او در دربی سال ۱۳۶۷( دربی ۲۹) که شکست را با تساوی عوض کرد در خاطر فوتبال دوستان مانده. همچنین گل او در نیمه نهایی سال 64 مقابل هما استقلال را به فینال مسابقات فرستاد.
پوکر به یاد ماندنی او در سال ۱۳۶۴ مقابل برق تهران از دیگر بازی های به یاد ماندنی مختاری فر در استقلال است.مختاری فر بعد از ۱۳ سال خداحافظی خود از فوتبال در دیداری مقابل سائوپائولو برزیل از فوتبال خداحافظی کرد. او در این بازی ۱۵ دقیقه بازی کرد و در پایان بر روی دوش منصوریان از فوتبال خداحافظی کرد.
۱۲۵ بازی و ۳۱ گل آمار به جا مانده او در ۱۰ سال حضور او در استقلال است.
مختاری فر ۵۰ بازی ملی نیز دارد.

افتخارات مختاری فر با استقلال
قهرمانی در جام باشگاه های آسیا در سال 1370 به همراه تیم استقلال تهران
قهرمانی در لیگ قدس فصل 69-68 به همراه تیم استقلال تهران
سه عنوان قهرمانی در جام باشگاه های تهران

شماره ۲۰

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

مهدی پاشازاده

مهدی پاشازاده متولد ۶ دی ۱۳۵۲ در تهران. مدافع میانی سابق استقلال که سال ها پیراهن استقلال را بر تن کرد. او بعد از بازی در تیم پایه های استقلال با تصمیم زنده یاد پورحیدری در ۱۷ سالگی به تیم بزرگسالان استقلال پیوست و در سال ۱۳۷۱ در سن ۱۹ سالگی به ترکیب اصلی استقلال رسید. مهدی که در طول دوران حضورش در استقلال شماره های ۴ و ۱۰ هم پوشید اولین بار در استقلال شماره ۲۰ را به تن کرد. پاشازاده مدافعی بازیساز و پا به توپ بود.خصوصیتی که کمتر در میان مدافعان ایرانی بود.
بازی های درخشان پاشازاده موجب شد در اوج جوانی یکی از بازیکنان قابل اتکا استقلال باشد. مهدی با وجود بازی های درخشان اما هیچ وقت در زمان مایلی کهن به تیم ملی دعوت نمی شد.
بعد از برکناری مایلی کهن و آمدن ویرا او به تیم ملی دعوت شد. سلسله بازی های خوب او در مهم ترین بازی های تاریخ تیم ملی ایران یعتی پلی آف مقابل استرالیا و ۳ بازی جام جهانی موجب شد به عنوان اولین مدافع در دهه ۷۰ به اروپا ترانسفر شود. پاشازاده در حالی که ۲۵ سال داشت به بایرن لورکوزن پیوست اما یک مصدومیت شدید در تمرینات پیش فصل باعث شد که او کل فصل را از دست بدهد. او که در تمرینات پیش فصل توسط امرسون برزیلی مصدوم شد دیگر نتوانست خود را به ترکیب لورکوزن برساند و سپس از این تیم جدا شد و در تیم های لیگ اتریش و سوئد بازی کرد. پاشازاده در سال ۷۹ به استقلال بازگشت و این بار شماره ۱۰ را به تن کرد. او به همراه استقلال قهرمانی لیگ آزادگان در سال ۷۹ را به دست آورد.
فصل بعد در حالی که با رفتن زرینچه بازوبند کاپیتانی به او رسیده بود در حالی که با یک تساوی در هفته آخر اولین دوره لیگ برتر میتوانست به قهرمانی برسد. اما باخت عجیب استقلال مقابل ملوان در انزلی باعث قهرمانی پرسپولیس شد. سال ۱۳۸۲ آخرین سال حضور پاشازاده در استقلال بود و او با ۹ سال حضور در استقلال و ۱۸۲ بازی به کار خود در استقلال پایان داد.
افتخارات او با استقلال
۲ قهرمانی لیگ
۲ قهرمانی جام حذفی
یک نایب قهرمانی آسیا
و یک مقام سومی آسیا

شماره ۲۰

شماره های ماندگار تاریخ استقلال



پیروز قربانی

دیگر شماره ۲۰ استقلال باز هم یک مدافع وسط است.قربانی متولد سال ۱۳۵۷ است. در سال ۱۳۷۹ از آکادمی استقلال به تیم اصلی پیوست.
در سال اول حضورش با این که کمتر فرصت بازی به او رسید اما توانست قهرمانی لیگ را به دست آورد.
با رفتن مهدی پاشازاده، پیروز قربانی از ارکان اصلی خط دفاعی استقلال شد و به مدت نزدیک یک دهه در استقلال به صورت مداوم بازی کرد. در پنجمین دوره لیگ برتر برای بار دوم به قهرمانی لیگ دست یافت.
بعد از رفتن محمود فکری و خداحافظی علی رضا منصوریان و همچنین انتقال جنجالی نیکبخت به پرسپولیس، بازوبند کاپیتانی به پیروز قربانی رسید در لیگ هشتم این بار به عنوان کاپیتان جام قهرمانی را بالای سر برد‌. در پایان آن فصل پیروز قربانی بعد از ۹ فصل پیاپی (رکورد دار مشترک با زرینچه و فکری و برهانی و طالب لو علیرضا اکبرپور) با ۱۹۵ بازی از استقلال جدا شد و به مس کرمان پیوست. گل خاطره انگیز و دقایق پایانی او در دربی که موجب کامبک استقلال شد در خاطر استقلالی ها مانده است.
افتخارات پیروز قربانی با استقلال
۳ قهرمانی لیگ
۲ قهرمانی جام حذفی

شماره ۲۲

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

ایرج دانایی فرد
زنده یاد ایرج دانایی فرد متولد ۲۰ اسفند ۱۳۲۹_وفات ۲۱ آذر ۱۳۹۷

ایرج دانایی فرد فرزند علی دانایی فرد است. پدرش ملقب به پدر معنوی باشگاه استقلال و تاج است.از موسسان و مربیان تاج بود.
ایرج فوتبال خود را از نوجوانان و جوانان تاج شروع کرد. سال ۱۳۴۹ نامش در لیست آسیایی استقلال قرار گرفت و توانست قهرمانی جام باشگاه های آسیا را در کارنامه خود ثبت کند.
با وجود سن کم و حضور بازیکنان با تجربه بازی زیادی به او نمی رسید به همین دلیل او از تاج جدا و به تیم عقاب پیوست. پس از چند سال بازی در عقاب در سال ۱۳۵۴ به پاس تهران پیوست و در ۲ سال بازی در پاس به یک قهرمانی لیگ تخت جمشید دست یافت.در سال ۱۳۵۶ به تاج دوباره بازگشت و این بار از مهره های اصلی تاج بود و توانست با تاج فاتح اولین جام حذفی تاریخ استقلال شود. او که یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی هم نیز بود سابقه قهرمانی جام ملتها را در کارنامه خود دارد.
بعد از مصدومیت محمدرضا عادلخانی هافبک چپ تاج و تیم ملی در آستانه جام جهانی؛ دانایی فرد جایگزین او شد.
تاریخ سازی دانایی فرد در جام جهانی رقم خورد و توانست اولین گل تاریخ ایران در جام های جهانی را مقابل اسکاتلند به ثمر برساند.
بعد از انقلاب ۱۳۵۷ او به مدت ۱ سال دیگر در استقلال بازی کرد و در سال ۱۳۵۸ به لیگ آمریکا رفت. در دوره ای که بازیکنان بزرگی همچون پله در آن لیگ بازی میکردند، دانایی فرد و آندرانیک اسکندریان در بازی خداحافظی پله در تیم منتخب جهان مقابل کرایوف و ستارگان جهان بازی کردند.
دانایی فرد سرانجام در ۲۱ آذر ۱۳۹۷ در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.
افتخارات زنده یاد ایرج دانایی فرد با استقلال
قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا 1970 به همراه تیم تاج
کسب مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا 1971 به همراه تیم تاج
قهرمان دو دوره جام باشگاه های تهران در سال های 50 و 51 به همراه تیم تاج
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 57–56 به همراه تیم تاج

شماره ۲۲

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

علیرضا واحدی نیکبخت
علیرضا واحدی نیکبخت که در اصطلاح به او نیکبخت واحدی میگفتند در ۹ تیر ۱۳۵۹ در مشهد به دنیا آمد.
فوتبال خود را از تیم قدیمی و مشهور مشهد یعنی ابومسلم شروع کرد. یک‌ سال درخشش در ابومسلم کافی بود تا در سال ۱۳۷۸ استقلال او را جذب کند.
نیکبخت که به عنوان وینگر چپ و بازیکن چپ پا اوایل حضور در پست وینگر راست به کار گرفته شد. بعد از مدتی به سمت چپ خط دفاعی به کار گرفته شد.
بازی های درخشان او باعث شد انتخاب اول هر مربی در استقلال و تیم ملی در سمت چپ باشد. نیکبخت در عین محبوبیت بالای خود در نزد هواداران بازیکن بسیار پر حاشیه ای بود.
سرانجام بعد از هفت سال پیاپی حضور در استقلال در سال ۱۳۸۵؛ علی نیکی استقلالی ها در انتقالی شوکه کننده به تیم رقیب و سنتی یعنی پرسپولیس پیوست.
اوایل حضور او در پرسپولیس حتی با تغییر پست خوب بود و به مقام قهرمانی لیگ هم رسید اما رفته رفته افت او شروع شد و حاشیه های زیاد او باعث شد مدتی از فوتبال نیز محروم شد.
نیکبخت بعد ها هرچند طی چندین مصاحبه از پشیمانی خود درباره این انتقال صحبت کرده اما هنوز اکثر هوادارای استقلال او را نبخشیدند.
نیکبخت در لیگ ۱۳ به استقلال بازگشت و ۱ سال دیگر در استقلال بازی کرد که بازی زیادی به او نرسید.
نیکبخت با ۱۹ حضور در دربی (۱۳ استقلال؛۶ پرسپولیس) بعد از علی پروین بیشترین بازی را در تاریخ دربی ها دارد.
او در ۱۳ دربی خود ۳ بار با استقلال پیروز شد ؛۲ بار شکست خورد
در ۶ دربی خود در پرسپولیس نیز تنها گل خود در دربی ها رو به ثمر رساند و ۵ مساوی و ۱ پیروزی کسب کرد.
او با ۱۳ تساوی در دربی رکورد دار بیشترین مساوی در دربی ها است.
۱۹۹ بازی ۳۳ گل به ثمر رساند.
شاید مهم ترین گل نیکبخت؛گل دقایق پایانی استقلال به الاتحاد بود که با پرشی بلند دروازه الاتحاد در لحظات آخر باز کرد.هرچند در مرحله بعد استقللل در باتلاق آزادی گرفتار شد و از صعود به فینال باز ماند و به مقام سومی مسابقات رسید.

افتخارات نیکبخت با استقلال
۲ قهرمانی لیگ
۲ قهرمانی جام حذفی
سومی جام باشگاههای آسیا

شماره ۳۰

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

وحید طالب لو

شاید خیلی ها طالب لو را با شماره ۱ به خاطر بیاورند اما وحید زمانی که در استقلال چهره شد شماره ۳۰ را به تن میکرد. او حتی در تیم ملی هم این شماره را انتخاب کرده بود.

وحید طالب لو متولد ۱۳۶۱ در تهران. او فوتبال خود را از نوجوانان پرسپولیس شروع کرد اما سپس به تیم جوانان و امید استقلال پیوست و زیر نظر زنده یاد احدی کار کرد. با پیشنهاد مرفاوی به تیم اصلی استقلال اضافه شد.

ابتدا نیمکت نشین بود اما رفته رفته به ترکیب اصلی راه یافت و اولین بازی رسمی او مقابل سپاهان در اصفهان بود.

وحید که یکی از بازیکنان خوش اخلاق استقلال بود به مدت ۹ سال پیاپی در استقلال حضور داشت و در پایان لیگ دهم استقلال را ترک کرد. او ۱ بار دیگر در سال ۱۳۹۴ به استقلال بازگشت و بعد از پایان لیگ ۱۵ و نیمکت نشینی با ۱۸۰ بازی به کار خود در استقلال پایان داد.

افتخارات طالب لو با استقلال:

۲ قهرمانی لیگ

۱ قهرمانی جام حذفی

شماره ۳۳

شماره های ماندگار تاریخ استقلال


حجت خاکسار تهرانی
دروازه بان اواسط دهه ۵۰ تا اواسط دهه ۶۰ استقلال که کمتر به او پرداخته شده و شاید خیلی از هواداران استقلال نام او را نیز نشنیده باشند.
او یکی از ۸ بازیکنی است که فقط برای استقلال بازی کرد.
حجت خاکسار از تیم جوانان تاج در سال ۱۳۵۱ به تیم اصلی پیوست.
در حضور زنده یاد حجازی و منصور رشیدی دروازه بان سوم تیم بود.
با رفتن ستاره های تاج از جمله حجازی به شهباز و همچنین اختلاف نظر منصور رشیدی با مدیریت وقت؛حجت خاکسار در سال ۱۳۵۶ به ترکیب اصلی رسید و به مدت نزدیک ۲ سال درون دروازه ایستاد. بعد از وقایع سال ۱۳۵۷ در سال ۱۳۵۸ ناصر حجازی دوباره به تیم بازگشت و باز هم حجت خاکسار تهرانی نیمکت نشین شد.
او ۳ بار در دربی ها دروازه بان بود از جمله دربی که با برد ۳ بر صفر تاج همراه شد. دو دربی دیگر ۱ مساوی و یک برد به دست آورد.
خاکسار تهرانی ده سال در تیم استقلال بازی کرد و سپس با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کرد.
او بعد از کنار گذاشتن فوتبال به سوئد رفت و هم اکنون ساکن اروپا است.
خاکسار تهرانی مثل زمان بازی خود کم مصاحبه است و شاید انگشت شمار حرفی از استقلال و به صورت کلی درباره فوتبال ایران بزند.
حجت خاکسار تهرانی در بین دروازه بان های تاریخ استقلال و آن هایی که حداقل بالای ۵۰ بازی انجام دادن کمترین گل خورده و بهترین میانگین را دارد. حتی بهتر از زنده یاد حجازی که رتبه دوم را بعد از خاکسار تهرانی دارد. حجت خاکسار تهرانی در ۷۸ بازی ۳۷ گل دریافت کرد و میانگین ۰/۴۷ را ثبت کرده است.
او با استقلال به مقام قهرمانی جام باشگاه های تهران و قهرمانی جام حذفی دست یافته است.




شماره ۳۳

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

پژمان منتظری
مدافع جنوبی سابق استقلال که فوتبال خود را از فولاد اهواز شروع کرد.
پژمان که بدون شک جز بهترین مدافعین ۱۵ سال گذشته ایران است در سال ۱۳۶۲ در اهواز به دنیا آمد.
این مدافع گلزن و پا به توپ فوتبال خود را از جوانان و بزرگسالان فولاد شروع کرد و در لیگ چهارم توانست با فولاد قهرمان ایران شود.
در سال ۱۳۸۶ و در لیگ هفتم با نظر زنده یاد حجازی به استقلال پیوست.
سال اول حضور او مصادف شد با یکی از ضعیف ترین سال های استقلال اما در پایان فصل با آمدن قلعه نویی توانست مقام قهرمانی جام حذفی برسد.
فصل بعد در لیگ برتر نیز به مقام قهرمانی رسید.
با آمدن کیروش به تیم ملی و اعتقاد او به دفاع وسط بازیساز او در ترکیب تیم ملی نیز بازی کرد و در راه ۲ انتخابی جام جهانی های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به ایران کمک کرد و در جام جهانی ۲۰۱۴ در هر ۳ بازی فیکس بود و به میدان رفت.
او سال گذشته از تیم ملی فوتبال ایران با ۵۱ بازی رسمی خداحافظی کرد.
منتظری بعد از هفت سال حضور در استقلال در نیم فصل لیگ ۱۳ به فوتبال قطر رفت. بعد از چند سالی بازی در کشور های عربی در لیگ ۱۷ به استقلال بازگشت ابتدا مدتی به خاطر مصدومیت از ناحیه کتف نیمی از فصل را از دست داد و سپس به میادین برگشت. بعد از ۲ سال بازی در استقلال باز هم به خاطر مشکل با مدیریت تیم؛ استقلال را به مقصد تیم های عربی و قطر ترک کرد.
منتظری جزو ۵ بازیکنی در استقلال است که بالای ۳۰۰ بازی انجام داده و بالا تر از بازیکنانی همچون خسرو حیدری(۳۰۴) ؛جواد زرینچه(۳۰۵)؛امیر حسین صادقی(۳۱۶) و پایین تر از محمود فکری (۳۴۵) رتبه دوم تعداد بازی در استقلال را با ۳۱۸ بازی رسمی دارد.
از افتخارات او با استقلال می توان به
۲ قهرمانی لیگ
۳ قهرمانی جام حذفی اشاره کرد.

شماره ۳۷

شماره های ماندگار تاریخ استقلال

فابیو جانواریو
استقلال تا سال ۱۳۷۹ فقط ۲ خارجی جذب کرده بود. در این ۲۰ سال حدود ۴۰ بازیکن خارجی به استقلال رفت و آمد داشتند. از میان این همه بازیکن تعدادی انگشت شمار دارای کیفیت بالا بودند. فابیو جانواریو یکی از آن بازیکنان با کیفیت تاریخ استقلال است. این هافبک بازیساز برزیلی متولد ۱۹۷۹ در ایالت پارانا برزیل است. او ابتدا در ایران برای فولاد بازی کرد. در سال ۱۳۸۷ و در لیگ هشتم جذب استقلال شد. استقلال در آن سال طی نبردی نفس گیر با ذوب آهن و به خاطر تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ برتر شد. زننده گل قهرمانی استقلال جانواریو بود. در حالی که در آن سو ذوب آهن از فولاد عقب بود و استقلال با حداقل نتیجه و کسب ۳ امتیاز قهرمان میشد جانواریو با شوتی از پشت محوطه جریمه دروازه پیام مشهد را گشود و استقلال به مقام قهرمانی رسید.
جانواریو بعد از استقلال ۲ سال در سپاهان نیز بازی کرد و ۲ قهرمانی لیگ در آن جا هم کسب کرد. فابیو سال آخر فوتبال خود را در استقلال بازی کرد اما دچار مصدومیت شد و بعد از آن مصدومیت از فوتبال خداحافظی کرد. او سال ها رکورد دار بیشترین بازی توسط یک بازیکن خارجی در استقلال بود.رکوردی که بعد ها به دست مگویان و ساموئل شکسته شد. جانواریو بار ها تعصب و علاقه خود به استقلال را حتی بعد از رفتن از ایران نشان داده.او پول قرار داد سال آخر خود را به استقلال بخشید. جانواریو با استقلال ۱ قهرمانی لیگ کسب کرد.

پایان بخش دوم و آخر

چند بزرگوار خصوصا از نسل قدیمی تاج مثل زنده یاد جدیکار یا پرویز قلیچ خانی و حسن نظری و مسعود معینی می توانستند در این لیست باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !