پرورش مرغ گوشتی


پرورش مرغ گوشتی

دسترسی سریع و ارزان به منابع غذایی و پروتئینی یک از اصلی ترین دلایلی است که امروزه صنعت پرورش مرغ را بسیار ارزش بخشیده است. محصولات حاصل از پرورش طیور از جمله تخم و گوشت آن در جوامع مختلف روزانه به طور گسترده مصرف میشوند. به همین منظور کسب و کارهای مختلفی مرتبط با این صنعت راه اندازی شده اند که پرورش مرغ یکی از مهمترین آنها می باشد.

به گزارش خبرگزاری موج، پرورش مرغ با دو هدف تجاری تولید تخم و یا تولید گوشت قابل اجرا بوده و این کسب و کار را می توان با ماشین جوجه کشی از جمله انواع دستگاه جوجه کشی صنعتی اسکندری آغاز نمود. با استفاده از تخم های نطفه دار و ماشین جوجه کشی افراد میتوانند به تولید انبوه جوجه های یک روزه پرداخته و آنها را برای تخمگذاری و یا مصرف گوشتی پرورش دهند.

برای پرورش مرغ گوشتی لازم است که پرورش دهنده اطلاعات جامعی در این زمینه کسب نماید. در ادامه این نوشتار به توضیح برخی از مهمترین نکات پرورش مرغ گوشتی پرداخته شده است.

طول دوره پرورش مرغ گوشتی

در گذشته بسیاری از نژادهای اصلی مرغ در واقع دو منظوره بودند و پرورش دهندگان هم برای تخمگذاری بالا و هم برای تولید گوشت با کیفیت، آنها را در مزارع خود پرورش میدادند. اما امروزه برای دستیابی به نژاد گوشتی و یا تخمگذار، مرغ ها دچار اصلاح نژاد شده اند. در واقع هدف از اصلاح نژاد و یا اصلاح ژنتیک، دستیابی به بیشترین راندمان تولید در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. به همین خاطر است که مرغ های گوشتی امروزه در مدت زمان کمتر از 50 روز به وزن بالای 2.5 کیلوگرم رسیده و آماده کشتار میشوند. نژادهای تخمگذار نیز با هدف تولید تعداد بالایی تخم دستخوش اصلاح ژنتیکی شده اند.

مرغ هایی گوشتی که امروزه بعنوان نژاد تخمگذار مورد پرورش قرار میگیرند معمولا در سن 45 روزگی به کشتارگاه ها عرضه میشوند. البته دوره پرورش مرغ فقط به مدت زمان حضور مرغ در سالن ختم نمیشود. چرا که قبل از جوجه ریزی و یا بعد از تخلیه سالن، لازم است که سالن پرورش مرغ ضدعفونی و تمیز گردد.

به طور کلی در پرورش مرغ گوشتی به روش سنتی سالیانه میتوان تا 5 دوره تولید انجام داد و از این راه به سود رسید.

تجهیزات لازم برای پرورش مرغ گوشتی

پس از ضد عفونی سالن مرغداری، جوجه های یک روزه به داخل سالن منتقل میشوند. در داخل سالن باید تجهیزات لازم برای رشد جوجه ها و بهبود عملکرد آنها تأمین شود. در داخل سالن پرورش مرغ گوشتی و با توجه به سن جوجه ها فاکتورهایی زیادی نظیر نور، دما، رطوبت و تهویه به دقت بررسی و تنظیم میشوند. به همین منظور از تجهیزات مرتبط همچون دانخوری و آبخوری، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، رطوبت ساز و ... در مرغداری ها استفاده میشود. تجهیزات مرغداری نقش مهمی در پروسه تولید مرغ گوشتی دارند. هم اینک شرکت های مختلفی در زمینه تولید لوازم مرغداری فعال بوده که گروه صنعتی اسکندری یکی از نامدارترین و با سابقه ترین آنها می باشد. این کارخانه با بیش از 30 سال سابقه در صنعت دام و طیور، تجهیزات اساسی مرتبط با صنعت مرغداری و دامداری را با تکنولوژی روز طراحی و تولید میکند. برای مشاهده تجهیزات مرغداری ساخت اسکندری می توانید به وبسایت گروه صنعتی اسکندری مراجعه نموده و از محصولات این کارخانه دیدن فرمایید.

تغذیه مرغ گوشتی به چه صورت است؟

تغذیه بخش حیاتی پرورش مرغ گوشتی می باشد و همچنین بیشترین هزینه های تولید نیز به تأمین خوراک مرغ مربوط میشود. جوجه های یک روزه برای رسیدن به وزن مطلوب در دوره های مختلف رشد با خوراک متفاوت تغذیه میشوند. غذای مصرفی جوجه ها در هفته های اولیه که به پیش دان و جیره استارتر معروف است، حاوی مقدار زیادی پروتئین و انرژی می باشد. سپس با گذشت زمان، نیمچه ها با غذای پر انرژی تغذیه میشوند. خوراک نیمچه ها میزان پروتئین کمتری نسبت به جیره آغازین دارد.

خوارک اصلی جوجه ها شامل ذرت و کنجاله سویا، پودر گوشت و استخوان و انواع مینرال ها و مواد ویتامینه می باشد. جیره غذایی جوجه ها با ترکیب صحیحی از مواد خوراکی تهیه شده تا بتواند تمامی احتیاجات غذایی پرنده را در برگیرد. دان مصرفی مرغ ها را هم به صورت آماده میتوان از بازار تأمین نمود و هم می توان از طریق دستگاه های آسیاب میسکر و بالابر در محل مرغداری به تولید آن پرداخت. مرغداران معمولا برای کاهش هزینه های تولید، دان مصرفی جوجه ها و یا مرغ ها را در محل مرغداری تولید میکنند.

پرورش مرغ گوشتی

پروسه تولید جوجه های یک روزه گوشتی

برای تولید جوجه های یک روزه به دو روش میتوان اقدام نمود. پرورش دهنده با توجه به بودجه و تجربه خویش میتواند جوجه های یک روزه را از هچری ها خریداری نماید. یا اینکه با خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار می تواند به جوجه کشی پرداخته و تخم های نطفه دار را به جوجه یک روزه تبدیل کند. هچری ها در واقع افرادی هستند که گله مولد پرورش میدهند. این افراد از طریق فروش تخم نطفه دار و یا فروش جوجه یک روزه به بازار درامد زایی میکنند. گله های مولد و یا مادری نیز تحت شرایط و تغذیه خاصی پرورش داده میشوند تا تخم های نطفه دار از آنها حاصل شود. بیشتر مرغداران برای اطمینان، جوجه های یک روزه مورد پرورش مرغداری خود را در سالن های جداگانه تولید میکنند. دوره جوجه کشی مرغ تقریبا 21 روز می باشد و و با یک زمانبندی مناسب، مرغدار میتواند بعد از اینکه مرغ های گوشتی را به کشتارگاه روانه نمود، جوجه های یک روزه را به داخل سالن پرورش منتقل نموده و پروسه تولید را ادامه دهد.

پرورش پرندگان زینتی سود آور است یا پرورش مرغ گوشتی؟

هر کدام یک از این مشاغل سختی ها و بازار فروش و درامد خاص خود را دارند. پرورش پرندگان زینتی به مراتب حساس تر از پرنده های اهلی همچون مرغ می باشد. همچنین جوجه کشی از پرندگان زینتی نیز فقط با دستگاه های خاصی امکان پذیر است. برای جوجه کشی از پرندگان زینتی باید از نوع حرفه ای و پیشرفته آن همچون ماشین جوجه کشی حرفه ای اسکندری استفاده شود. میزان درامد حاصل از پرورش پرنده های زینتی نیز با توجه به نژاد پرنده متغیر است. پرنده های زینتی بیشتر برای نگهداری در منزل پرورش داده میشوند و مصرف گوشتی ندارند. انواع طوطی و قناری و کبوتر از جمله پرنده های زینتی محبوب بوده و برخی از نژادهای کمیاب آنها تا چند صد میلیون نیز معامله میشوند.

جمع بندی

پرورش مرغ گوشتی اگر با یک برنامه مدیریتی صحیح اجرا شود، سودآوری زیادی به دنبال دارد. برای راه اندازی این کسب و کار لازم است که افراد قبل از اقدام اطلاعات جامعی در مورد نحوه پرورش، نحوه تغذیه، بیماری های مرغ و نحوه واکسیناسیون، بازاریابی و ... کسب نمایند. در نظر داشته باشید که مدت زمان دوره پرورش مرغ تخم گذار و مرغ گوشتی و میزان بهره وری هر یک از این دو موارد با هم فرق میکند. بنابراین در داخل یک سالن نمی توان گله تخمگذار و گوشتی با یک دیگر پرورش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید