سخنگوی وزارت بهداشت:حقوق دستیاران پزشکی از ماه مهر 50 درصد افزایش می‌یابد


سخنگوی وزارت بهداشت:حقوق دستیاران پزشکی از ماه مهر 50 درصد افزایش می‌یابد

کاشان- ایرنا- معاون فرهنگی دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش حقوق کار دانشجویان را حق آنها دانست و گفت: حقوق دستیاران با پیگیری و موافقت صورت گرفته، از ماه مهر امسال 50 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز چهارشنبه در جمع نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کاشان بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تنها دانشگاه‌هایی هستند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون پای کار بودند و از ۱۷ خرداد که دانشگاه‌ها بازگشایی شد، بازهم این دانشجویان حضور یافتند.

وی افزود: بار درمان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ افزون بر پزشکاران و پرستاران بر دوش دستیاران و انترن‌ها بود و کارورزان نیز کمک قابل توجهی کردند؛ سرافراز هستیم که هیچ کدام از دانشجویان همپای کادر درمان در این وضعیت شانه خالی نکردند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اوایل شیوع ویروس کرونا کمبود ماسک و امکانات حفاظتی وجود داشت اما دانشجویان با همه وجود در این میدان جنگ کمک کار کادر درمان بودند و جسورانه ایستادند که وزارت بهداشت و درمان را در کشور سربلند کرد.

وی اظهار داشت: این مهم در کنار سایر مشکلات وزارتخانه مانند کمبودهای مالی، تعویق کارانه و حقوق با وحدت و انسجام امور را ساماندهی کرد و سرمایه اجتماعی برای نظام شد که موجب افتخاراست.

لاری با اشاره به کمبودها در نتیجه مشکلات اقتصادی در کشور اضافه کرد: گران شدن غذا، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی بدون حساب و کتاب و نبود زیرساخت، کوچک شدن سبد مالی خانوادها برای اجاره خانه دانشجویان همه دست به دست هم داد و هم رئیسان دانشگاه و هم دانشجویان را دچار چالش کرد و برخی دانشگاه‌ها مکانی را برای خوابگاه دانشجویان اجاره کردند که در نهایت موجب شد تا مسئولان به فکر بودجه فرهنگی دانشجویی باشند.

وی تشریح کرد: بر این اساس در بودجه ستادی رشد ۱۵۰۰ درصدی امسال اتفاق افتاد و موجب شد تا دست ما برای برخی هزینه‌ها باز باشد و هم اکنون که فاقد بودجه اجرایی هستیم، از این اعتبار در دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کرونا شرایطی را ایجاد کرد تا بتوانیم زیرساخت‌های خوابگاهی، ورزشی و فرهنگی‌ را سر و سامان بدهیم، ادامه داد: رشد سرانه فرهنگی دانشجویی که به ازای هر دانشجوست به ۴۵ درصد می‌رسد اما رشد بودجه در سایر امور از جمله آموزشی ۱۴ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت همه نگاه‌ها به سمت بهداشت و درمان بوده و از بقیه جاها غلفت شده است، گفت: دستیاران پزشکی سربازان خط مقدم بیمارستان‌ها هستند که فشار زیادی به آنها وارد می‌شود و حق‌الزحمه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند.

لاری همچنین از بیمه کردن دستیاران پزشکی خبر داد و بیان کرد: حق بیمه ماهانه‌ای که دستیاران پزشکی باید پرداخت کنند، ماهانه ۵۸۰ هزار ریال است که می‌توانند خانواده را نیز زیر پوشش قرار دهند.

وی پرداخت وام از آبان سال‌جاری به دستیاران را یادآور شد و افزود: این تسهیلات با همکاری درآمدهای اختصاصی صندوق رفاه ۶۰۰ میلیارد ریال است که در بانکی سرمایه‌گذاری شده و در قالب ۱۰ هزار وام ۱۵۰ میلیونی یا ۱۵ هزار وام ۱۰۰ میلیون ریالی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگرچه این رقم‌ها در قبال کار دستیاران ناچیز است اما از هیچ کوششی برای اقدام‌های بیشتر دریغ نخواهیم کرد.

وی بر تحویل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به دانشجویان تاکید کرد و ادامه داد: باید به دانشجویان اعتماد کنیم و مطمئن باشید که از این اعتماد ضرر نمی‌کنیم؛ مانند پدر و مادر کنارشان و نگران آنها هستیم اما باید به آنها منش و شخصیت داد.

لاری گفت: برخی پوشش‌ها در شان دانشگاه نیست اما نباید موضوع پوشش دانشجویان را با تذکرهای بیجا لوث کنیم؛ چنان که به پوشش حرفه‌ای تاکید می‌کنیم، باید به اخلاق حرفه‌ای نیز تاکید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کار کارشناسی در وزارتخانه برای پوشش دانشجویان در دست اقدام است و آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای را ملاک قرار می‌دهیم؛ همان صلاحیت بالینی که برای دستیاران وجود دارد باید بتوانیم در مورد دانشجویان نیز اجرا کنیم اما همه جنبه‌ها را در نظر بگیریم.

مشاور معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه نشست بودجه ستادی این وزارتخانه در سال گذشته را ۴۸ میلیارد ریال برشمرد و گفت: این رقم امسال به ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

سید عابدین حسینی آهنگری افزود: بودجه چندانی از این محل ردیف ابلاغی به دانشگاه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کرد، اما امسال اگرچه بودجه رقم زیادی نیست اما به نسبت سال گذشته که ۱۵۰۰ درصد رشد دارد و به دانشگاه‌ها هم اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال از محل بودجه ستادی به کسری سرانه غذایی دانشجویی در سال گذشته، بیان کرد: امسال نیز از این محل چهار هزار میلیارد ریال اعتبارات سازمان برنامه و بودجه نیمی از آن به این مهم اختصاص خواهد یافت که بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع خواهد شد.

مشاور معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بودجه سال گذشته برای ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه فرهنگی اختصاص یافت و امسال این رقم به هفت هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال رسیده که ۵۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز در این نشست کمبود بودجه علمی برای دانشجویان، نامشخص بودن جایگاه انجمن علمی در چارت دانشگاه علوم پزشکی، نبود کارشناس فرهنگی خبره در دانشگاه، جداسازی بودجه فرهنگی از دانشجویی، تعمیر و بازسازی سالن‌های ورزشی، کمبود امکانات و لوازم در خوابگاه‌های دانشجویی، اختصاص بسته‌های اینترنتی به دانشجویان و اجرای ضعیف آیین‌نامه ضوابط پوشش دانشجویان را مطرح کردند.

حدود ۲۴۷ هزار نفر دانشجو در حال حاضر در دانشگاه‌های علوم پزشکی نقاط مختلف کشور به تحصیل اشتغال دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا