اشراف ما بر زیر مجموعه، جلوه ای از اشراف حضرت حق به کل هستی است


محمد حسنی در جشنواره اشراف سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: مدیریت ما جلوه ای از مدیریت خداوند و اشراف ما هم بر زیر مجموعه جلوه‌ای از اشراف حضرت حق به کل هستی است.

اشراف ما بر زیر مجموعه، جلوه ای از اشراف حضرت حق به کل هستی استبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در دهمین جشنواره مالک اشتر (ع) این سازمان که صبح امروز چهارشنبه در مرکز همایش‌های کوثر این سازمان برگزار شد، گفت: درباره جایگاه اشراف در آیات و روایات، حرف‌های فراوانی بیان شده است، خداوند متعال به عنوان مدیرِ کل هستی باعظمت، مشرف بر همه چیز است. در قرآن کریم آمده است که خداوند به همه چیز عالم و داناست.

وی افزود: آیه ۱۴ سوره علق که می‌فرمایند، «الم یعلم بان الله یری» به همین موضوع اشاره کرده است. این آیه می‌گوید خدا به همه زوایای هستی به معنای عام، اشراف کامل و جامع دارد. در قرآن کریم ۸ بار واژه محیط آمده است که همه آن‌ها درباره اشراف خداوندی است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه به وظایت مدیران در زمینه اشراف اشاره کرد و ادامه داد: ما در زمین خلیفه الله هستیم. هر کدام از ما کوچک یا بزرگ مسئولیتی داریم، اگر درک کنیم که همه ما خلیفه الله خدا هستیم، نگاهمان به مدیریت و خدمت رسانی تغییر می‌کند. مدیریت ما جلوه‌ای از مدیریت خداست هر چند در اندازه‌های کوچک و لطیف تر. اشراف ما هم بر زیر مجموعه جلوه‌ای از اشراف حضرت حق به کل هستی است. ما به اندازه سعه وجودیمان می‌توانیم، اشراف داشته باشیم. نظام هستی، نظام اَحسن و اَتم است یعنی هر چیزی هم به مقدار نیاز هست و هم در جائی که باید باشد هست. نظام اَحسن و اَتم محصول اشراف کامل و جامع خداوندی است هر گاه افراد و اشیاء جای خودشان باشند می‌شود، اَحسن و اَتم. شایسته سالاری که گفته می‌شود به همین معنای، قرار گرفتن هر کس سر جای خودش است.

نماینده ولی فقیه در ارتش گفت: خداوند متعال این نظام را ریاضی وار چیده است. در اعداد ریاضی از یک تا ده اگر جای چند عدد را عوض کنید همه چیز به هم می‌ریزد. چراکه هر عدد باید جای خودش باشد؛ بنابراین اشرافی که ما انسان‌ها به عنوان خلیفه خدا بر زیر مجموعه خودمان باید داشته باشیم، یک جلوه‌ای از اشراف خداست. باید ما هم بر زیر مجموعه خود مشرف باشیم تا هر کس و هرچیز در جای خود قرار گیرد. وگرنه امکان مدیریت درست وجود نخواهد داشت. اگر فرمانده و مدیر اشراف نداشته باشد شایستگی در انتخاب انتخاب افراد وجود نخواهد داشت به همین دلیل حضرت آقا موضوع اشراف تا آن حدی که می‌دانیم برجسته کرده و مورد تاکید قرار داده است. معظم له در باره اشراف فرماندهان بر زیر مجموعه‌های خود انتظاراتی دارند که برخی را مرور می‌کنیم تا با وظایفمان در این حوزه آشناتر شویم.

بیشتر بخوانید

اولویت ارتش؛ تربیت مدیران جهادی است

حجت الاسلام محمد حسنی اظهار کرد: انتظار نخست حضرت آقا این است که جدیت در اشراف داشته باشیم. ایشان فرمودند انتظار این است که فرماندهان با جدیت در امر مهم اشرافِ کلی فرماندهی، به طور عملی وارد شوند. به این ترتیب مدیران اشراف خود را در مجموعه تحت مدیریت افزایش دهند؛ بنابراین ما باید اشراف را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: دومین نکته مورد انتظار حضرت آقا در زمینه اشراف، شناسایی میدانی نقاط قوت و ضعف است. اساسا بدون شناخت قوت‌ها و ضعف ها، مدیریت متعالی تعریفی ندارد. تا زمانی که پزشک نقاط ضعف را در بیمار پیدا نکند، نمی‌تواند بیمار را مداوا کند. مدیر از این جهت که باید اصلاح کننده معایب باشد، باید مانند یک پزشک عمل کند. حضرت آقا فرمودند رصد کردن و پای مانیتور نشستن فایده اش چیست؛ بروید سراغ نقاط کور. نباید به گزارش‌ها اتکا کرد. واقعا مدیرانی که اتاق نشین هستند، مشکلات خودشان را هم نمی‌توانند حل کنند؛ چه برسد به حل مشکلات زیر مجموعه خود.

نماینده، ولی فقیه در ارتش خاطرنشان کرد: مدیر باید میدانی باشد. امیر المومنین (ع) به بازار می‌رفتند و کم فروش و گران فروش را همان جا ادب می‌کردند. حضرت آقا فرمودند بروید کار را از نزدیک ببینید و آن را تجربه و آزمایش کنید. ببینید این کار که روی کاغد آمده در واقعیت با همان کیفیت وجود دارد یا خیر.

وی گفت: انتظار سوم حضرت آقا این است که اهتمام به شایسته سالاری در پرتو اشراف باشد. ایشان فرمودند اشراف واقعی یعنی تسلط بر عملکردها. مدیریت میدانی معجزه می‌کند. بنده که موفق شدم یک دور و نیم ارتش را بچرخم، خدا را شکر همه فرماندهان را می‌شناسم. اگر در اتاقم نشسته بودم، چگونه می‌توانستم فرماندهان را بشناسم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه بیان کرد: یکی از تاکیداتی که حضرت آقا درباره اشرافیت مدیران بیان کردند، تبدیل قاعده اشراف به روال است. یکی از ویژگی‌های یک مدیر موفق، روند سازی است. باید مدیران ما روند سازی کنند. ساخت روند از ساخت تجهیزات مهم‌تر است. این روال بودن ادامه سازه‌ها را در پی خواهد داشت. باید کار‌ها تداوم پیدا کند و فرماندهان ببیند این کار روال شده است.

وی ادامه داد: ما اگر مدیریت اِشرافمان تبدیل به روند شود دیگر زیر مجموعه ما نمی‌تواند فعالیت‌ها و وظایفش را فراموش کند. خداوند می‌فرمایند (و کل صغیر و کبیر مستطر). قرآن می‌فرماید ما ریز و درشت اعمال را ثبت می‌کنیم. ثبت نکردن کار‌ها باعث می‌شود، برخی اوقات حقمان ضایع شود. من می‌دانم دوستانمان در سازمان عقیدتی سیاسی شبانه روزی کار می‌کنند عدم ثبت اقدامات ممکن است باعث تضییع حقمان در اشراف شود پس باید همه اقدامات را به دقت ثبت و ارآئه نمائیم.

حجت الاسلام محمد حسنی اظهار کرد: پنجمین انتظار حضرت آقا واقعیت نمایی اشراف است. اشراف باید واقعیت‌ها را رونمایی کند. ایشان فرمودند کار فرماندهی و اشراف، جهت دار، متقن و کوتاه باشد.

نماینده، ولی فقیه در ادامه به دیگر عناصر مهم در زمینه اشراف مدیرتی اشاره کرد و گفت: ششمین درخواست رهبری این است که مدیران باید ارائه دهنده راهکار باشند. بعضی‌ها درد را خوب می‌فهمند، اما درمانی برای آن سراغ ندارند. حضرت آقا فرمودند اشراف باید هم درد را شناسایی کند، هم درمان را نشان دهد.

وی هفتمین درخواست حضرت آقا در زمینه اشراف این است که در کنار کار‌های انجام شده کار‌هایی که باید انجام می‌شد را هم بیان کنند. ما شجاعت اعلام کار‌های زمین مانده را نداریم. مدیر لایق کسی است که کار‌های نشده را مانند کار‌های انجام شده بیان کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسنی افزود: هشتمین موضوع در اشراف، پیگیری است. برخی راهکار‌های خوبی صادر می‌کنند، اما به دلیل پیگیری نکردن لطمه می‌بینند. باید مدیر ببیند دستوراتش ابلاغ و اجرایی شده است یا نه. حضرت آقا فرمودند، توصیه من این است که معایب و نارسایی‌های مشاهده شده را به طور ویژه و دانه دانه دنبال کنید که نیرو را به وضع مطلوب‌تری برسانید.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نهمین موضوع در اشراف را اتقان سازی دانست. مقام معظم رهبری فرمودند از اتقان گزارشاتی که به شما رسیده است، خاطر جمع باشید. ایشان تاکید کردند که مخالفند که به گزارش‌ها به صورت چشم بسته تسلیم شویم. یعنی اگر گزارش از یگان تحت امر به دستتان می‌رسد، بروید درباره آن تحقیق کنید.

وی در پایان اضافه کرد: مورد آخر یعنی دهمین موضوع این است که اشراف ما به آخرین وضعیت موجود، نباید در مدت زمان بیش از ۲ یا ۳ ماه باشد. حضرت آقا فرمودند باید به آخرین وضعیت اشراف داشته باشید، اما نباید این آخرین وضعیت مربوط به بیش از سه ماه قبل باشد. به این معنا که باید موقعیت شناسی مدیریتمان بروز باشد. بار‌ها این موضوع را بیان کردم که نامه‌های سازمانی، قرآن اداری ماست باید این نامه‌ها را به دقت بخوانیم که اشراف مد نظر فرمانده کل قوا اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس