عرصه مناطق حفاظت شده کرمانشاه به 10 درصد ارتقا می‌یابد


عرصه مناطق حفاظت شده کرمانشاه به 10 درصد ارتقا می‌یابد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه با اشاره به مساحت 24 هزار کیلومتر مربعی استان، گفت: از این مساحت حدود 161 هزار هکتار آن معادل 6.7 درصد جزو مناطق حفاظت شده است که ارتقای آن به 10 درصد در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

«فریدون یاوری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام تلاش خود را برای اینکه امسال بتوانیم منطقه شکار و تیراندازی ممنوع «امروله» و «زله‌زرد» گیلانغرب به مناطق حفاظت شده ارتقاء دهیم به کار خواهیم برد.

وی همچنین اضافه کرد: خوشبختانه باتوجه به اینکه جمعیت حیات وحش مناطق استان رو به افزایش است به منظور پایش دقیق‌تر و استفاده از فناوری جدید تلاش خواهیم کرد از دستگاه‌های هلی‌شات (عکاسی و تصویربرداری هوایی) که برای محیط بانان محیط زیست استان فراهم شده استفاده کنیم.

او به سه منطقه حفاظت شده در استان اشاره کرد و گفت: منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۶ هزار و ۳۱۹ هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۵ هزار و ۴۷۲ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار و ۱۵ هکتار است.

وی با بیان اینکه یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد، گفت: در مجموع چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار در استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه به تشریح وضعیت تالاب هشیلان نیز اشاره کرد و گفت: در سالیان گذشته به دلیل کمبود منابع آبی و خشکسالی متأسفانه وضعیت تالاب چندان مناسب نبود و تلاش های فراوانی برای زنده ماندن آبزیان تالاب از سوی محیط زیست استان صورت گرفت.

یاوری تصریح کرد: خوشبختانه بارندگی های اخیر استان موجب شده که وضعیت آب تالاب مناسب باشد و همچنین اقدامی که از سوی محیط زیست و با کمک و همکاری شرکت آب منطقه ای و دستگاه قضایی نسبت به جمع آوری موتورهای چاه های آبی غیرمجاز در حومه تالاب هشیلان صورت گرفت موجب شده که با توجه به فصل و ماه کنونی که دبی آب تالاب به پایین ترین سطح ممکن خود می رسد، وضعیت آبی تالاب مناسب باشد.

وی همچنین در خصوص حقابه محیط زیستی رودخانه های استان گفت: آب منطقه ای موظف به برآورد، محاسبه و حفظ حقابه محیط زیستی رودخانه ها است.

او تصریح کرد افزود: متأسفانه مشکل کمبود منابع آبی باعث شده است که بعضی از کشاورزان خودسرانه اقدام به برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کنند که با عوامل این کار بطور یقین برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو