دامپزشکی رضوانشهر اقدامات کنه زدایی دامها را انجام داد


دامپزشکی رضوانشهر اقدامات کنه زدایی دامها را انجام داد

رضوانشهر- ایرنا- رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت: حمام ضد کنه دام های سبک در روستاهای ییلاقی زندانه و روشنده این شهرستان اجرا شد.

غلامرضا صحرا کار روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای این طرح، دام ها علیه بیماری های انگلی از جمله تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو سمپاشی می شوند.

وی افزود: بیماری هایی که از طریق بندپایان به گوسفند منتقل می شوند تحت عنوان " سی سی اچ اف " پس از کشتار احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر، گروههای در معرض خطر را شامل دامداران، کارکنان کشتارگاهها، سلاخان، قصابان، کشاورزان و بخصوص روستائیان اعلام و خاطرنشان کرد: توجه به آموزش در روستاها برای شناخت بیشتر علائم بیماری و چگونگی مقابله با آن از ضرورت های لازم برای مقابله با این بیماری است.

صحرا کار، با تاکید بر ضرورت آموزش های لازم در خصوص بهداشت و جایگاه دام به دامداران گفت: این بیماری بیشتر در بین افرادی است که با گوشت و دام سر و کاردارند و لذا باید ضمن رعایت کامل بهداشت، کشتار بهداشتی و همچنین توزیع مواد گوشتی سالم به طور جدی کنترل شود.

وی زمان فعالیت این بیماری و مقابله با آن را، از اردیبهشت تا شهریور عنوان و تصریح کرد: حد اقل در طول سال یکبار باید دام ها علیه انگل های خارجی و کنه حمام و یا سمپاشی شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر با اشاره به شیوع دو بیماری دامی در سطح دام های این شهرستان طی چند ماه اخیر گفت: امسال دام های شهرستان ما مورد هجوم دو بیماری تب برفکی و تب سه روزه گاوی واقع شدند.

وی افزود: تب سه روزه دامی، یک نوع بیماری غیر مشترک است که از طریق بندپایان به حیوان منتقل می شود و موجب زمین گیری و بی اشتهایی در دام می شود که قابل کنترل و درمان است و تلفات آن در بین دامها حدود ۲ درصد است.

وی در ادامه این گفتگو ضمن تأکید به دامداران عزیز در مناطق مختلف این شهرستان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل پائیز و احتمال شیوع مجدد بیماری تب برفکی، آمادگی لازم جهت توزیع واکسن از سوی این شبکه در بین دامداران وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی در سطح مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر یادآور شد: از ابتدای سالجاری تا کنون حدود ۶۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه فراورده های دامی بعمل آمده که یکصد مورد آن از مراکز کشتار و عرضه فراورده های دامی در سطح ییلاقات بوده و ۶ مورد پرونده به دادسرا و ۴ مورد هم به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

سالانه در شهرستان رضوانشهر یکهزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید، یکهزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، سه هزار تن شیر و ۳۲۷ تن عسل تولید می شود.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و ۸۰۰ دامدار با ۷۳ هزار رأس دام سبک و ۹ هزار رأس دام سنگین، عضو تعاونی دامداران این شهرستان هستند و دامداران غیر عضو نیز ۲۰۰ نفر می باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس