اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (PEACE LILY)

کسانی که اهل پرورش گلهای آپارتمانی هستند (بخصوص در شرایط محیط های آپارتمانی و ساختمان های اداری) میدانند که نگهداری از گیاهانی که گلدار هستند یعنی گل میدهند معمولا برای آنها مقدور نیست چرا گه گیاهان گلداری معمولا شرایط نگهداری سخت تر (مثل نور بیشتر یا رطوبت بالاتر) دارند. اسپاتی فیلوم در این میان یک استثنا است . این گل حتی در شرایط آپارتمانی هم معمولا دوام میاورد و با رعایت نکاتی که در این نوشته خواهد آمد گلدهی هم خواهد داشت. از این گذشته معمولا قیمت مناسبی هم دارد و به راحتی در بازار گل و گیاه یافت میشود. در ادامه در مورد شرایط نگهداری از گل اسپاتی (نور، آبیاری، رطوبت، خاک، کود، دما و..) به همراه روش های تکثیر و درمان آفات و بیماری ها و مشکلات گل فیلوم با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه اسپاتی فیلوم :

نام انگلیسی : PEACE LILY / SPATHE FLOWERنام علمی : SPATHIPHYLLUM WALLISSIIنام فارسی : گل اسپاتی فلیومنام فارسی اصیل : نداردرنج قیمت : ۳۰۰۰۰ هزار تومان به بالا خانواده : ARACEAEخاستگاه : کلمبیا

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل اسپاتی فیلوم!

گل اسپاتی فیلوم در برابر نور بسیار کم مقاوم می باشد و تصفیه کننده هوای خوبی می باشد و می توانید این گیاه را در منازل ، بانک ها نگهداری کنید و زیبایی خاصی را بدهد . گل اسپاتی فیلوم برای کشور کلمبیا می باشد و از آن کشور به کشور های دیگر از جمله ایران نیز صادر می شود که در ایران از این گل استقبال خوبی شده است.گل اسپاتی فیلوم دارای برگ ها سبز کشیده و زیبا می باشد و نیاز به هیچ براق کننده ای برای براق کننده نمی باشد . گل اسپاتی فیلوم دارای گل های کوچک و زیبا و به رنگ سفید می باشد که طول هر کدام از این گل ها ۳ سانتی متر می باشد . گل اسپاتی فیلوم دارای ساقه نمی باشد و اگر هم داشته باشد ، بسیار کوچک می باشد و می شود گفت که شبیه به آنتوریوم می باشد.گل اسپاتی فیلوم دارای شیره می باشد که زمان قلمه زدن گیاه باید دقت کافی را داشته باشید و اگر این شیره به دستان شما نخورد ، زیرا باعث به وجود آمدن حساسیت می شود و امکان دارد باعث خراب شدن و زخم شدن پوست دستانتان نیز شود.در مناطق استوایی این گل را گل باغچه ای می دادند و در مرز باغچه خود می کارند و باعث به وجود آمدن زیبایی خواصی می شود . اگر قصد خرید گلی را دارید ، حتما گل اسپاتی فیلوم خریداری کنید.

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل اسپاتی فیلوم :

۱- آبیاری کافی و مناسب برای اسپاتی فیلوم:

این گیاه آبیاری را خیلی زیاد دوست دارد و باید هفته ای ۲ الی ۳ بار گیاه را آبیاری کنید . اگر بیشتر از دفعات گفته شد گیاه را آبیاری کنید ، باعث بی حال شدن برگ ها و پوسیده شدن ریشه گیاه می شود و حتی امکان دارد برگ ها سیاه شود و زیبایی گل را از بین ببرد . باید بین دو آبیاری گیاه فاصله داشته باشد و زمانی که خاک گیاه خشک شد ، گیاه را آبیاری کنید .

۲- نور مناسب برای اسپاتی فیلوم:

در ابتدا گفته شد که باید گیاه در سایه قرار بگیرد و اگر گیاه بیش از اندازه در سایه قرار بگیرد ، باعث بی حال و خراب شدن گیاه می شود . می توانید گیاه را در بالکن و حیات منزل خود نیز قرار دهید و نور خورشید نیز به گیاه بتابد ، ولی یادتان باشد که نور مستقیم باعث خراب شدن گیاه می شود .

۳- دمای مناسب برای اسپاتی فیلوم:

گل فیلوم فلیوم برای مناطق گرم سیر می باشد و بیشتر ترجیح می دهد در مناطق گرم گذاشته و نگهداری شود . به سرما پاییز و زمستان بسیار حساس می باشد و باعث خراب شدن و یخ زدن گل می شود . گل اسپاتی فیلوم می تواند دما های زیر ۱۳ درجه سانتی گراد را تحمل کند و رشد خوبی را نیز داشته باشد .

۴- خاک مناسب برای اسپاتی فیلوم:

برای خاک گل اسپاتی فیلوم باید از خاک بسیار سبکی استفاده کنید همچنین علاوه بر سبک بودن خاک ، باید زه کش عالی نیز داشته باشد . همچنین می توانید مقدار کمی از PH اسیدی برای رشد بهتر خاک استفاده کنید . علاوه بر خاک سبک ، این ترکیب از خاک نیز به رشد و گلدهی سریع کمک بسیار زیادی را می کند که این ترکیب ، پیت ، ماسه و خاک برگ پوسیده و خاک باغچه می باشد که به رشد کردن گیاه کمک بسیار زیادی را می کند .

۵- تکثیر اسپاتی فیلوم:

تقسیم بوته گل اسپاتی فیلوم بسیار آسان می باشد ولی راحت تر می توانید آن را افزایش دهید و گلدان های زیبایی از این گل را داشته باشد . تقسیم بوته این گل بیشتر در فصل زمستان و بعد از گلدهی انجام می شود که خیلی سریع رشد و جوانه می زند . همچنین علاوه بر افزایش بوته می توانید بذر های گیاه را در خاک بکارید و از طریق این روش گیاه را نیز افزایش دهید .

۶- گلدهی اسپاتی فیلوم:

زمان گلدهی گل اسپاتی فیلوم بیشتر از ابتدا فصل بهار تا انتهای فصل تابستان می باشد که در این مدت باعث رویش گل های بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد . زمانی که دیدید گلتان بی حال می باشد و در حال خشک شدن برگ ها و گل ها می باشد ، گل را از انتها بچینید تا باعث بهتر رشد کردن برگ ها شود .

۷- هرس اسپاتی فیلوم:

بعد از خشک شدن گل ها می توان ساقه آنان را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد همچنین برگ های خشکیده و ضعیف را نیز بهتر است که از نزدیکی سطح خاک قطع کنیم .

۸- تغذیه مناسب برای اسپاتی فیلوم:

گونه های از گل اسپاتی فلیوم که دارای گل می باشد حتما باید از تغذیه مصنوعی بسیار زیادی استفاده کند تا بتواند رشد خوب و گلدهی خوبی را داشته باشند . پس بهتر است ماهی ۱ الی ۲ بار از کود کریستالون قرمز برای گیاه خود استفاده کنید .

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل اسپاتی فیلوم:

۱- نوک برگ ها قهوه است :

قهوه ای شدن برگ ها دو حالت دارد ، اول اینکه رطوبت گیاه کم شده است که می توانید از طریق غبار پاشی رطوبت گیاه را تامین کنید و علت دوم اینکه آبیاری گیاه از آبی سنگین می باشد که این آب دارای املاح بسیار زیاد می باشد که به گل آسیب بسیار جدی را وارد می کند .

۲- برگ های اسپاتی فیلوم زیرین زرد شده اند :

همچنین زرد شدن برگ ها نیز دو حالت دارد ، اول اینکه گیاه در محلی سرد و خشک بودن هوا قرار دارد که باید گیاه را به محلی گرم سیر ببرید و هوای تازه به گیاه بخورد . دوم اینکه آبیاری گیاه بیش از اندازه می باشد که باید تا زمانی که این مشکل بر طرف شود ، بین دو آبیاری فاصله داشته باشد .

۳- گل ها بعد از مدتی شروع به رویش می کند :

این موضوع بسیار طبیعی می باشد و نمی توان کاری کنیم .

۴- برگ ها تازه رویش شده کوچک و برگ های قدیمی زرد شده اند :

علت این موضوع کم بودن تغذیه مصنوعی می باشد که باید دفعات دادن تغذیه مصنوعی را بیشتر کنید و هر ۲۰ روز یک بار به گیاه تغذیه مصنوعی دهید .

۵- ریشه اسپاتی فیلوم پوسیده و برگ ها سیاه شده اند :

این موضوع نیز دو حالت دارد . در ابتدا گفته شد که آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیده شدن ریشه و سیاه شدن برگ ها می شود . تا زمانی که گیاه مانند قبل شود ، بین دو آبیاری فاصله بی اندازد . علت دوم اینکه امکان دارد این موضوع بخاطر سرد بودن هوا می باشد که باید گیاه را در محلی گرم تر بگذارید .

۶- لکه های بیضی قهوه ای رنگ روی دمبرگ های اسپاتی دیده میشود :

لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دم برگ به خصوص در نواحی نزدیک سطح خاک نشانه از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ گیاه است . عدم آبیاری بیش از اندازه ، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه ، استفاده از بسترهای کاشت ضد عفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری های قارچی است . اما اگر بیماری شروع شد و پیشرفت داشت باید از سموم مناسب قارچکش استفاده کرد .

۷- گل اسپاتی فیلوم من دچار بیماری موازییکی شده است :

بیماری های ویروسی موزاییک موجب ظهور لکه های زرد رنگ بر روی پهنه برگ ، بد شکلی برگها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌شود . بیماری ویروسی راه حل ندارد و تنها باید گیاه آلوده را از بین برد .

۸- دیگر آفات و بیماری های معمول و رایج برای گل فیلوم :شته و کنه تارعنکبوتی آفت این گیاه است ، حشرات سپردار نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می کنند . این حشرات بر روی برگ دم برگ و یا ساقه تجمع می کنند و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی برگ ها ضعیف شدن گیاهان می شوند .تریپس نیز از دیگر آفات است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند که در نتیجه فعالیت آنان برگ ها در هم پیچیده و بد شکل می شوند و لکه هایی نقره ای خاکستری بر روی برگها ایجاد می شود .بلایت فیتوفترا از جمله بیماری های قارچی است که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند .

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم را هم به روش تقسیم بوته و هم به روش کاشت بذر میتوان تکثیر کرد:

تکثیر اسپاتی فیلوم >> روش تقسیم بوته : این گیاه معمولا و به تدریج انبوه و گسترده می ‌شود .بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌ توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد .سپس هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود .هنگام قرار دادن گیاه جوان در گلدان مستقل مراقبت ویژه ای لازم است .دقت کنید که آنرا در همان سطحی که قبلا در خاک قرار داشته است بکارید .عمیق تر کاشتن گیاه کمکی به رشد بهتر آن نخواهد کرد .ضمن اینکه در این روش توجه به آسیب ندیدن ریشه های ضعیف هم مهم است.تکثیر اسپاتی فیلوم>> روش کاشت بذر : این گیاه در صورت شرایط مساعد محیطی بذر تولید می‌کند .که برای تکثیر می‌ توان از این بذر ها استفاده کرد .بعد از قهوه ای شدن گلها و پوشش بذر زمان مناسب برای این کار است.شما باید پوشش بذرها را با چاقویی تیز با دقت بشکافید.سپس بذر ها را در بستری سبک و مرطوب بکارید.دقت کنید کاشت باید به صورت سطحی انجام شود.یعنی فقط لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی بذر قرار دهید.پس از آن دمای محیط را حدود ۲۲- ۲۰ درجه سانت یگراد تنظیم کنید.وجود نور جوانه زنی بذرها را تسریع می ‌کند .بنابراین ظرف محتوی جوانه ها را در محیطی روشن اما به دور از نور آفتاب قرار دهید.افزایش رطوبت نسبی محیط به جوانه زنی آنان کمک خواهد کرد .پس بهتر است با کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت محیط را مرطوبت نگه دارید.بذرها اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز جوانه خواهند زد .

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

چند نکته مهم در مورد اسپاتی فیلوم :

در طی تابستان به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد . خاک گلدان نباید خشک شود و همیشه باید مرطوب نگه داشته شود اما این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست . محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگها و سپس تمامی برگ و افتادن برگ ها و گاهی سوختن و سیاه شدن نوک و حاشیه برگ ها خواهد شد .

توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم در محیط های پر نور به آبیاری بیشتر و در محیط هایی با نور کمتر به آبیاری کمتر نیاز دارند . بهترین راه بررسی سطح خاک گلدان است زمانی که سطح خاک تا عمق ۲٫۵ سانتی متری در حال از دست دادن رطوبت است باید گیاه را آبیاری کرد . با رسیدن زمستان و کاهش نیاز گیاه به آب باید آبیاری را کاهش داد . در طی فصول گرم فراهم کردن رطوبت محیط به رشد و شادابی این گیاه کمک می ‌کند .

کمبود رطوبت محیط از جمله دلایل قهوه ای شدن برگ های این گیاه است بنابراین علاوه بر غبارپاشی روزانه گیاه می‌توان یک عدد زیرگلدانی را از سنگ ریزه پر کرد سپس تا نیمه دیواره زیرگلدانی در آن آب ریخت و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگ ریزه ها قرار داد توجه داشته باشید که کف گلدان گیاه به هیچ عنوان با سنگ ریزه ها در تماس نباشد . آب داخل زیرگلدانی به تدریج تخلیه شده و رطوبت بیشتری در هوا شکل خواهد گرفت .

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل

گل کاغذی | نگهداری از گل کاغذی

نخل اریکا | نگهداری نخل اریکا

آرالیا | نگهداری از گل آرالیا

اسپاتی فیلوم | نگهداری از گل اسپاتی فیلوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)