خبر خوش معاون وزیر بهداشت درباره تولید واکسن زگیل تناسلی (HPV) | پیشگیری و مقابله با سونامی یک سرطان زنانه


خبر خوش معاون وزیر بهداشت درباره تولید واکسن زگیل تناسلی (HPV) | پیشگیری و مقابله با سونامی یک سرطان زنانه

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از تولید واکسن زگیل تناسلی (HPV) برای نخستین بار در ایران خبر داد. این واکسن در سال‌های گذشته به یکی از واکسن‌های جنجالی بدل شده بود که البته هزینه‌زیادی هم برای تهیه آن باید پرداخت.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در میان انسان‌هاست. HPV انواع متفاوتی دارد؛ برخی از انواع آن می‌تواند زگیل تناسلی ایجاد کند که از نظر ظاهری مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند و انواع پرخطر آن می‌تواند موجب ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان شود.

اجتناب از رفتارهای پرخطر جنسی و واکسیناسیون مهم‌ترین روش پیشگیری از این ویروس است. بسیاری از کشورهای دنیا واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون خود دارند و ایران نیز در تلاش است تا این واکسن را به برنامه واکسیناسیون کشوری خود اضافه کند.

پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته بود: سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی در حال افزایش است و اگر به فکر پیشگیری از این بیماری نباشیم، سونامی سرطان دهانه رحم را در ۱۰ سال آینده شاهد خواهیم بود.

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفتگو با همشهری‌آنلاین گفت: می‌خواهم یک خبر خوب به شما بدهم؛ خوشبختانه واکسن HPV را که واکسنی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است و به طور کامل از این سرطان جلوگیری می‌کند در ایران تولید کرده‌ایم.

وی درباره روند تولید واکسن HPV توضیح داد: این واکسن را در نمونه انسانی ۲۰۰ نفره تست کردیم و بسیار عالی بوده و الان برنامه ‌ما این است که این واکسن را در استان فارس روی کل جمعیت تست کنیم و به یاری خدا به زودی در اختیار مردم قرار دهیم.

دکتر ملک‌زاده افزود: واکسن به طور کلی HPV بسیار گران است و در دنیا یک واحد آن حدود ۲۵۰ دلار قیمت دارد. امیدواریم در ایران بتوانیم با حمایت دولت این واکسن را با قیمتی پایین تولید کنیم.

پیش از این معاون بهداشت وزیر بهداشت خبر داده بود که: واکسیناسیون HPV در یک استان ایران آغاز می‌شود.

قیمت واکسن HPV ایرانی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «قیمت این واکسن پایین‌تر از یک میلیون تومان خواهد بود؟» گفت: امیدواریم بتوانیم این واکسن را زیر ۲۰۰ هزار تومان یا حتی زیر ۱۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار بدهیم.

دکتر ملک‌زاده داشتن نیروی انسانی متخصص را از مهم‌ترین عوامل موفقیت در دستاوردهای علمی و نقطه قوت ایران دانست و گفت: از نظر داشتن نیروی انسانی متخصص الان در اوج قرار داریم شاید در آینده دیگر این اتفاق نیفتد. افرادی که در رشد جمعیت بعد از انقلاب به سنی رسیدند که الان PHD دارند یا استاد یا یک فناور هستند نقطه قوت بسیار بزرگی در کشور به شمار می‌روند.

به گفته وی، ثبت ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان که از این میان حدود ۱۵۰۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، بسیار پتانسیل مهمی است: باید از این شرکت‌ها حمایت کنیم تا بتوانیم هم برای این نیروی متخصص اشتغال ایجاد کنیم هم از این پتانسیل برای برطرف کردن نیازهایمان در بخش‌های مختلف، از جمله در زمینه دارو، استفاده کنیم و حتی بتوانیم تولیداتمان را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

مشروح گفت‌وگوی همشهری‌آنلاین را با معاون وزیر بهداشت در اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

زگیل‌های تناسلی را جدی بگیرید | زگیل‌های تناسلی علت اصلی سرطان دهانه رحم سونامی سرطان دهانه رحم در ۱۰ سال آینده| زنان بعد از ۵۵ سالگی در ایران کیفیت زندگی مطلوبی ندارند شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان ایرانی | تهدید سلامت دستگاه تناسلی بانوان با قلیان
کد خبر 550053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش