صد‌ها گردشگر یهودی گرفتار، مرز اوکراین-بلاروس را ترک کردند


صد‌ها گردشگر یهودی گرفتار، مرز اوکراین-بلاروس را ترک کردند

صد‌ها گردشگر یهودی که به علت محدودیت‌های مرتبط با کرونا، از چند روز گذشته در بخش بلاروسی مرز با اوکراین گرفتار بودند‏، راه برگشت را پیش گرفتند و از انجام گردش در خاک اوکراین صرفنظر کردند.

صد‌ها گردشگر یهودی گرفتار، مرز اوکراین-بلاروس را ترک کردندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ سخنگوی مرزبانان اوکراینی گفت: «اگر دیروز، شمار آن‌ها تقریبا یک هزار نفر بود، بامداد امروز جمعه در ساعت ۱۰ به وقت محلی (هفت به وقت گرینویچ)، تعداد آن‌ها در ایست بازرسی مرزی «نووی یاریلوویچی Novi Yarylovychi فقط ۷۰۰ نفر است».
همتای بلاروسی وی تأیید کرد: «تعداد آن‌ها رو به کاهش است» و آمار دقیق بعد از ظهر جمعه اعلام می‌شود.
هر سال در زمان جشن سال نو یهودیان- که امسال از ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر است- ده‌ها هزار گردشگر به شهر اومان Ouman در مرکز اوکراین می‌روند تا در مقبره خاخام نهمان برسلف Rabbi Nahman de Breslev، بنیانگذار شاخه‌ای از یهودیت ارتدوکس افراطی (یهودیت حسیدی) را ببینند.
این یهودیان حسیدی فکر می‌کردند بتوانند با گذر از بلاروس، محدودیت‌هایی که اوکراین در برابر افزایش موارد ابتلا به کرونا در خاک خود اعمال کرده و از اواخر اوت مرز‌های خود را به روی خارجی‌ها بسته است، پشت سر گذارند.
تقریبا ۲۰۰۰ یهودی حسیدی که اکثر آن‌ها از سرزمین های اشغالی آمده اند هم اکنون در بلاروس و نیمی از آن‌ها از اوایل هفته در منطقه خنثی در اطراف ایست بازرسی مرزی اوکراین (نووی یاریلوویچی) هستند.
آن‌ها شرایط نامساعد در این منطقه را محکوم کردند. اما آب، غذا و چادر در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
این بحران روز چهارشنبه نزاع دیپلماتیک بین اوکراین و بلاروس را دو برابر کرد. با توجه به تنش‌های بین دو کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز بلاروس در تاریخ نهم اوت، اوکراین، بلاروس را متهم کرد قصد دارد این اوضاع را دست آویز قرار دهد.
ریاست جمهوری اوکراین از مقامات بلاروس خواست «از تشدید تنش در مرز خودداری کنند و با شایعه پراکنی و اظهارات دروغین درباره بازگشایی مرز به زائرین امیدواری ندهند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403