علت دعوا پسر با پدر


علت دعوا پسر با پدر

دعوای پدر و پسر و اختلاف‌ نظر میان آن‌ ها همواره در بسیاری از خانواده ‌ها دیده می ‌شود.

دعوای پدر و پسر و اختلاف‌ نظر میان آن‌ ها همواره در بسیاری از خانواده ‌ها دیده می ‌شود. این مسئله اگرچه در اکثر مواقع با بالاتر رفتن سن پسران کاملاً از بین می‌رود اما در برخی از موارد نیز می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد. دلایل بسیاری ازجمله اختلاف در عقیده یا آشنا نبودن با شیوه‌های صحبت در خانواده می‌تواند باعث بروز دلخوری و اختلاف‌نظر میان پدران و پسران شود. صرف‌نظر از اینکه دلیل بروز اختلاف‌ها چیست می‌بایست برای رفع اختلاف و بهبود ارتباط میان پدران و پسران اقدام شود.

دلایل دعوای پدر و پسر
کودکان معمولاً در سنین پایین‌تر تابع والدینشان هستند. علاوه بر این به سبب محدود بودن دایره ارتباط و فعالیت‌های آن‌ها، معمولاً شاهد اختلاف چندانی میان کودکان با والدینشان نیستیم. این اختلافات به‌تدریج و با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها ایجادشده و گسترش پیدا می‌کنند. دلایل بسیاری برای اختلاف و دعوای میان پدر و پسر وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اختلاف سلیقه و نسل
اختلافات نسلی میان والدین و فرزندانشان گاها باعث می‌شود که آن‌ها بر سر مسائل مختلف دچار اختلاف‌نظر شوند. درصورتی‌که اعضای یک خانواده نتوانند زبان مشترکی برای صحبت کردن با یکدیگر پیدا کنند دعوا و اختلاف‌نظر در میان آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. این اختلاف‌نظرها می‌تواند از مسائل ساده‌ای مثل نحوه لباس پوشیدن تا مشکلات جدی‌تری همچون انتخاب اصول و آداب زندگی را شامل شود. در این شرایط معمولاً به والدین توصیه می‌شود که تلاش کنند با کمک گرفتن از مشاورین، راه‌های مناسبی را برای برقراری ارتباط با فرزندشان آموزش ببینند تا بتوانند علاوه بر متقاعد کردن آن‌ها راجع به دیدگاه‌ها و نظرات خود، ارتباطشان را نیز در وضعیت مطلوبی نگه دارند.

تلاش برای تربیت از دلایل دعوای پدر و پسر
پدران معمولاً نسبت به تربیت پسرانشان حساسیت بیشتری دارند و می‌خواهند آن‌ها را با دقت بسیاری تربیت کنند تا در آینده توانایی مدیریت یک خانواده و انجام وظایفشان را داشته باشند. به همین دلیل ممکن است سختگیری‌های بیشتری در تربیت پسرشان داشته باشند اما گاهی اوقات این سختگیری‌ها باعث رنجش و ناراحتی فرزندان شده و دلیلی برای بروز دعوا و اختلاف‌نظر می‌شود. روانشناسان توصیه می‌کنند برای آموزش نقش‌های جنسیتی به فرزندتان بهتر است به جای صحبت کردن راجع به این مسائل، اجازه دهید تا فرزندتان از رفتار شما الگوبرداری کند. علاوه بر این شما می‌توانید با محول کردن برخی از مسائل به فرزندتان او را با نقش‌های آینده و وظایفی که می‌بایست برعهده بگیرد آشنا کنید.

اثبات هویت مستقل
با ورود پسران به سنین نوجوانی آن‌ها به دنبال اثبات این موضوع به اطرافیانشان هستند که کودکی را پشت سر گذاشته و هویتی مستقل از والدین کسب کرده‌اند. این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود که آن‌ها در مقابل خواسته‌ها و اصول خانواده ایستادگی کرده یا مخالفت نمایند. این تلاش برای اثبات هویت جدید، گاها منجر به دعوا و درگیری میان پدران و پسران می‌شود.

آسیب ‌های دعوای پدر و پسر
اگرچه در بسیاری از خانواده‌ها دعوای پدر و پسر به‌عنوان یک موضوع گذرا بوده و دیر یا زود خاتمه پیدا می‌کند اما این دعواها می‌تواند آسیب‌های جدی را نیز به همراه داشته باشد. ساده‌ترین آسیب این درگیری‌ها سرد شدن رابطه و فاصله گرفتن پسران از پدرانشان است. به دنبال این فاصله و سردی روابط چنانچه فرزند شما دچار مشکل یا ناراحتی باشد احتمالاً آن را با شما در میان نخواهد گذاشت که این خود می‌تواند آسیب‌های دیگری را نیز به همراه داشته باشد. در نتیجه بهتر است اقداماتی برای اصلاح این ارتباط صورت گیرد.

راهکارهایی برای بهبود ارتباط پدر و پسر
با یکدیگر صحبت کنید
اولین و شاید اصلی‌ترین قدم برای بهبود رابطه پدر و پسر صحبت کردن است. صحبت کردن این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید احساسات و خواسته‌های خود را بیان کنید و همین‌طور با مواضع و دیدگاه‌های طرف مقابلتان نیز آشنا شوید. اگر می‌خواهید ارتباط خود را با پدر یا فرزندتان اصلاح کنید زمانی را به صحبت با یکدیگر اختصاص دهید و سعی کنید به یک نقطه‌نظر مشترک دست پیدا کنید.
برنامه ‌ریزی برای فعالیت ‌های مشترک
انجام یک فعالیت مشترک می‌تواند رابطه میان پدران و پسران را تا حد زیادی بهبود ببخشد. این فعالیت مشترک می‌تواند مسائل مختلفی را شامل شود برای مثال شما می‌توانید یک مهارت را باهم تمرین کنید و یا باهم برای ساختن یک وسیله همکاری داشته باشید. نکته‌ای که در انتخاب این فعالیت مشترک باید به آن توجه داشته باشید این است که این فعالیت باید با نظر هردوی شما انتخاب شود و انجام آن برای هر دو نفر جذاب باشد.
برای کاهش دعوای پدر و پسر از یکدیگر نظر بخواهید
در مسائل مختلفی که برایتان پیش می‌آید با پدر یا فرزندتان مشورت کنید و از او نظر بخواهید این موضوع باعث می‌شود که او احساس کند شما برای نظر و خواسته‌هایش احترام قائل هستید و تأثیر بسیاری در ارتباط شما خواهد داشت.

نکاتی که والدین باید به آن توجه داشته باشند
با رسیدن فرزندان به سنین نوجوانی، آن‌ها به دنبال اثبات هویت خود هستند و در این مسیر ممکن است درگیری‌هایی میان شما و فرزندتان شکل بگیرد. با توجه به اثرات منفی که سرد شدن رابطه با والدین برای نوجوانان به دنبال دارد بهتر است شما در زمینهٔ تحکیم ارتباط با فرزندتان اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که رفتارهای تند و پرخاشگرانه نمی‌توانند مشکلات شما را حل کنند و صرفاً باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوند. برای بهبود رابطه با فرزندتان به این نکات توجه داشته باشید.
با کمک گرفتن از مشاورین و یا سایر منابع اطلاعاتی آگاهی خود را از نیازها و خواسته‌های هر دوره سنی فرزندتان و نحوه برخورد با آن‌ها افزایش دهید.
سعی کنید تا جای ممکن با حوصله و آرامش دیدگاه‌های خود را در مسائل مختلف برای فرزندتان توضیح دهید و از رفتارهای تند دوری کنید.
برای کاهش اختلاف عقیده با فرزندتان سعی کنید با دنیا و دیدگاه‌های او ارتباط برقرار کنید. گاهی لازم است با آهنگ‌ها، فیلم‌ها یا حتی اصطلاحات کلامی فرزندتان آشنا شوید
اگر اختلاف‌نظر و کدورتی میان شما پیش آمد سعی کنید برای بهبود این وضعیت پیشقدم باشید و اجازه ندهید کدورت میان شما برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

سوالات متداول درباره دعوای پدر و پسر
چطور می ‌توانم اختلاف میان همسر و پسرم را کاهش دهم؟
بهتر است به آن‌ها کمک کنید تا برای صحبت کردن و بهبود ارتباطشان اقدام کنند. برای مثال می‌توانید دورهمی‌های خانوادگی ترتیب دهید و یا از آن‌ها بخواهید برخی کارها را با یکدیگر انجام دهند. درصورتی‌که احساس می‌کنید مشکلات شما پیچیده‌تر از این است می‌توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.
چرا میان پدران و پسران اختلاف ایجاد می ‌شود؟
اختلاف نسل و تفاوت دیدگاه‌ها که به دنبال این موضوع اتفاق می‌افتد، تلاش نوجوانان برای اثبات هویت خویش و یا سختگیری پدران در تربیت فرزندان پسر می‌تواند باعث اختلاف میان آن‌ها باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...