روابط تجاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با افغانستان توسعه می‌یابد


روابط تجاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با افغانستان توسعه می‌یابد

اصفهان - ایرنا - رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از توسعه روابط تجاری با ولایت پکتیای افغانستان خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان استان، ظرفیت‌های مناسبی برای فروش محصولات خود به کشور افغانستان دارند.

جعفر قیصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تفاهمنامه همکاری بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و اتاق بازرگانی ولایت پکتیای افغانستان منعقد شد که بر اساس آن روابط تجاری دو جانبه گسترش می‌یابد.

وی به بازدید گروهی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ولایت پکتیای افغانستان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در آن اشاره و اضافه کرد: بدنبال این بازدید، تفاهمنامه همکاری بین این ۲ مرکز با هدف حمایت از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و افغانستانی و گسترش روابط تجاری منعقد شد.

قیصری با بیان اینکه فعالان اقتصادی ولایت پکتیای افغانستان با چهار شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قرارداد منعقد و محصولات آنها را خریداری کردند، گفت: رایزنی‌هایی نیز برای خرید محصولات بیشتر از سایر شرکت‌ها و واحدهای فناور در حال انجام است.

وی ایجاد بازار بزرگ بین‌المللی برای محصولات دانش بنیان و مشارکت بیشتر با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سایر کشورها را از محورهای کاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد و گفت: این شهرک در عرصه بین‌المللی چهره شناخته‌شده‌ای دارد و برای شناساندن بیشتر آن و شرکت‌های دانش بنیان در خارج کشور و صادرات محصولات و دستاوردهای آنها تلاش می‌شود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان اصفهان به بیش از ۱۸ کشور صادر می‌شود، افزود: صادرات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک از رقم یک میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به رقم ۵.۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ رسید.

مجری پایگاه صادراتی کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ولایت پکتیای افغانستان در نخستین بازدید خود از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محصولات چهار شرکت دانش بنیان از جمله صفحه‌های خورشیدی و تجهیزات رایانه‌ای و مخابراتی را خریداری کردند.

رامین مصفا با بیان اینکه پکتیا از ولایت‌های درحال توسعه و بزرگ افغانستان است، افزود: فعالان تجاری این ولایت در حال رایزنی و مذاکره با تعداد دیگری از شرکت‌های دانش بنیان اصفهان هستند.

وی با تاکید بر اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از بهترین مراکز بین‌المللی ایران برای تبادلات اقتصادی و فناوری با کشورهای دیگر است، اظهار داشت: هیات‌های خارجی از سفر به این شهرک با توجه به نمایشگاه‌های خوبی که از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان برپا می شود، استقبال می‌کنند و همین امر فرصت خوبی برای عقد قراردادهای همکاری و صادرات است.

از دیگر اهداف تفاهم‌نامه همکاری بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و اتاق بازرگانی ولایت پکتیای افغانستان، معرفی، تسهیل و برقراری ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد زمینه مناسب جهت حضور هیات‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی از افغانستان برای بازدید و خرید محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان اصفهان و هماهنگی و ارتباط لازم برای معرفی و تبادل تجربه‌ها و توانمندی‌های اقتصادی است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد و اکنون بیش از ۵۴۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در آن مستقر است.

این شهرک به‌عنوان یک مرکز شناخته شده در منطقه و دنیا، تاثیر بسزایی در تعاملات بین‌المللی دارد؛ «ایرنیا بوکووا» مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال ۹۳ از این مجموعه بازدید کرد و پس از آن در پیامی خطاب به استاندار اصفهان، گفت: کارآفرینی زنان و جوانان در عرصه علم و فناوری در ایران ستودنی است که شاهد یک نمونه عالی آن در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بودم.

این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در ۵۲۰ هکتار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...