همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند


همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند

یک متخصص زنان و زایمان درباره زایمان زودرس و علل آن توضیح داد.

همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند

شیرین نیرومنش استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران متخصص زنان زایمان نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عللی که سبب زایمان زودرس می‌شود، اظهار کرد: به زایمانی، زایمان زودرس می‌گویند که نوزاد قبل از هفت ماه کامل متولد شود و می توان مهمترین مرگ و میر نوزادان در سراسر دنیا را زایمان زودرس دانست.

او گفت: هرچه نوزاد زودتر متولد شود احتمال عوارض و مرگ و میر نوزادان بیشتر است به همین خاطر پزشک متخصص تمام تلاشش را انجام می‌دهد تا نوزادان بعد از هفته سی و هفتم و ترجیحا بین هفته ۳۹ تا ۴۰ که رشدشان کامل شده است متولد شوند.

این متخصص زنان زایمان گفت: یکی از شایع‌ترین دلایل زایمان زودرس حاملگی دوقلویی و یا چند قلویی است. بارداری دوقلویی و چندقلویی تقریبا تمام عوارض بارداری از نظر زایمان زودرس، سقط جنین و پارگی زودرس کیسه آب را داراست، زیرا در بارداری‌های چندقلویی نوزادان معمولا تا قبل از ۳۷ هفته و با وزن کم متولد می‌شوند، در نتیجه می‌توان گفت عوارض در این نوع از بارداری بسیار بیشتر از بارداری تک قلویی است.

همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند

او بیان کرد: از دیگر علل زایمان زودرس پارگی کیسه آب است چرا که کیسه آب اطراف نوزاد را فرا گرفته است و اثر محافظتی برای جنین به همراه دارد به همین خاطر اگر کیسه آب قبل از ۳۷ هفتگی، به خصوص قبل از ۳۴ هفتگی پاره شود ممکن است باعث عفونت و منجر به درد زایمانی و در نهایت زایمان زودرس شود.

او ادامه داد: جنین‌هایی که دارای نقایص رشدی هستند، اختلالات کروموزومی دارند، پزشک برای نجات جان جنین مجبور به زایمان زودرس می‌شود و با نگهداری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه از مرگ داخل رحمی جنین جلوگیری می‌کند.

همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند

او افزود: مادرانی که نارسایی دهانه رحم دارند بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار می‌گیرند، زیرا دهانه رحم می‌بایست تا هفته آخر بارداری بسته بماند و در زمان زایمان باز شود، اما در برخی از افراد به دلیل سابقه جراحی در دهانه رحم ممکن است فرد دچار زایمان زودرس شود.

نیرومنش تصریح کرد: از دیگر علل زایمان زودرس نقایص ساختمانی در خود رحم است بانوانی که شکل رحمشان حالت طبیعی ندارد، حفره رحم کوچکتر از حد طبیعی است یا رحم دیواره دار دارد احتمال زایمان زودرس بسیار بالا خواهد بود.

علائم زایمان زودرس

او افزود: در بارداری‌های طبیعی به طور معمول در هفته ۳۹ و ۴۰ بارداری درد‌های زایمانی شروع می‌شود و در نهایت نوزاد متولد شود، اما اگر مادری قبل از هفته ۳۷ بارداری دچار درد‌ و انقباض شود، فرد دچار زایمان زودرس شده است.

همه آنچه مادران باردار درباره زایمان زودرس باید بدانند

نیرومنش تصریح کرد: مادرانی که تا قبل از شروع درد‌های زایمانی دچار خونریزی یا لکه بینی می‌شوند، احتمال زایمان زودرس افزایش پیدا می کند و لازم است مادر به محض لکه بینی، احساس دل درد، کمردرد و انقباضات رحمی با احساس فشار در لگن باید فوراً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

او ادامه داد: اگر مادری علائم زایمان زودرس داشته باشد، اما هم مادر و هم جنین از شرایط مساعدی برخوردار باشند و به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند پزشک معالج می‌تواند با بستری کردن مادر و تجویز دارو‌های لازم جلوی درد‌های زایمانی زود رس را بگیرد و نوزاد در موعد مقرر متولد شود.

نیرومنش گفت: بیشترین خطر در زایمان زودرس برای جنین است به خصوص اگر جنین زیر ۳۴ هفته بارداری متولد شود و وزنش کمتر از ۲ کیلوگرم باشد در این صورت حتماً نوزاد باید بعد از تولد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود و گاهی ممکن است نوزاد یک هفته تا یک ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد.

بیشتر بخوانید

چگونه از زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟ نشانه‌هایی هشدار دهنده که از زایمان زودرس خبر می‌دهند علائم هشدار دهنده زایمان زودرس

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید