«شنگ» با ارزش‌ترین پستاندار رودخانه قزل اوزن در معرض انقراض است


«شنگ» با ارزش‌ترین پستاندار رودخانه قزل اوزن در معرض انقراض است

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: رودخانه قزل اوزن زنجان، جانوری نادر و با ارزش شنگ را در خود جای داده که این گونه جانوری هم اکنون در معرض انقراض است.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شنگ که از جانوران پستاندار است و در اطراف این رودخانه پرآب نیز زیست دارد در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارد و به جد مورد حمایت محیط زیست است.

وی اظهار داشت: شنگ به عنوان یک ماهیخوار حرفه‌ای بوده و بسیار کم و نادر به چشم دیده می شود و با توجه به وفور ماهی در این رودخانه پر خروش، این گونه جانوری که عمده غذای آن ماهی است به لحاظ شکار و تغذیه، مشکلی ندارد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به اینکه شنگ جانوری زرنگ است و از قدرت جابجایی سریع نیز برخوردار است بنابراین زیاد در مقابل دید قرار نمی گیرد.

به گزارش ایرنا، شنگ که از راسته گوشتخواران و خانواده سمورها محسوب می شود جانوری خشک زی و آبزی، با تحرک بالا و داری قدرت جابجایی سریع است و به خاطر با ارزش بودن پوست، همواره مورد طمع شکارچیان قرار دارد.

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات استان کردستان سرچشمه گرفته و از ناحیه جنوب غربی وارد زنجان شده و از جنوب به صورت مارپیچ شهرستانهای خدابنده، ماهنشان و همچنین شمال غرب را دور زده و سپس وارد محدوده شهرستان میانه و خلخال شده و با گردش به سمت شرق در منطقه طارم علیا (آب‌بر) مرکز شهرستان طارم دوباره وارد خاک استان زنجان و از دهستان گیلوان از استان زنجان خارج شده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، با نام سفید رود به سمت شمال جریان یافته و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟