آمریکا از مکانیسم ماشه چه می‌خواهد؟


آمریکا از مکانیسم ماشه چه می‌خواهد؟

برجام چهره وقیح، غیرمسئول، زورگو، یاغی و انحصارطلب ساکنین کاخ سفید را بیش از پیش آشکار کرد.

آمریکا از مکانیسم ماشه چه می‌خواهد؟مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه اعلام کرد آمریکا تحریم های سازمان ملل بر ایران را بار دیگر اعمال خواهد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اوایل این هفته گفت این تحریم ها را اجرا می کند حتی با وجود آن که اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل اختیار آمریکا را در اعمال مجدد این تحریم ها رد کرده باشند.
آمریکا در حالی در صدد اعمال تحرم‌های سازمان ملل است که پیش از این، این تحریم‌ها را به شدت عملی کرده و حتی علی رغم ادعای مقامات این کشور این تحریم‌ها را به بخش دارو و تجهیزات پزشکی - غیر انسانی ترین بخش تحریم‌ها - رسانده است.
علاوه بر این هرچند دولت‌های دیگر اعضای برجام از خروج از برجام امتناع کرده اند ولی شرکت‌های اقتصادی بزرگ این کشور‌ها از ترس روبرو شدن با مجازات‌های اقتصادی آمریکا از تحریم‌های یک جانبه کاخ سفید پیروی کرده اند.
با توجه به این مقدمه وقتی منظور و هدف تحریم‌ها اکنون برای واشنگتن حاصل است، آمریکا با بازگردادند تحریم‌های سازمان ملل به دنبال چیست؟ و آیا توانسته است به این خواسته دست یابد؟
به نظر میرسد آمریکا با سناریو فعال کردن مکانیسم ماشه و همرا کردن سازمان ملل با تحریم‌های یک جانبه خود تنها و تنها سعی می‌کند مشروعیت حقوقی - قانونی و بین المللی برای اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران بدست آورد و از معرفی شدن به عنوان یک کشور یاغی که به هیچ قانون و مقررات بین المللی پایبند نیست جلوگیری کند. این مهم بخصوص از این جهت اهمیت دارد که آمریکا در دهه‌های گذشته اصرار بر این داشته است که جمهوری اسلامی ایران را یک کشور غیر مسئول و یاغی و محور شرارت معرفی کند.
بنابراین حتی اگر برجام برای جمهوری اسلامی ایران هیچ دستاورد عینی - مانند کاهش فشار‌های تحریمی و اقتصادی - نداشته باشد, از این جهت که چهره وقیح، غیر مسئول، زورگو، یاغی و انحصارطلب ساکنین کاخ سفید را آشکار کرده است، اهمیت راهبردی برای تهران دارد و باید از آن نهایت بهره برداری رسانه‌‌ای را بنماید.
اقدام آمریکا به خروج و بازگشت دوباره به برجام و تلاش برای استفاده از مکانیسم ماشه چنان وقیحانه بوده که نه تنها چین و روسیه بلکه متحدان اروپایی و دبیرکل سازمان ملل هم آنرا بر نتافته اند.
نشریه آمریکایی هیل امروز نوشت: در حالی که آمریکا می گوید تحریم های سازمان ملل علیه ایران را از سرخواهد گرفت، مقامات ایرانی و دیگر اعضای سازمان ملل می گویند واشنگتن چنین اختیاراتی را ندارد.
بر اساس این گزارش سایر اعضای سازمان ملل این ایده را رد کرده اند که آمریکا می تواند تحریم های سازمان ملل را که بر اساس توافق هسته ای ایران لغو شده بودند، بار دیگر از سربگیرد، توافقی که دولت ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز احتمالا بازگشت تحریم ها را تایید نخواهد کرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره هم همزمان در خبر فوری گزارش داد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: اجرای هر نوع اقدامی به علت عدم یقین درباره فعال کردن سازوکار حل اختلاف (مکانیسم ماشه) در توافقنامه هسته ای ایران، امکان پذیر نیست.
با این حال پمپئو در بیانیه ای گفت: "آمریکا انتظار دارد همه کشورهای عضو سازمان ملل به طور کامل به تعهدات خود در اجرای این اقدامات پایبند باشند."
در این بیانیه آمده است: "این اقدامات علاوه بر تحریم تسلیحاتی شامل محدودیت هایی مانند ممنوعیت ایران در فعالیت های مرتبط با غنی سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشکی توسط ایران و تحریم انتقال فن آوری های مرتبط با برنامه هسته ای و موشکی به ایران می شود."
پمپئو گفت اگر اعضای سازمان ملل از این تحریم ها حمایت نکنند، آمریکا "آماده است تا از اختیارات داخلی خود برای اعمال عواقب این کار علیه آنها استفاده کند و اطمینان یابد که ایران از منافع فعالیت های ممنوع شده در این سازمان بهره مند نمی شود."
وی افزود: "در روزهای آینده، آمریکا طیف وسیعی از اقدامات دیگری را برای تقویت اجرای تحریم های سازمان ملل و پاسخگو کردن ناقضان آن اعلام خواهد کرد."
-----------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا