پادزهر اقدامات آمریکا علیه ایران در فعال کردن مکانسیم ماشه چیست؟


پادزهر اقدامات آمریکا علیه ایران در فعال کردن مکانسیم ماشه چیست؟

با توجه به خروج آمریکا از برجام، تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و فعال سازی مکانسیم ماشه علیه ایران اتخاذ گام های بلند و قاطع ضروری است.

به گزارش فانوس، با توجه به خروج آمریکا از برجام، تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و فعال سازی مکانسیم ماشه علیه ایران اتخاذ گام های بلند و قاطع ضروری است. در این باره عده ای معتقد هستند که ایران باید از برجام خارج شود، هرچند که دولت به چشم یک قدیس و ناموس به برجام مرده نگاه می کند، اما بر اساس شواهد و دلایل متفن خروج از برجام نتیجه ای برای ایران نخواهد داشت و با توجه به احتمال روی کار آمدن بایدن در آمریکا، ایران متناسب با شرایط بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تمهدیدات لازم را باید در نظر بگیرد.

دولت نشان داده است که علیرغم تذکرات دلسوزانه رهبر انقلاب، اقتصاد کشور را معطل تحولات خارجی به خصوص امید به روی کار آمدن دمکرات ها و جوبایدن در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا کرده است. ترامپ به این امید از برجام خارج شد که بتواند توافق جامع تر دیگری با ایران شامل برنامه های موشکی و فعالیت های منطقه که از آن به قدرت موشکی و قدرت و نفوذ منطقه ای تعبیر می شود ،منعقد کند.
پادزهر اقدامات آمریکا علیه ایران در فعال کردن مکانسیم ماشه چیست؟
به عبارتی اقدامات ترامپ در راستای مهار و نابودی قدرت موشکی و منطقه ای ایران با در نظر گرفتن اهداف رژیم صهیونیستی است. اما ترامپ تاکنون به لطف نهی رهبر انقلاب از مذاکره موفق نشد ه است ،اما رئیس جمهور آمریکا دونالد به خوبی می داند که دولت ایران و شخص حسن روحانی منتظر انتخاب جوبایدن درآمریکا هستند، به همین منظور در تلاش هست با اقداماتی برجام به طور کامل از بین برود. در همین رابطه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تاکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

مجید تخت روانچی در نامه ای به گوترش گفته است که هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام است و راهبرد آن برای نیل به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلال‌های شبه‌حقوقی است.

سخنگوی خارجه کشورمان امروز در مقابل اقدامات آمریکا اعلان کرد که پیام تهران به واشنگتن روشن است؛ به جامعه جهانی و تعهداتت برگردد و دست از یاغی‌گری و سرکشی بردار، جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

در مقابل مشاوران جوبایدن بارها اعلان کرده اند که با در نظر گرفتن فعالیت های موشکی و منطقه ای ایران و محدودیت های جدید به برجام باز می گردند. به عبارتی اگر جوبایدن روی کار بیاید، با برجامی روبرو هستیم که به دنبال مهار قدرت موشکی و منطقه ای ایران به علاوه تحریم های ترامپ است. بایدن در تلاش است تا کار نیمه تمام اوباما را کامل کند،اوباما قدرت هسته ای ایران را با برجام مهار کرد اما بنا بود در صورت انتخاب هیلاری کیلنتون tمهار ایران در زمینه های دیگر انجام شود. اما این کار انجام نشد و جوبایدن و کاملا هریس به دنبال مهار دیگر منابع قدرت ایران هم چون قدرت موشکی و هسته ای است.

در همین رابطه امروز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را به منظور مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا به‌صورت اقدام عملی و نیز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تشدید اقدامات، در ۷ ماده ارائه کرده است.

در قالب اقدامات فنی پیشنهاد شده است تا در چارچوب تقویت گام‌های کاهش محدودیت‌های هسته‌ای، وضعیت تمام برنامه‌های هسته‌ای ایران ازجمله درخصوص اقدامات زیر را به قبل از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بازگردد. ضمن آنکه دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق فناوری‌های مدرن نظارتی و برخط و حضور طولانی‌مدت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشور طی حداکثر دو هفته متوقف شود.

علاوه براین عنوان شده در صورتی‌که به هر نحو تمام یا بخشی از مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته‌ای اجرا شود، برجام از لحاظ قانونی بی‌اعتبار بوده و دولت مکلف است اجرای آن را در عمل نیز متوقف کند.

برجام برای ایران یک خسارت محض و یک کلاه گشادی بود،اما خروج از برجام در این شرایط فعلی کمکی به ایران نخواهد کرد. عده ای از نماینده گان مجلس در نطق هایی بیان کرده اند که در صورت فعال سازی مکانسیم ماشه ،ایران از برجام خارج خواهد شد.

ایران باید طرح خروجNPTاز را در دستور کار خود قرار دهد. اگر کشور ازNPT خارج شود این به معنای ساختن بمب اتم نیست، ضمن اینکه ماده 4 Npt به کشورها اجازه غنی سازی داده و کشورها می توانند تا 90 درصد هم اورانیوم راغنی سازی کنند، اما بمب اتم نباید بسازند و ایران بارها اعلان کرده که به دنبال سلاح هسته ای نیست و فتوای رهبر انقلاب در این باره مشهور است.

ترس و هراس غربی ها و آمریکا از خروج ایران از NPT است. گام های چندین باره دولت در کاهش تعهدات برجام کافی و محکم نبوده است، بنابراین این اقدامات باعث تغییر رفتار اروپا و آمریکا نخواهد شد و این نکته ای است که اروپایی ها در نطق هایشان هم اعلان کرده اند.

در مجموع می توان گفت که اعمال و بازگشت تحریم های سازمان ملل توسط ترامپ اقدام جدیدی نیست و ایران از قبل تحت فشار این تحریم ها بوده است و آماده شدن ایران در عمل برای خروج از NPT وانجام دیگر اقدامات فنی هم چون غنی سازی مربوط به 190 هزار سو و بیرون آمدن از حالت آزمایشگاهی و دکوری صنعت هسته ای ضروری است.

این نکته ای مهم و راهبردی است که خروج ایران ازNPT ضروری است و باعث می شود غربی ها محاسباتشان را اصلاح کنند.

انتهای پیام/


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر