مسجد ابوالخازن بجستان ثبت ملی شد


مسجد ابوالخازن بجستان ثبت ملی شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مسجد ابوالخازن شهرستان بجستان به شماره 137 در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران به ثبت رسیده و این موضوع به استان ابلاغ شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این اثر تاریخی به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان جزین، روستای ابوالخازن (۳۰ کیلومتری جنوب غربی بجستان) و در پهنه غربی جاده اصلی روستا و داخل بافت اصلی روستا قرار دارد.
وی ادامه داد: بر اساس کتیبه‌ای که در ضلع شمالی این بنا قرار دارد این مسجد توسط علی جان بیک گلزاده‌پور در سال ۱۳۳۰ بنا شده است.
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز درباره مشخصات این اثر تاریخی گفت: فرم کلی پلان این بنا مستطیل شکل است و از نوع مساجد شبستانی و دارای حیاط است.
محمود طغرایی افزود:مهم‌ترین دلیل ثبت این اثر، ادامه سنت معماری ساخت مساجد شبستانی جنوب خراسان متداول از دوره قاجار تا 60 سال گذشته در این منطقه است که این سنت در مصالح و طرح ادامه داشته است.
وی ادامه داد: نمای بیرونی بنا هنوز به قوه خود باقی است و از جنس آجر و ملاط گل و آهک است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ورودی مسجد به طور دقیق در مرکزیت ضلع جنوبی مسجد واقع ‌شده است و یک در دیگر آن در ضلع غربی بنا قرار دارد.
طغرایی با بیان این‌که پوشش شبستان مسجد به‌صورت گنبد آجری است که بر روی چهارطاق جناقی بنا شده است افزود: شبستان این مسجد دارای طاق و تویزه و دارای گنبدی عرقچین است که فضای بزرگ مستطیل شکلی را پوشانده است.
وی ادامه داد: در ضلع شمالی این شبستان و دقیقاً در امتداد در ورودی، منبر و محراب مسجد قرار دارد و منبر این مسجد از جنس آجر و دارای دو پله است.
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در انتهای هر ردیف از ستون‌های طاق دار طاقچه‌هایی با قوس نوع پنج و هفت کند بنا گردیده است که حرکت و تکرار تداوم ستون‌ها و طاق‌ها را تکامل بخشیده است.
طغرایی افزود: در دیواره شرقی بنا، در مرکزیت فاصله بین ستون‌ها و امتداد قوس‌های جناقی پنجره به ابعاد ۳۰ در یک متر که از کوچه کناری مسجد نورگیری می‌کند تعبیه ‌شده است.
وی اضافه کرد: در بالای قسمت ورودی اصلی مسجد کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که نام بانی مسجد، علی جان بیک گلزاده‌پور و سال احداث بنا ۱۳۳۰ حکاکی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم