بیش از نیمی از بیماران کووید 19 دچار خستگی طولانی‌مدت می‌شوند


بیش از نیمی از بیماران کووید 19 دچار خستگی طولانی‌مدت می‌شوند

خستگی مفرط از علائم طولانی‌مدت کووید 19 است که تا مدت‌ها پس از بهبودی بالینی همچنان وجود دارد.

براساس نتایج مطالعه‌ای جدید درباره‌ی نشانه‌های ماندگار کووید ۱۹، بیش از نیمی از بیماران و کارکنان مبتلا به کووید ۱۹ که زیرنظر بیمارستانی در ایرلند بودند، پس از بیماری اولیه دچار خستگی مفرط مداوم شده بودند. این پژوهش زمانی منتشر شده است که گروه‌هایی از بیماران و پزشکان خواستار پژوهش بیشتر درباره‌ی اثرهای میان‌مدت و طولانی‌مدت ویروس کرونای جدید، یعنی SARS-CoV-2 شده‌اند: ویروسی که در سراسر جهان بیش از ۳۰ میلیون نفر را بیمار کرده و جان حداقل ۹۴۳ هزار نفر را گرفته است. لیام تاون‌سند، از بیمارستان سنت‌جیمز ایرلند گفت: «درحالی‌که ویژگی‌های نشانگر عفونت SARS-CoV-2 به‌خوبی توصیف شده است، پیامدهای میان‌مدت و طولانی‌مدت عفونت بررسی نشده است.»

مطالعه‌ی جدید که در آن ۱۲۸ شرکت‌کننده از بیمارستان سنت‌جیمز ایرلند پیگیری شده بودند، نشان داد که ۵۲ درصد از بیماران درحدود ۱۰ هفته پس از بهبود بالینی، خستگی مداوم را گزارش می‌کردند و شدت عفونت اولیه تأثیری روی این گزارش‌ها نگذاشته است. مطالعه‌ی مقدماتی که هنوز بازبینی نشده است، ۷۱ فرد بستری‌شده در بیمارستان و ۵۷ نفر از کارکنان بیمارستان را شامل می‌شد که دچار بیماری خفیفی شده بودند. متوسط سن شرکت‌کنندگان ۵۰ سال و نتیجه‌ی آزمایش همه‌ی آن‌ها برای کووید ۱۹ مثبت شده بود.

پژوهشگران عوامل احتمالی مختلفی مانند شدت بیماری اولیه و مشکلات زمینه‌ای، ازجمله افسردگی را نیز در نظر گرفتند. آن‌ها دریافتند تفاوتی ندارد که بیمار در بیمارستان بستری شده باشد یا نه. حدود نیمی از شرکت‌کنندگان، یعنی ۵۴ درصد را زنان تشکیل می‌دادند؛ اما آن‌ها دو‌سوم افراد دچار خستگی مداوم، درحدود ۶۷ درصد را شامل می‌شدند. همچنین، مشخص شد احتمال خستگی در افراد دارای سابقه‌ی اضطراب یا افسردگی بیشتر است. نویسندگان گفتند یافته‌های مطالعه‌ی آن‌ها نشان می‌دهد برای ارزیابی تأثیر بلندمدت کووید ۱۹ روی بیماران به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. آن‌ها نتیجه‌گیری کردند: «یافته‌های ما نشان‌دهنده‌ی بار درخورتوجه خستگی پس از عفونت در مبتلایان به کووید ۱۹ پس از مرحله‌ی حاد بیماری است.»

کووید طولانی‌مدت

مطالعه‌ی مذکور در اواخر ماه جاری در کنفرانس آنلاین انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی درزمینه‌ی بیماری ویروس کرونا (ECCVID) ارائه شد. این مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا سزاوار مطالعه‌ی بیشتر و مداخله‌ی زودهنگام هستند. از زمان آغاز دنیاگیری کووید ۱۹، بیشتر پژوهش‌ها روی تأثیر فوری بیماری تمرکز کرده‌اند که با بستری‌های بیمارستانی و مرگ اندازه‌گیری می‌شود. بااین‌حال، این موضوع در حال آشکار‌شدن است که آثار ویروس تا مدت‌ها پس از بهبودی همچنان وجود دارد.

ماه جولای، مطالعه‌ای مربوط به بیماران بیمارستانی بهبودیافته در ایتالیا نشان داد که ۸۷ درصد آن‌ها تا ۶۰ روز پس از بیماری، هنوز حداقل یکی از علائم بیماری را به‌همراه داشتند. خستگی و دشواری تنفس ازجمله علائم شایع‌ بود. پژوهشگران دانشگاه کینگز لندن برآورد می‌کنند که با گذشت ۳۰ روز پس از بیماری، از هر ۱۰ نفر یک نفر همچنان علائم و برخی تا چندین ماه حالت ناخوشی دارند.

مایکل هد، از دانشگاه ساوت‌همپتون گفت:

شواهدی درباره‌ی کووید ۱۹ طولانی‌مدت به‌دست آورده‌ایم و خستگی یکی از عوارض جانبی شایعی است که گزارش می‌شود. این مطالعه بر این موضوع تأکید می‌کند که خستگی هم در بیماران بستری‌شده و هم در افراد دارای علائم خفیف بیماری وجود دارد. وسعت علائم طولانی‌مدت کووید ۱۹ دلیل دیگری مبنی‌بر اهمیت کاهش انتقال در جامعه، حتی درمیان گروه‌های جوان‌تر است که بلافاصله پس از ابتلا دچار بیماری شدیدی نمی‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها