دفاع مقدس؛ عرصه بزرگ نمایش همدلی


دفاع مقدس؛ عرصه بزرگ نمایش همدلی

همدان _ ایرنا _ دوران دفاع مقدس یکی از عرصه‌های بزرگ نمایش همدلی میان نیروهای نظامی و غیرنظامی بود چراکه مردم ایران در طول هشت سال همواره با حفظ روحیه ایثار و از خودگذشتگی به یاری یکدیگر شتافتند و از جان نزدیک‌ترین عزیزانشان گذشتند تا با فرستادن آنها به جبهه، در نبرد حق علیه باطل شریک باشند.

به گزارش ایرنا، در دوران هشت سال دفاع مقدس حتی افرادی که یارای کمک نظامی نداشتند با هر آنچه در توان بود، اعم از مالی و معنوی، به این سیل جاری ملحق شده تا از قافله یاری دهندگان به این جبهه بزرگ جا نمانند و با وجود اینکه این جنگ مدت زیادی به طول انجامید، همدلی مردم با یکدیگر و نیروهای نظامی، ذره ای کمرنگ نشد.

از جمله شهرهایی که با حضور فعال نیروهای خود سبب ناامیدی نیروهای دشمن شد، همدان بود. این نمایش تنها برای دفاع از مرزها نبود و در داخل کشور نیز نیروهای نظامی و جهادی نقش فعالی در سازندگی کشور داشتند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان همزمان با هفته دفاع مقدس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نقش رزمندگان استان در این دوران افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل سپاه پاسداران همدان با محوریت شهید محراب آیت الله مدنی، سربازان و افسران انقلابی در قالب لشگر ۲۸ کردستان در پادگان سنندج، زیر آماج حملات و محاصره کامل دشمن، مقاومت کرده و با حفظ پادگان، کردستان را حفظ کردند.

احمد عباسیه بزرگی ادامه داد: از همان آغاز، غائله ضد انقلابیون در کردستان در حال ریشه دواندن بود که با هدایت شهید مدنی جوانان انقلابی در قالب گروه هایی در جای جای کردستان علیه گروههای وابسته به شرق و غرب وارد نبرد شدند نیروهای سپاه همدان در عملیات‌های آزادسازی شهرهای پاوه، مریوان، سقز، بانه، بیجار، قروه و دهگلان و از همه مهمتر شکستن محاصره سنندج، نقش اساسی ایفا کردند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در قالب آمار، به حضور مردم استان در دفاع مقدس، با نزدیک به هشت هزار شهید، بیش از ۲۷ هزار جانباز و نزدیک به هزار آزاده اشاره کرد.

ردیف تعداد رزمندگان تعداد شهیدان تعداد جانبازان تعداد آزادگان
۱ ۱۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰ ۲۷۰۰۰ ۱۰۰۰
عباسیه بزرگی ادامه داد: در ۱۹ تیرماه سال ۱۳۵۹ حضور به موقع نیروهای سپاه همدان در پایگاه شهید نوژه موجب عقیم ماندن کودتای آمریکایی در این مکان شد، در طی آن ۱۰ ها نفر دستگیر شدند و چندین نفر از کودتاچیان به هلاکت رسیدند.

وی عنوان کرد: با شروع جنگ تحمیلی نیروهای همدان، اولین سری نیروهایی بودند که در تابستان سال ۱۳۵۹ در پاسگاه‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و پاسگاههای دارخور، تیله‌کوه، باویسی، باباهادی و پیرویسی با قدرت پدافند کردند و پس از شروع جنگ، پدافند محور میانی سرپل ذهاب و محور شمالی مهران و محور مریوان برعهده رزمندگان همدانی بود.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه همین زمان نیروهای زمینی ارتش در قالب تیپ سوم زرهی شهید قهرمان به سرعت خود را به محور جنوب رسانده و در منطقه دزفول به عنوان یگان احتیاط استقرار یافتند، گفت: نیروهای جهادسازندگی نیز با تمامی توان علاوه بر رساندن کمک‌های مردمی به جبهه‌های غرب، امکانات مهندسی خود را در منطقه سرپل‌ذهاب مستقر و با تمامی توان در عملیات راه‌سازی، پل‌سازی و احداث سنگر و خاکریز در این محور شرکت کردند.

عباسیه بزرگی اظهار داشت: خلبانان پایگاه شهید نوژه در راستای سرکوب متجاوزان، از اولین روز هجوم آنها اقدام به پرواز و بمباران مواضع دشمن در عمق خاک عراق کردند که از تبعات آن، فلج شدن بسیاری از اماکن نظامی و اقتصادی آنها بود.

وی یادآور شد: در هفته اول شروع جنگ، فرودگاه، پایگاه نوژه و ماهواره اسدآباد بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت که با عکس العمل به موقع سیستم‌های پدافندی و هواپیماهای شکاری پایگاه نوژه در طول یک هفته ۱۰ فروند از هواپیماهای دشمن در آسمان استان ساقط شدند.

وی یادآور شد: در هفته اول شروع جنگ، فرودگاه، پایگاه نوژه و ماهواره اسدآباد بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت که با عکس العمل به موقع سیستم‌های پدافندی و هواپیماهای شکاری پایگاه نوژه در طول یک هفته ۱۰ فروند از هواپیماهای دشمن در آسمان استان ساقط شدند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره به اینکه در منطقه قصرشیرین، نیروهای بعثی بارها به قصد تصرف شهر سرپل‌ذهاب اقدام به تک می‌کردند، افزود: این حملات با رشادت رزمندگان استان بی‌حاصل مانده و آنها مجبور به عقب نشینی می‌شدند.

عباسیه بزرگی افزود: پاسداران استان همدان در تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول الله، نقش بسزایی داشتند و نیز یگانهایی مانند لشگر سه ویژه شهدا و لشگر ۴۳ مهندسی امام علی (ع) مملو از حضور پر رنگ رزمندگان استان همدان بود.

وی گفت: در سال ۱۳۶۱ با تشکیل تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع)، حضور رزمندگان استانی به صورت منسجم و در قالب یگان استانی هویدا شد که تا واپسین روزهای دفاع مقدس به‌صورت لشگر ۳۲ ادامه داشت.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان سپاه و بسیج استان در ۳۰ عملیات آفندی شرکت داشتند، افزود: از مهمترین آنها می‌توان از عملیات‌های بازی‌دراز اول، شهید رجایی و باهنر، مطلع الفجر، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، ثارالله، مسلم ابن عقیل، امام زین العابدین و والفجر۲، والفجرپنج، تحریرالقدس، عاشورا، قادر، والفجرهشت، صاحب الزمان(عج)، انصار (جزیره مجنون)، کربلای چهار، کربلای پنج، کربلای هشت، نصرچهار، بیت المقدس۲، والفجر۱۰ و عملیات مرصاد نام برد و نیز در بیش از ۲۰ ماموریت پدافندی که هریک ماه‌ها به طول انجامید، شرکت داشتند.

عباسیه بزرگی خاطر نشان کرد: رزمندگان ارتشی تیپ قهرمان بین سالهای ۱۳۵۸_۱۳۵۹ در منطقه کردستان حضور داشتند و با شروع جنگ تحمیلی در عملیاتهای نصر، رجایی، باهنر (محور سوسنگرد)، ابوحمیظه، طریق القدس، بیت المقدس، محرم و والفجر مقدماتی نقش اساسی داشتند و چند عملیات پدافندی را در منطقه جنوب و جنوب غربی به اجرا درآوردند.

به گفته وی خلبانان پایگاه شهید نوژه از آغازین روزهای تجاوز، ضربات متوالی به پیکره نیروهای دشمن وارد کردند که عملیات هوایی H۳ برفراز پایگاه الولید عراق، منجر به انهدام ۵۰ درصد از هواپیماهای عراق شد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اظهار داشت: عملیات هوایی برفراز آسمان بغداد و بمباران پالایشگاه الدوره به وسیله خلبان شهید عباس دوران، نمونه ای از این عملیات‌ها بود که با انجام آن ضربه‌ای سیاسی به حیثیت رژیم بعث وارد و اجرای کنفرانس سران غیر متعهدها در عراق منتفی شد.

عباسیه بزرگی ادامه داد: این اتفاق بزرگترین شکست سیاسی عراق در عرصه بین الملل بود و تا مدتها رژیم بعثی در انزوای سیاسی قرار گرفت.

وی افزود: پرسنل این پادگان علاوه بر شرکت فعال خود در تمامی عملیات‌های هوایی علیه دشمن، آسمان غرب کشور را زیر پوشش خود داشتند و از تجاوز هواپیماهای عراقی جلوگیری می‌کردند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان خاطر نشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس، بیش از ۱۰ فروند از هواپیماهای عراقی به وسیله هواپیماهای شکاری و سیستم پدافندی پایگاه شهید نوژه سرنگون شد.

عباسیه بزرگی عنوان کرد: رزمندگان نیروی انتظامی استان در قالب کمیته، ژاندارمری و شهرداری در طول جنگ حضور چشمگیری داشتند و به‌صورت اعزام‌های مستمر در مناطق آفندی و پدافندی به یگان‌های موسی‌ ابن جعفر (ع)، روح الله و سایر ارگان‌ها فرستاده شدند.

وی با بیان اینکه رزمندگان جهادسازندگی استان، پا به پای همرزمان نظامی خود، به انجام فعالیتهای مهندسی، فرهنگی و بهداشتی می‌پرداختند، گفت: آنها با راه‌اندازی ستاد پشتیبانی جنگ در کنار کمیته‌ امداد، هلال احمر و استانداری، در جمع آوری و ارسال کمک های مردمی نقشی اساسی ایفا کردند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان اضافه کرد: رزمندگان جهادسازندگی استان در عملیات‌های بازی‌دراز، قراویز، والفجر۲، والفجرچهار، والفجرهشت، والفجر۹، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج، کربلای هفت، نصرچهار، نصرهشت، بیت المقدس۲ و بیت المقدس سه، شرکت کردند و در سخت‌ترین شرایط موجود، به احداث جاده و پل پرداختند که جاده‌هایی چون بازی‌دراز و پل سیدالشهدا ( رودخانه خروشان چوپان ) از جمله اقدامات آنها بود.

ردیف نیروی مسلح عنوان عملیات آثار عملیات
۱ تیپ ۳۲ انصار الحسین سپاه در ۳۰ آفندی شامل بازی دراز اول، شهیدان رجایی و باهنر، مطلع الفجر، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، ثارالله، مسلم ابن عقیل، امام زین العابدین، والفجر۲، والفجر۵، تحریرالقدس، عاشورا، قادر، والفجر۸، صاحب الزمان(عج)، انصار (جزیره مجنون)، کربلای۴، کربلای۵، کربلای۸، نصر۴، بیت المقدس۲، والفجر۱۰، مرصاد و ۲۰ ماموریت پدافندی
۲ رزمندگان ارتشی تیپ قهرمان نصر، رجایی، باهنر (محور سوسنگرد)، ابوحمیظه، طریق القدس، بیت المقدس، محرم، والفجر مقدماتی و چند عملیات پدافندی
۳ پایگاه شهید نوژه هوایی H۳، برفراز آسمان بغداد و بمباران پالایشگاه الدوره انهدام ۵۰ درصد از هواپیماهای عراق
۴ رزمندگان جهاد سازندگی بازی دراز، قراویز، والفجر۲، والفجر۴، والفجر۸، والفجر۹، بدر، کربلای۴، کربلای۵، کربلای۷، نصر۴، نصر۸، بیت المقدس۲ و بیت المقدس۳
عباسیه بزرگی با بیان اینکه نیروهای عراقی بیش از ۳۰۰ بار آسمان استان همدان را مورد تجاوز هواپیماهای خود قرار دادند، ادامه داد: در خلال این حملات بیش از ۱۳۰ بار مناطق مسکونی بمباران شدند و یا هدف موشک زمین به زمین (در شهر نهاوند) قرار گرفتند.

به گفته وی در این حملات ۸۰۰ نفر از مردم استان همدان به شهادت رسیدند، که ۳۳۶ نفر آنها زن و حدود ۲۰۰ نفر کودک بودند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اظهار داشت: بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی، صنعتی، تجاری و آموزشی در این عملیات تخریب (بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد) و ۳۲ میلیارد ریال خسارت مستقیم به آنها وارد شد.

عباسیه بزرگی خاطر نشان کرد: از سایر اقدامات استان همدان در دوران هشت سال دفاع مقدس می توان از ۸۰ هزار واحد خون اهدایی به رزمندگان و بیش از ۱۰ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و هزاران قطعه طلا و جواهر و هزاران دستگاه کامیون و وانت کمک‌های غیرنقدی، نام برد.

دفاع مقدس؛ عرصه بزرگ نمایش همدلی

وی با اشاره به اینکه برپایی بیش از ۱۰ ایستگاه صلواتی و آشپزخانه در جبهه‌های جنوب و غرب به همت والای مردم استان همدان انجام شده است، گفت: در یک مورد روزانه بیش از ۴۰ هزار رزمنده در جنوب به‌طور کامل از طریق آشپزخانه‌های استان تغذیه می‌شدند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان یادآور شد: از این استان بیش از ۸۰ هزار نفر در قالب بسیج و سپاه و بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب جهادسازندگی و ستاد پشتیبانی جنگ به‌صورت داوطلبانه عازم جبهه‌ها شدند.

عباسیه بزرگی عنوان کرد: به‌وسیله ستاد بازسازی مناطق جنگ‌زده سرپل‌ذهاب که متولی آن استان همدان بود نزدیک به ۲ هزار واحد مسکونی، صنعتی، تجاری و آموزشی بازسازی و نوسازی شد که تمامی هزینه‌ها و نیروهای انسانی آن از استان تامین ‌شد.

وی یادآور شد: مردم استان همدان در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، از ۳۰ هزار مهاجر جنگ تحمیلی میزبانی کردند و با اسکان و تامین مایحتاج زندگی، غم دوری عزیزان و دیارشان را از یاد آنها زدودند.

ردیف تعداد تجاوز به حریم هوایی بمباران مناطق مسکونی شهادت مردم عادی شهدای زن شهدای کودک تخریب واحدهای مسکونی تجاری میزان خسارت وارده مقدار واحد خون اهدایی
۱ ۳۰۰ ۱۳۰ ۸۰۰ ۳۳۶ ۲۰۰ ۱۶۰۰۰ ۳۲ میلیارد ریال ۸۰۰۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر