ضوابط بهداشتی در کلاسهای دوره پیش‌دبستانی اصفهان رعایت می‌شود


ضوابط بهداشتی در کلاسهای دوره پیش‌دبستانی اصفهان رعایت می‌شود

اصفهان- ایرنا- رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: تاکنون 14 هزار و 830 نفر از کودکان این استان دوره پیش دبستانی را آغاز کرده‌اند که در کلاسهای آموزشی آنان همه ضوابط بهداشتی کامل رعایت می‌شود.

نسرین باباپور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دستگاه تعلیم و تربیت در انتظار و آماده برای ثبت‌نام دست کم ۶۰ هزار نوآموز استان بوده است و بقیه والدین نیز نگرانی در ارتباط با مسائل بهداشتی کلاسها نداشته باشند و فرزندانشان را در این کلاسها ثبت نام کنند.

وی اظهارداشت: این کاهش استقبال علاوه بر دلیل آن که شیوع کرونا و نگرانی از تهدیدات حضور دانش‌آموزان در مدارس است به ناآگاهی والدین راجع به اهمیت و ضرورت پیش دبستانی و نقش و تاثیر آن را در یادگیری پایه اول بر می گردد.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: این در حالی است که فرآیند آموزش‌ها در دوره پیش دبستان همانند دیگر دوره‌ها در شرایط حاضر به شکل تلفیقی در قالب حضوری و مجازی است.

وی با بیان اینکه برخی از والدین به علت مجازی بودن آموزشها، کودکان خود را از تحصیل در این دوره محروم کردند، گفت: آموزش مجازی در دوره پیش دبستانی می‌تواند تاثیر بسزایی در ابعاد رشدی کودک داشته باشد زیرا یک مادر نمی‌تواند در سن ۶ سال به نیاز فرزندش و مهارت‌های شناختی و حرکتی او آگاهی یابد.

باباپور افزود: آموزش مجازی و آنلاین توسط مربی و ارتباط گیری او با نوآموز تاثیر بسیار زیادی در شکل‌دهی ذهنی و آمادگی کودک در فرآیند یادگیری دارد.

وی با تاکید بر اهمیت دوره پیش دبستانی در کیفیت‌بخشی به آموزش گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا پیش دبستانی جز آموزش و پرورش رسمی کشور است و معتقدند آنقدر این دوره اهمیت و ضرورت دارد که شاید دوره های دیگر نداشته باشند.

این مسوول با بیان اینکه ۸۰ درصد شخصیت کودک در ۶ سالگی شکل می‌گیرد، گفت: آموزش‌های این دوره بسیار قانونمند و ضابطه‌مند و علاوه بر آن نقش پیشگیرانه ای در بحث آسیب‌های دوره نوجوانی ، جوانی و بزرگسالی دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که دانش‌آموزانی که دوره پیش دبستان را گذراندند در تمامی شاخص ها و مهارت‌ها بیشتر از آنهایی که این دوره را طی نکردند موفق بودند.

باباپور نصریح کرد: سال گذشته در تحقیقی که در استان بر روی دانش‌آموزان کلاس اولی صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که ۵۰ درصدی نوآموزانی که در درس فارسی نمره نیاز به تلاش گرفته و یا در پایه اول مردود شدند کسانی بودند که دوره پیس دبستانی را طی نکردند.

به گفته وی اگر کرونا ادامه داشته باشد و سال بعد هم بچه‌های کلاس اول مجبور به فراگیری آموزش به شیوه مجازی باشند، آموزش‌های پیش نیاز تحصیلی در دوره پیش دبستان برای بچه‌ها بسیار لازم و ضروری است تا یکسری مهارتهای درسی، کلامی، ریاضی و دیگر موارد را یاد بگیرند.

رییس آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: در مجموع سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی هم به معنای تربیت خلاق، هدفمند و آگاه و هم عامل بازدارنده بسیاری از آسیبهای اجتماعی در جامعه است.

وی شیوه آموزش فعلی در واحدهای آموزشی پیش‌دبستانی را حضوری و آنلاین برشمرد و گفت: مقرر شد تا هفته ای یکی دو روز نوآموزان در گروه‌های کم جمعیت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور یابند و باقی روزها به شکل مجازی، آموزش ببینند.

باباپور افزود: هر مدرسه‌ای برای نوآموزان خود یک بسته آموزشی تهیه کرده و به مادران آموزش می دهند تا به والد مربی تبدیل شوند تا همپای مربیان بچه ها را هدایت کنند.

وی یادآور شد: در مناطق دوزبانه، محروم و حاشیه ای با استفاده از طرح حمایت دولت که بودجه‌ای به این منظور اختصاص داده تا دانش‌آموزانی که والدین آنها مشکلات مالی دارند بتوانند با پرداخت بخشی از هزینه‌های آنها در مراکز آموزشی به تحصیل بپردازند.

این مسوول به اجرای طرح توانمندسازی کودکان بدو ورود به دبستان در مدارس اصفهان با هدف آموزش و مداخله بهنگام برای شناسایی و رفع مشکلات یادگیری کودکان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح بسته آموزشی تولید شده که در گام اول مربیان نوآموزان را در حیطه‌های مختلف شامل حیطه حرکتی، شناختی، نوشتاری و ریاضی ارزیابی می‌کنند و براساس آن جزوه‌ها و بسته‌های آموزشی به همراه کلیپ نمایشی در اختیار مربیان و والدین قرار می‌دهند.

سال تحصیلی گذشته در مجموع ۶۵ هزار و ۴۴۳ نوآموز پیش دبستانی چهار تا ۶ سال در ۲ دوره پیش دبستانی یک شامل دانش آموزان چهار تا پنج سال و پیش دبستانی ۲ شامل کودکان پنج ساله آموزش‌های لارم را در مدارس استان اصفهان فرا گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو