نقش ممتاز نیروهای مهندسی ارتش در دفاع مقدس


نقش ممتاز نیروهای مهندسی ارتش در دفاع مقدس

بروجرد - ایرنا - نقش نیروهای مهندسی ارتش جمهوری اسلامی در دوران هشت ساله دفاع مقدس ممتاز بود و نیروی این یگان در سایر رزمندگان در عملیاتهای مختلف با ساخت سازه‌ها پیروزی های بزرگی را برای ملت ایران رقم زدند.

به گزارش ایرنا تاریخ سه هزار ساله ایران زمین از حوادث گوناگونی تشکیل شده است که قسمت اعظم این حوادث را نبردهای نظامی شکل میدهد، یکی از طولانی ترین جنگ های این تاریخ پر فراز و نشیب دوران هشت ساله دفاع مقدس است.

به ظاهر یک طرف این نبرد کشور عراق قرار بود ولی در حقیقت تمام توان کشورهای متخاصم با ایران در نوک پیکان حمله همسایه غربی ایران جمع شده بود تا اثری از ایران اسلامی باقی نماند.

شهریور سال ۱۳۵۹ اوضاع نظامی ایران چندان مساعد نیست سپاه پاسداران تازه تاسیس یافته با تمام توان موجودش سرگرم برقراری امنیت داخلی و همراه ارتش مشغول مبارزه با ضد انقلاب در استانهای شمال غربی کشور است تنها سازمان منسجمی که می تواند تا حدودی در مقابل تهاجم دشمن ایستادگی کند ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با فهرست بسیار طولانی از ضایعات و آسیب های اجتناب ناپذیر حوادث انقلاب روبه روست در این وضعیت نه چندان به سامان نظامی وضعیت سیاسی کشور نیز مطلوب نیست رئیس جمهوری بنی صدر مسیر خاص خودش را طی می کند و اوضاع داخلی را به شدت متشنج کرده است، سر انجام ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله سراسری هوایی و زمینی دشمن جنگ ۸ ساله آغاز می گردد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها وقوع حمله قریب الوقوع را از طرف دشمن اعلام کرده بود ولی یک اراده قوی برای انجام اقدامات سیاسی یا اعزام نیرو به مناطق مرزی وجود نداشت و تنها به تقویت ساده یگانهای سر زمینی اکتفا شد، در حالتی بین هوشیاری و غافلگیری جنگ بر ایران تحمیل گردید و واحدهای زرهی دشمن که از مدتها قبل درگیری های پراکنده زمینی را شروع کرده بودند از خطوط مرزی گذشتند و وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

هدف دشمن از حمله نظامی به ایران سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، تضعیف شدید نظام و ایجاد مواضعی همسو با استکبار جهانی در اندیشه های مسئولین، جدا نمودن حداقلی استان خوزستان و سرزمین های مناطق غرب کشور، حاکمیت بر اروند رود با احاطه بر مناطقی از ایران گرفتن امتیازات قابل توجه و تحمیل شرایط نا مطلوب به ایران و فهرست زیادی از اهداف فرعی مانند حمایت از خلق عرب، ایجاد فرصت رهبری اعراب برای صدام حسین و غیره بود.

دشمن در همان روز اول جنگ در ۳۱ شهریور ۵۹ فهمید که گام در ورطه هلاکت گذاشته است نیروهای حمله کننده به هیچ وجه فکر نمی کردند که در گام اول این چنین متوقف شوند یگانهای عمده مستقر در مرز در منطقه جنوب، لشکر ۹۲ زرهی اهواز و در غرب لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه با کمک یگانهای مامور و سپاه پاسداران و بسیج و مردم مقاومت نابرابر خود را در مقابل عراق به گونه ای شکل دادند که در کمتر از یک هفته پس از شروع جنگ اولین اطلاعیه صدام حسین برای آتش بس و درخواست های بین المللی برای توقف جنگ شنیده شد.

نقش نیروی زمینی ارتش روی زمین و نیروی هوایی در فضای ایران و عراق و نیروی دریایی در خلیج فارس برای ناکام گذاشتن دشمن بسیار تعیین کننده بود بطور مثال اگر در منطقه کرخه دشمن می توانست با عبور از کرخه خود را به جاده اهواز اندیمشک رسانده و خطوط پدافندی را در جنوب یا حتی شمال شهر اندیمشک تشکیل دهد قاعدتا ما باید برای رسیدن به کرخه دهها عملیات انجام می دادیم و این مساوی بود با تحمیل هزینه های بسیار بالا و صرف زمان بیشتر اما رزمندگان نیروی زمینی ارتش نه تنها اجازه چنین فرصتی به دشمن ندادند بلکه حتی در غرب رودخانه کرخه جای پای مهمی را حفظ کردند که کمک بسیار زیادی برای انجام عملیات فتح المبین و راندن دشمن تا خطوط مرزی در فروردین سال ۶۸ ایفا کرد.

پس از تثبیت دشمن که با موفقیت کامل انجام شد از همان روزهای اول اندیشه طراحی عملیات علیه دشمن شکل گرفت انجام ۱۷۰ عملیات کوچک و بزرگ در سال اول جنگ که حدود ۱۶۰ عملیات آن آفندی و حمله ما علیه دشمن بوده است به نحوی نشان از اراده مستحکمی می دهد که حضور دشمن را در خاک ایران تحمل نمی کند سال اول جنگ سال موفقیت، پیروزی و تحمیل اراده ملی به دشمن بوده است هر چند سرزمین های زیادی در این سال آزاد نشد ولی متوقف کردن دشمن در مواضع نامناسب پدافندی و بازداشتن او از رسیدن به اهدافی که برای خودش ترسیم کرده بود بزرگترین موفقیت به شمار می رفت ضمن این که همین اقدامات زمینه انجام عملیات های بزرگ سال دوم جنگ را فراهم کرد و در حقیقت بدون انجام اقدامات سال اول جنگ قطعا اقدامات سال دوم نیز قابل انجام نمی بود.

سال اول جنگ سال میدان داری هوانیروز در سقف پروازی کوتاه و یکه تازی نیروی هوایی ارتش در سقف پروازی بالا و عمق خاک دشمن و سیادت بی چون و چرای نیروی دریایی در آبهای خلیج فارس و حاکمیت نیروی زمینی ارتش بر میدان جنگ بوده است.

نیروی زمینی ارتش با پذیرش پدافند در ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط مقدم نبرد راه را برای هرگونه نفوذ مجدد دشمن بست و با آماده شدن یگانهای سپاه پاسداران و انجام عملیات ثامن الائمه مقدمات بیرون راندن دشمن فراهم گردید به گونه ای که در کمتر از یک سال قسمت عمده سرزمین های اشغالی ایران آزاد شد و دشمن در خطوط مرزی استقرار یافت.

در تداوم نبرد و در مراحل ورود به خاک عراق جهت تنبیه متجاوز و ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات احتمالی سیاسی و تا پایان ۸ سال دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش گسترده ترین حضور را از نظر زمانی و مکانی در دفاع مقدس داشته که به تحقیق میتوان ادعا نمود که با توجه به حضور نیروی هوایی و هوانیروز و یگانهای توپخانه در تمام صحنه های نبرد ارتش جمهوری اسلامی ایران به شکل عام و نیروی زمینی به شکل خاص در تمام عملیاتهای انجام شده ۸ سال دفاع مقدس حضور فعال و موثری داشته اند.

از نکات برجسته نقش نیروی زمینی ارتش در ۸ سال دفاع مقدس می توان به متوقف کردن دشمن در مواضع نامناسب در سال اول جنگ و رقم زدن پیروزی های استراتژیک در روزهای اولیه نبرد در ممانعت از رسیدن دشمن به اهداف ترسیم کرده.

شرکت موثر و مفید در طراحی و اجرای عملیاتهای بزرگ و کوچک بطور مستقل و مشترک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال دوم و تداوم نبرد تا پایان ۸ سال دفاع مقدس حضور هوانیروز به شکل بسیار گسترده و موثر و فعال در ضربه زدن به دشمن در تمام عملیات ها که ضمن انجام عملیات های تاکتیکی، پشتیبانی های متعددی را در زمینه حمل رزمندگان، مهمات ،آذوقه و تجهیزات و تخلیه شهدا و مجروحین انجام داده است.

حمایت بسیار گسترده یگانهای توپخانه در اجرای آتش پشتیبانی در اکثر قریب به اتفاق عملیات ها فرصت هرگونه تحرک را از دشمن سلب کرده و پیشروی رزمندگان را تسهیل می کرد.

حضور یگانهای زرهی به ویژه در نبردهای منطقه جنوب تاثیر قابل توجهی در ارتقا روحیه رزمندگان می گذاشت و حمایت این یگانها در نبردهائی مانند نصر، طریق القدس و رمضان نشان از توان فوق العاده تانک و نفربر در صحنه جنگ بوده است.

احداث جاده، ایجاد موانع در مقابل مواضع خودی و بازکردن میادین مین دشمن در شبهای عملیات، برقراری پل های ارتباطی، ایجاد استحکامات، سنگر سازی و دهها اقدام دیگر در این زمینه نقش یگانهای مهندسی نیروی زمینی ارتش را بسیار موثر و پررنگ در دفاع مقدس به خوبی نشان می دهد.

انجام پشتیبانی های مختلف جبهه و جنگ مانند تهیه و توزیع مهمات، جنگ افزارها، سوخت، ترابری، تعمیرات خودروها و ادوات جنگی و مایحتاج روزانه صدها هزار سرباز نظیر آب، نان، غذا، لباس و به ویژه رساندن روزانه صدها تن یخ به خطوط مقدم نبرد در گرمای طاقت فرسای ۵۰ درجه منطقه جنوب، تخلیه مجروحین و شهدا و مداوای بیماران در منطقه و ایجاد منطقه بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری ها از اقدامات ناگفته جنگ در طول ۸ سال دفاع مقدس است که یگانهای پشتیبانی نیروی زمینی ارتش در سطحی بسیار وسیع و حجم فوق العاده ای به بهترین شکل ممکن انجام داده اند.

مسئولیت پذیرش، کنترل و نگهداری حدود ۶۰ هزار اسیر عراقی با یگان های دژبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یگانهای مامور نیروی زمینی در این رابطه بوده است که با تشکیل دهها اردوگاه و آماد رسانی به این اسرا و انجام اقدامات فرهنگی و برخورد انسان دوستانه با اسرا به گونه ای که صدها نفر از اسرای عراقی حاضر به ترک ایران در مبادله اسرا نشده و تداوم زندگی در ایران را خواستار شدند هم از دیگر اقدامات خاص و چشمگیر نیروی زمینی ارتش بوده است.

مجموعه اقدامات فوق و دهها اقدام دیگر که این نوشتار مجال پرداختن به آن را ندارد عملکرد درخشان نیروی زمینی ارتش در ۸ سال دفاع مقدس را نشان میدهد که حاصل از جان گذشتگی ۴۸ هزار شهید ارتشی و حدود ۱۵۰ هزار جانباز و ۲۶ هزار آزاده قهرمان می باشد.

فرمانده مرکز آموزش شهدای مهندس پادگان مهندسی بروجرد گفت: نقش رسته مهندس را در جنگ تحمیلی نمی توان نادیده گرفت، ولی در این زمان نمی توانیم از عملیات های بزرگ هشت سال دفاع مقدس یاد کنیم ولی از رسته مهندس اسم نبریم.

امیر سرتیپ دوم ستاد پرویز طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ما عملیات طریق القدس را که کمر دشمن را شکست به یاد داریم ولی کلید پیروزی در آن عملیات جاده ایی بود که در شن های روان توسط رسته مهندس احداث شد و یا در عملیات بیت المقدس نیز پل های عظیمی را که بر روی کارون زده شد به یاد داریم، چنانکه چیزی حدود هشت لشگر پیاده و زرهی از روی پل ها عبور کردند.

وی با اشاره به پاکسازی میادین مین توسط مهندسین ارتشی در گروه ۴۱۱ مهندسی بروجرد گفت: تاکنون میلیونها هکتار از اراضی آلوده به مین در کشور پاکسازی و در اختیار کشاورزان و بخش های مختلف عمرانی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: نتیجه فداکاری ها و رشادت های نیروهای رسته مهندسی در این عرصه پاکسازی میلیونها هکتار زمین از مین های کاشته شده دشمنان است.
فرمانده مرکز آموزش شهدای مهندس پادگان مهندسی بروجرد گفت: امروز نیز سطح کیفی مراکز آموزشی مهندسی باید متناسب با تهدیدات جدید ارتقا پیدا کند که در این خصوص اقدامات قابل ملاحظه ای انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان شهید پرور بروجرد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس یکهزارو ۵۰۰ شهید به ایران اسلامی تقدیم کرده است.

از این شهدا ۱۴ شهید مربوط به دوران انقلاب اسلامی و مابقی مربوط به هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن هستند.

در دوران هشت سال دفاع مقدس بروجرد ۵۱ بار مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفت که ۶۰۰ نفر از شهروندان بروجرد در این حملات هوایی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

این شهرستان ۳۵۰ شهید دانش آموز ، ۲۵ شهید دانشجو، ۱۲ شهید روحانی و ۴۰ شهید فرهنگی به میهن اسلامی تقدیم کرده است.

۹۲ نفر از نیروی انتظامی، ۳۵۰ نفر از ارتش و ۲۵ کارمند بروجردی، ۹۲ پاسدار و ۱۱۰ کارگر بروجردی در دوران دفاع مقدس از شهرستان بروجرد به شهادت رسیدند.

شهرستان بروجرد همچنین ۲۵۰ آزاده سرافراز و ۲ هزار و ۳۰۰ جانباز به میهن اسلامی تقدیم کرده است.

۷۰ شهید بروجردی مفقود الاثر و ۵۲ شهید در خارج از شهرستان به خاک سپرده شده اند.

۹۵۵ نفر از شهدای شهرستان بروجرد در گلزار شهدا، ۱۶۳ شهید در گلزار شهدای گوشه و ۲۴ شهید در محوطه امامزاده جعفر(ع) در خاک آرمیده اند.

۳۳ شهید نیز در شهر اشترینان، ۱۹۱ شهید در بخش اشترینان و ۶۰ شهید در بخش مرکزی بروجرد به خاک سپرده شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !