کرونا در کمین حمل و نقل عمومی درون شهری


کرونا در کمین حمل و نقل عمومی درون شهری

بیرجند - ایرنا - استفاده از حمل و نقل درون شهری در پی بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی افزایش یافته و این در حالی است که تراکم جمعیت در ناوگان عمومی شهر بیرجند می‌تواند زنگ خطری برای شیوع ویروس کرونا باشد.

به گزارش ایرنا پس از گذشت هفت ماه از شیوع کرونا در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، باز هم تنها راه قطع زنجیره انتقال این ویروس، رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی توسط همه مردم است.

با وجود آنکه دانش‌آموزان از ۱۵ شهریور امسال با اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند اما نحوه رفت و آمد آنان و رفتار پس از مدرسه، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

یکی از شهروندان که مسافر صبحگاهی اتوبوس درون شهری بیرحند است و در ایستگاه ابوذر از اتوبوس پیاده شد، به جمعیت دانش‌آموزی اشاره کرد که از اتوبوس خارج شدند و گفت: با این شلوغی اتوبوس‌ها فاصله را نمی‌شود رعایت کرد چون هم اتوبوس کم است و هم دیر به دیر می‌آید و ما هم مجبوریم سر کار برویم؛ بنابراین اغلب مواقع کنار هم می‌نشینیم.

بانوی دیگری با بیان اینکه از زمان بازگشایی مدارس اتوبوس‌ها شلوغ شده‌ است گفت: من همیشه در اماکن عمومی از ماسک استفاده و سعی می‌کنم فاصله را هم رعایت کنم اما در اتوبوس‌های به این شلوغی مجبور هستیم کنار هم بنشینیم یا حتی عده‌ای هم به صورت متراکم وسط اتوبوس ایستاده هستند که این خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

وی افزود: باید تعداد اتوبوس‌ها در بازه‌ای که مسافر زیاد است، بیشتر شود یا اینکه بچه‌ها را با وسایل نقلیه دیگر به مدرسه رساند.

این شهروند که ماسک داشت، گفت: خیلی از مردم ماسک می‌زنند ولی هنوز فرهنگ فاصله‌گذاری به خوبی در جامعه جا نیفتاده، برای همین در فضای بسته اتوبوس کنار هم می‌نشینند وقتی هم که تذکر می‌دهیم، ناراحت می‌شوند.

یکی دیگر از شهروندان که از شمس‌آباد فرزندش را برای مدرسه به مرکز شهر آورده است، گفت: باید حدود یک ساعت منتظر اتوبوس در ایستگاه باشیم وقتی هم که می‌رسد، شلوغ است چون قبلا ۲ سرویس در این خط فعال بود و الان فقط یک اتوبوس مسافران را جابه‌جا می‌کند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در ایستگاه‌های مختلف سطح شهر نشان می‌دهد که بیشتر مسافران اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از ماسک استفاده می‌کنند اما در اغلب ایستگاه‌ها شاهد تراکم جمعیت به خصوص در ساعت باز شدن و تعطیلی مدارس یا ادارات هستیم.

غیرفعال بودن سرویس مدارس دلیل شلوغی اتوبوس‌ها است

شهردار بیرجند گفت: بخشی از ناهماهنگی‌ها را بیشتر در ساعت بازگشایی مدارس و تعطیلی ادارات شاهد هستیم که بیشترین تقاضا برای جابه‌جایی با حمل و نقل عمومی وجود دارد.

محمدعلی جاوید افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل درون شهری در مرکز استان فعال است و برای فعال شدن سایر ظرفیت‌ها منتظر دستورالعمل‌های جدید ستاد کرونا هستیم.

وی در عین حال بخشی از این مشکلات را مربوط به غیرفعال بودن سامانه سپند دانست که مربوط به حمل و نقل دانش‌آموزی است و گفت: سال گذشته ۳۲۷ واحد حمل و نقل را در این حوزه فعال داشتیم که ۴۰ دستگاه مینی بوس و مابقی سواری بودند.

شهردار بیرجند افزود: در حال حاضر این ناوگان غیرفعال است و منتظر دستورالعمل ستاد ملی کرونا و آموزش و پرورش هستیم و امیدواریم تا اوایل مهرماه بتوانیم مابقی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی را هم فعال کنیم.

افزایش ۱۷ درصدی مسافر در اولین روز بازگشایی مدارس

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند هم گفت: ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی از زمان بازگشایی مدارس در خطوط شهری و حومه آماده خدمات‌دهی به مسافران درون شهری است.

یدالله غلام پور اظهار داشت: قبل از شروع مدارس به دلیل وجود ویروس کرونا و کاهش سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی توسط شهروندان، ۳۰ تا ۳۵ درصد ناوگان فعال بود که این میزان پس از شروع فعالیت مدارس، به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: طبق آمار، میزان جابه‌جایی مسافر در اولین روز بازگشایی مدارس نسبت به قبل از آن ۱۷ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، ناوگان اتوبوسرانی ۲ نوبت در روز ضد عفونی و پاکسازی می‌شود که به دلیل شروع مدارس، نظارت بر وضع نظافتی و ظاهری اتوبوس‌ها اهمیت بیشتری داشته است.

وی عنوان کرد: تعداد اتوبوس‌های فعال شهری و حومه ۵۰ دستگاه هستند و همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری رعایت شود البته کماکان نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم.

خراسان جنوبی و بیرجند در وضعیت قرمز

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، هفته جاری جزو استان‌های در وضعیت قرمز اعلام شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته درباره رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از نظر میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز همچنان شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۴۵۷ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۴۰۴ در رتبه دوم، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۳۷۵ در رتبه سوم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۳۷۰ در رتبه چهارم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۳۴۲ در رتبه پنجم، شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۳۴۰ در رتبه ششم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۳۳۵ در رتبه هفتم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۲۲۹ در رتبه هشتم، شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۲۰۵ در رتبه نهم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۱۸۵ در رتبه دهم و شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۱۰۵ در رتبه یازدهم قرار دارد.

وی درخصوص آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های خراسان جنوبی گفت: تغییری در رنگ‌بندی نداریم و همچنان شهرستان‌های بیرجند و سربیشه در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریورماه صعودی شده است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بررسی‌های نحوه انتقال ویروس کرونا در خراسان جنوبی نشان می‌دهد کماکان ۶۰ درصد موارد جدید مربوط به تجمعات و دورهمی‌ها است.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد