اورامانات ثبت جهانی می شود


اورامانات ثبت جهانی می شود

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با نماینده ایکوموس (مشاور یونسکو) به منظور ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما ، آقای علی اصغر مونسان با آقای حسام مهدی نماینده ایکوموس به عنوان مشاور یونسکو که برای ارزیابی ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات به ایران سفر کرده است، دیدار کرد.
در این دیدار معاون میراث فرهنگی وزیر و استاندار کرمانشاه همچنین نمایندگان کردستان و اورامانات کرمانشاه در مجلس شورای و چند نفر از کارشناسان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

اورامانات پهنه بی نظیری از طبیعت در دو استان کردستان و کرمانشاه

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، ایران را نمایشگاهی از آب و هوا و قومیت ها توصیف کرد.
آقای مونسان در دیدار نماینده ایکوموس (مشاور یونسکو) برای ثبت جهانی اورامانات گفت: این منطقه از نظر وسعت جغرافیایی و حضور قومیت ها و زندگی مردم و ادامه آن تاکنون در جهان بی نظیر است.
وی افزود: اورامانات یا هورامان شامل 300 روستاست که 100 روستای آن برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده است.
آقای مونسان گفت: این پرونده به علت وسعت و موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است .


وی افزود : اورامانات از نظر معماری و منظر میراث فرهنگی بسیار ویژه است به گونه ای که برای ثبت جهانی قابل ارائه بود و در دستور کار قرار گرفت.
مونسان اضافه کرد: حضور تعداد بسیاری از جمعیت در این منطقه و حفظ آداب و روسوم کهن و همچنین همزیستی بسیار ویژه با طبیعت ، شرایطی را در منطقه به وجود آورده است که امیدواریم این منطقه به ثبت جهانی برسد.
وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افزود: منطقه اورامانات در دو استان مرزی کردستان و کرمانشاه واقع شده است و استانداران هر دو استان برای ثبت جهانی این منظرفرهنگی با همکاری ساکنان محل بسیار تلاش کرده اند.


آقای مونسان با خوشآمدگویی به نماینده ایکوموس به ایران ابراز امیدواری کرد که سفر وی با نتایج و خاطرات خوبی همراه باشد.

اورامانات ثبت جهانی می شود

اورامانات، چهار هزار سال قدمت دارد

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این دیدار گفت: اورامانات یا هورامان شامل 409 هزار هکتار عرصه و حریم است.
آقای محمد حسن طالبیان افزود : این منطقه شامل 106 هزار هکتار حریم و 303 هزار هکتار عرصه است.
وی گفت: قدمت منطقه مربوط به دوران پارینه سنگی میانه است که چهار هزار سال قدمت دارد و به طور قطع از سه هزار سال پیش تاکنون سکونتگاه بشر بوده است.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این منطقه به علت راهبردی بودن حائز اهمیت است و در دو استان غربی ،کردستان و کرمانشاه و همچنین بخش هایی از کشور عراق واقع شده است که از شمال به فلات مرکزی ایران مرتبط است.


آقای طالبیان با اشاره به طبیعت خشن منطقه با شیب های 60 درجه ای در ارتفاعات زاگرس و زمستان های سرد و سخت و تابستان های خاص منطقه گفت: بشر در طول هزاران سال با طبیعت همزیستی یافته به گونه ای که حفظ طبیعت از نظر ساکنان منطقه به عنوان حفظ داشته هایشان محسوب می شود.


وی اضافه کرد: این منطقه قدیمی ترین سند تجاری را که معامله زمین است ،دارد و در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این منطقه قابلیت ثبت جهانی را دارد به گونه ای که از جهت آداب و رسوم و جشن ها هر ماه یک مراسم آیینی دراین مناطق برگزار می شود.
آقای طالبیان افزود: کشاورزی به ویژه باغداری در این منطقه سنگی که نیاز به جا به جایی خاک و رساندن آب دارد به گونه ای است که منحصر به فرد تلقی می شود.


وی اضافه کرد: معماری و سکونتگاه هایی که زمین کمی را اشغال کرده اند با استفاده از پله و طبقات در پشت بام ها بسیاری از امورات زندگی مناطق روستایی را انجام می دهد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: راه های این مناطق به گونه ای است که سیل قادر به تخریب آن نیست .


آقای طالبیان ابراز امیدواری کرد دیدار حضوری نماینده ایکوموس از این مناطق که از بعدازظهر امروز آغاز می شود با نتایج مطلوبی همراه باشد چرا که مردم منطقه تلاش بسیاری در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای ثبت جهانی منطقه داشته اند و از این اتفاق بسیار خرسند می شوند.

ثبت جهانی اورامانات ، خرسندی مردم منطقه

استاندار کرمانشاه ثبت جهانی منطقه اورامانات را موجب توسعه این منطقه دانست.
آقای هوشنگ بازوند نیز در این دیدار گفت: این منطقه ویژه و بسیار وسیع از نظر میراث فرهنگی، شرایط گردشگری و صنایع دستی ساکنان آن بی نظیر و ویژه است.
وی افزود: ثبت جهانی این منطقه موجب شادی ساکنان آن شده و توسعه را برای این منطقه به همراه خواهد داشت.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: ثبت جهانی اورامانات موجب توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای مردمان ساکن در آن خواهد شد.
آقای بازوند افزود: با قدردانی از دولت تدبیر و امید و دستور رئیس جمهور برای ثبت جهانی این اثر قدردانی کرد.

پخش نماهنگ معرفی منطقه اورامانات یکی از بخش‌های این دیدار بود.آقای حسام مهدی نماینده ایکوموس بعدازظهر امروز برای دیدار حضوری از اورامانات به کرمانشاه و سپس به کردستان سفر خواهد کرد. وی ۱۲ روز مهمان ایران خواهد بود.

اورامانات یا هورامانات منطقه‌ای وسیع در جنوب استان کردستان است که تا مریوان ۷۵ کیلومتر و تا سنندج ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. اورامانات آنقدر پهناور است که اورامان تخت تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل داده است. این منطقه در دل کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرار دارد که از جنوب غربی به ارتفاعات اورامان تخت و از شرق به ارتفاعات کوسالان منتهی می‌شود. پوشش گیاهی غنی اورامان که شامل درختان بلوط، گلابی وحشی و زالزالک است، این منطقه را به مکانی ایده آل برای جنگل گردی تبدیل کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!