کنکوری‌ها دانشگاه بومی را انتخاب کنند/ دروس تئوری دانشگاه تبریز مجازی برگزار می‌شود


کنکوری‌ها دانشگاه بومی را انتخاب کنند/ دروس تئوری دانشگاه تبریز مجازی برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه تبریز گفت:  تمامی دروس تئوری در ترم جدید به صورت مجازی برگزار می‌شود و برای مقطع تحصیلات تکمیلی و دروس کارگاهی و آزمایشگاهی نیز نسبت به فضای کارگاه و آزمایشگاه و با هماهنگی اساتید، دانشجویان حضور خواهند داشت که ما برای هر آزمایشگاه یک نفر را در نظر گرفته ایم.

میررضا مجیدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص خوابگاه ها نیز اظهار کرد: نزدیک ۶۵۰ نفر برای حضور در خوابگاه های دانشگاه ثبت نام کرده اند که از این تعداد تاکنون ۱۵۰ نفر در خوابگاه ها مستقر شده اند که هر اتاق را برای یک نفر اختصاص داده ایم.

وی در رابطه با دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: ما به این عزیزان پیشنهاد می‌کنیم سعی کنند در انتخاب رشته دانشگاه های بومی را انتخاب کنند. اولا که در حال حاضر ۵ دانشگاه تهران، فردوسی، تبریز، اصفهان و شیراز به عنوان دانشگاه های جامع برتر و ۱۳ دانشگاه بزرگ دیگر نیز وجود دارد و تقریبا در تمام استان ها دانشگاه های بزرگ وجود دارد و با توجه به اینکه ما واقعا نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی در رابطه با شیوع ویروس کرونا خواهد افتاد، بهتر است قبولین در کنکور رشته های خوب را از همان دانشگاه شهر و استان خود انتخاب کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تاثیر ویروس کرونا بر کیفیت آموزش عالی در دنیا و ایران اشاره کرد و متذکر شد: آموزش عالی متاثرترین نهاد از این ویروس است و این بحران، تاثیرات زیادی در بحث آموزش، پژوهش ، منابع درآمدی و موضوعات اجتماعی گذاشته است که تاثیر این ویروس در بحث آموزش عالی به مراتب بیشتر است.

مجیدی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا چه قهر طبیعت باشد و یا به وسیله انسان ها ایجاد شده باشد، آمده است تا نظم جهانی را بهم بزند و حتی عاطفی ترین مسائل و موضوعات در خانواده ها را نیز تحت تاثیر قرارداده و پدر و مادر نمی‌توانند کودکان خود را در آغوش بگیرند.

وی با بیان اینکه بخاطر شدت شیوع این ویروس، دانشگاه از هفته اول اسفند ماه سال ۹۸ تعطیل شد، عنوان کرد: ما کمیته ای متشکل از رؤسای دانشگاه های استان را تشکیل دادیم و خوشبختانه تصمیمات خوبی در این کمیته اتخاذ شد و با یک خرد جمعی و برای حفظ سلامتی دانشجویان، دانشگاه های تبریز تعطیل شد و ما این موضوع را در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز مطرح کردیم و با این تصمیم موافقت شد و وزارت علوم دستورالعملش را از ما گرفت و به تمام داتشگاه ها ابلاغ کرد.

وی به نقش مرکز رشد دانشگاه تبریز در تولید موادضدعفونی کننده نیز اشاره کرد و گفت: در همان هفته بحث کمبود مواد ضد عفونی مطرح بود و تمامی مسئولین استانی پیگیر موضوع بودند که بعد از اینکه ما این موضوع را با مرکز رشد دانشگاه تبریز مطرح کردیم، بعد از دو روز اعلام کردند که فرمولاسیون تولید مواد ضدعفونی کننده را پیدا کرده اند و می‌توانند در صورت رساندن الکل به این مرکز، مواد ضدعفونی کننده را تولید کنند که در نتیجه در کمترین زمان ممکن این کار انجام شد و ما افتخار می‌کنیم که دانشگاه تبریز توانست در بحرانی‌ترین زمان ممکن به وظیفه خود عمل کند و حتی این مواد ضدعفونی کننده نه تنها در استان بلکه به سایر استان ها از جمله گیلان و حتی ساختمان مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شد.

رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با تدریس مجازی در این دانشگاه نیز اظهار کرد: همکاران ما در دانشگاه تبریز از هفته دوم اسفند ماه زیرساخت‌های لازم را برای تدریس دروس به صورت مجازی آماده کردند و کلاس‌های بعد از ۱۶ فروردین ماه سال ۹۹ را آغاز و تمامی دروس تئوری به صورت مجازی تدریس شد و در مورد برگزاری امتحانات به صورت مجازی نیز ابتدا بعضی از دانشگاه ها قبول نمی‌کردند اما بعد از اینکه ما به صورت مجازی برگزار کردیم، آنها نیز امتحاناتشان را مجازی برگزار کردند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد دانشجویان در امتحانات مجازی شرکت کردند و ضعف زیرساخت در برخی نقاط باعث شد درصد کمی از دانشجویان موفق به شرکت در کلاس ها نشوند که ما هر درس را به صورت ضبط شده در سایت دانشگاه بارگزاری کردیم تا آن عده ای که موفق به حضور در کلاس نشده بودند، از مطالب درسی استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت های این دانشگاه براساس سند راهبری دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه ما به سمت نسل سوم دانشگاه ها (کارآفرین، جامعه محور و بین المللی) قدم برمی‌دارد و براساس رتبه بندی شانگهای، قبلا رتبه دانشگاه تبریز در بین دانشگاه های کشور یازدهم و در بین تمامی دانشگاه های دنیا ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ بود اما الان در بین دانشگاه های کشوری ۸ الی ۹ و در دنیا ۸۰۰ الی ۹۰۰ هستیم و دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه موثر در کیب رتبه سوم ایران در دنیا در بحث نانو است

مجیدی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بالای ۵۰۰ نفر دانشجوی خارجی جذب کرده ایم، یادآور شد: در بحث جامع محوری و کارآفرینی نیز بیش از ۱۰۰ طرح مختلف در موضوعات اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و... ارائه داده ایم و مرکز رشد دانشگاه تبریز که ساختمان مستقلش در سال ۹۶ و ۹۷ افتتاح شد، از سال ۸۶ در دانشکده شیمی فعالیت دارد و ای کاش بازدید شما خبرنگاران عزیز از این مرکز تنها در آن‌روز شلوغ و در کنار معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور خلاصه نشود و در فرصت های مناسب و روزهای خلوت نیز به این مرکز سر بزنید و ببینید چه فعالیت هایی انجام می‌شود

وی ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل جامعه و مخصوصا افراد خیّر در امور دانشگاه ، اظهار کرد: در تجهیز خوابگاه ها از ظرفیت خیّرین محترم استفاده کردیم و من در همین جا خبر جدیدی را اعلام می‌کنم که به امیدخدا در دو هفته آینده کلنگ زنی افتتاح دانشکده ای جدید برای پیشبرد اهداف کارخانجات و صنایع مختلف تاسیس می‌شود، زده خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل جامعه و مخصوصا افراد خیّر در امور دانشگاه ، اظهار کرد: در تجهیز خوابگاه ها از ظرفیت خیّرین محترم استفاده کردیم و من در همین جا خبر جدیدی را اعلام می‌کنم که به امیدخدا در دو هفته آینده کلنگ زنی افتتاح دانشکده ای جدید برای پیشبرد اهداف کارخانجات و صنایع مختلف تاسیس می‌شود، زده خواهد شد.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: خبرنگاران نقش اساسی در حرکت کشور دارند و در همین بحث شیوع بیماری کرونا این خبرنگاران بودند که در صحنه حضور داشتند و بستر فکری مردم را افزایش دادند.

وی در ادامه ضمن تسلیت ایام ماه صفر گفت: امام حسین(ع) ۱۴۰۰ قبل دانشگاهی بنام کربلا را بنا نهاد که این دانشگاه همیشه برقرار بوده و خواهد بود و دانشجویان این دانشگاه تمامی آزادگان عالم و شهدا نیز فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

وی همچنین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس یک جنگ نابرابر به ما تحمیل شد اما تمام مردم ایران از رزمندگان دفاع کردند. ما معتقد هستیم جنگ حرکت بدی است و هیچکس به وقوع جنگ راضی نیست اما این وحدت مردم بود که زیبا و دلچسب بود و اگر ما افتخار به وجود شهدا، آزادگان، جانبازان و ندادن یک وجب خاک به دشمت افتخار می‌کنیم، در سایه‌ی وحدت همه مردم بود.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه بحث جنگ متعلق به یک جریان خاص نیست، افزود: چرا در جنگ از تمام تفکرات استفاده می‌کردیم اما الان نمی توانیم؟ در جنگ تفکراتی که از نظر اعتقادی اختلاف داشتند نیز به خاطر حفظ وطن آمده بودند حتی از ادیان مختلف نیز به میدان آمده بودند و تمام جریانات در جنگ شرکت داشت. الان نیز باید برای ایستادن در مقابل دشمن از تمام جریانات استفاده کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد