بیش‌از 26 هزار واحد خون در سیستان و بلوچستان اهدا شده است


بیش‌از 26 هزار واحد خون در سیستان و بلوچستان اهدا شده است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: 26 هزار و 836 واحد اهدای خون در 6 ماهه نخست امسال در این استان انجام شده است.

دکتر سهیلا خسروی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این در حالیست که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۳۰ هزارو ۳۳۲ واحد اهدای خون در سیستان و بلوچستان انجام شده بود.

وی گفت: این میزان اهدای خون ۶۰ درصد نیاز سیستان و بلوچستان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۳ هزار و ۷۸۵ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲هزارو ۱۳۸ نفر زن و ۲۴ هزار و ۶۹۸ نفر مرد بودند.

وی با بیان اینکه بیشترین گروه خونی اهدایی در این مدت +O با یکهزارو ۷۹۳ نفر بوده افزود: میانگین مصرف ماهانه سیستان و بلوچستان ۱۱ هزارو ۶۳۸ واحد خون و فرآورده خونی است.

خسروی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت میشود، گفت: تاکنون ۲۴ هزارو ۵۸۱ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه بیرجند، تهران، اصفهان و بجنورد دریافت شده است.

وی اظهارداشت: سه هزارو ۲۴۰ نفر بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۶۸ درصد از خون اهدایی برای این بیماران مصرف می‌شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش بیماری‌های عفونی از جمله کرونا و انجام قرنطینه خانگی از سوی شهروندان اهدای خون بصورت قابل توجهی کاهش داشته است.

وی بیان کرد: ۲۳۳ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تاکنون برای اهدای پلاسما به انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۲۹ نفر موفق به اهدا شدند.

خسروی افزود: ۵۸ واحد پلاسمای ویروس کرونا از سایر استان‌های کشور از ابتدای امسال تاکنون دریافت و بین ۲۵۳ مرکز درمانی سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

وی اظهارداشت: دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از منظر کارشناسان، در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی، ازدواج های فامیلی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور در این استان ادامه دارد.

هرچند که با همکاری علما، رسانه ها و معتمدان و بزرگان طوایف شمار نوزادان مبتلا به تالاسمی کاهش یافته اما بازهم نیاز به همکاری بیشتر زوج های جوان و والدین در زمینه جلوگیری از این بیماری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور