بازنگری ماده 100 قانون شهرداری‌ها


بازنگری ماده 100 قانون شهرداری‌ها

کمیسیون ماده 100 قرار بود بزرگترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی باشد، اما به درگاهی برای کسب درآمد تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، تخریب بنای غیرمجاز، قلع و اخذ جریمه از وظایف این کمیسیون ماده ۱۰۰ هست، اما بسیاری معتقدند که دریافت جریمه به رویکرد اصلی شهرداری برای کسب درآمد تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان ایراد اصلی کمیسیون ماده ۱۰۰ به نوع تدوین آن مربوط می‌شود که قابلیت تفسیر دارد. در این قانون آمده است شهرداری "می تواند" با افرادی که بدون پروانه یا مازاد بر پروانه بنا‌هایی ایجاد می‌کنند، برخورد کند!
برای این برخورد در کمیسیون ماده ۱۰۰ یازده تبصره تعیین شده که تخریب، قلع، تعطیل و اخذ جریمه از جمله آنهاست. اما جنس قانون از نوع باید و نباید است که باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ این موضوع لحاظ شود.

حدود اختیارات و ضابط قضایی نبودن شهرداری هم اسباب ناکارآمدی کمیسیون ماده ۱۰۰ را بیشتر کرده است.
اصلاح و بازنگری کمیسیون ماده ۱۰۰ سالهاست به سرانجام نرسیده است، اما به تازگی طرح پیشنهادی مدیریت شهری به کمیسیون‌های مربوطه در دولت و شورای عالی استان‌ها ارسال شده است.
سال ۹۶ پیش نویس لایحه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ بعد از دخل و تصرف و اعمال نظر بخش‌های مربوطه به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شد، اما در این مرحله متوقف ماند.
در تهران ۵۸ هزار پرونده مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال بررسی است که با اصلاح این ماده قانونی شرایط تعیین تکلیف آن‌ها بهتر از قبل فراهم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق