مسافران رودخانه‌ های خروشان


رودخانه ها که پرآب باشند، هیجان برای رفتینگ رونق می گیرد. جنب و جوشی به راه می افتد تا قایق های بادی روی امواج یک…

مسافران رودخانه‌ های خروشان

با یکی از انواع گردشگری های ماجراجویانه آشنا شوید؛

مسافران رودخانه‌ های خروشان
سیناپرس: رودخانه ها که پرآب باشند، هیجان برای رفتینگ رونق می گیرد. جنب و جوشی به راه می افتد تا قایق های بادی روی امواج یک رودخانه خروشان، مابین صخره ها و قلوه سنگ ها راهی برای عبور پیدا کنند!

تصورش هم هیجان انگیز و دلهره‌آور است. تصور اینکه مسافر یک رودخانه وحشی باشید و هر چند دقیقه یکبار یک موج بیاید و شما را به هوا ببرد و شما راهی پیدا کنید برای جستن از خطر تصادف با صخره ها. زمانی هیجان به اوج خود می‌رسد که یک آبشار بر سر راه باشد و قایق از ارتفاعی به پایین پرت شود.

باید اهل مبارزه باشید تا هم سالم به مقصد برسید و هم از مسیر و خنکای آب و سبزه لذت ببرید. اگر لباس و ابزار مناسب داشته باشید و محکم بر جای خود نشسته باشید، سالم هستید و قایق به راهش ادامه می‌دهد و با همین هیجان و دلهره از میان کوه‌ها، جنگل‌ها و از کنار روستاها می‌گذرید. اما بدون لباس و ابزار مناسب، میدان را باخته اید و لذتی نصیبتان نخواهد شد.
طبیعت زیبا و رودخانه های پر آب مزید بر علت شده تا گردشگری ماجراجویانه رفتینگ به لحاظ توریستی و تفریحی در صدر برنامه های طبیعتگردی قرار گیرد. یک طرح ملی که هم گردشگری را رونق ببخشد و هم موجب ارتقای جامعه محلی شود. یک تفریح مهیج، که البته به صورت خانوادگی و دوستانه بسیار جذاب و هیجان انگیز است.
یک فعال گردشگری که در زمینه رفتینگ فعالیت می کند، درخصوص اینکه مردم چقدر رفتینگ را می شناسند به خبرنگار سیناپرس می گوید: امروزه و به مدد فضای مجازی، مردم نسبت به گذشته اطلاعات خوبی در زمینه ورزش های آبی پیدا کرده اند و در فصل مناسب استقبال خوبی از آن می کنند و روز به روز هم بیشتر به این فعالیت روی می آورند.
فرید خسروی می افزاید: بسیاری از علاقمندان حتی برای تولید محتوای صفحات مجازی خود از جمله اینستاگرام و نشان دادن عکس های متفاوت، دست به این کار می زنند و این متفاوت بودن باعث می شود که افراد دیگری هم که این ورزش هیجان انگیز را نمی شناسند حتی برای یک بار هم که شده آن را تجربه کنند.
به گفته وی، متفاوت بودن این ورزش هیجان انگیز موجب می شود افراد زیادی سراغ آن بیایند. به گونه ای که در زمان های مناسب آن تورهای ثبت نامی به سرعت پر می شوند و گروه های صمیمی و دوستانه هیجان و شادی این تجربه را از دست نمی دهند.
وی با بیان اینکه حتی کودکان نیز می توانند در این تورها شرکت کنند می افزاید: یکی از اصول مهم در این فعالیت، آموزش و یادگیری چند کلمه اصولی است که با فراگیری آنها این هیجان دوچندان می شود؛ فوروارد، بکوارد، آپ و سیت. وقتی به شما می‌گویند فوروارد یعنی به جلو باید پارو بزنید و وقتی مربی داد می‌زند که بکوارد باید با تمام قدرت با پاروها آب را به سمت عقب هدایت کنید. از بین همه این جمله‌ها سیت یعنی همان «بنشین» خودمان مهم است، چون اگر سیت را درست اجرا نکنید، ممکن در مواقع پرخطر که قایق روی موج قرار می‌گیرد، داخل آب بیفتید یا تعادل‌تان را از دست بدهید. به همین دلیل حتی کودکان نیز می‌توانند در این تورها شرکت کنند.
خسروی به محدودیت های حضور افراد در تورها هم اشاره می کند و می افزاید: اما فراموش نکنید که عامل ‌های محدود کننده‌ ای نیز در این برنامه ها وجود دارد، مربی خبره، مثل درجه سختی امواج رودخانه، میزان توانایی دست ها در پارو زدن، دمای آب، مدت زمان سفر، تجهیزات ایمنی مناسب با سن افراد، دسترسی به امکانات رفاهی وباعث محدودیت حضور افراد در تورها می‌شوند.

رودخانه‌های رفتینگ

طبیعت چهار فصل ایران، ظرفیت های بسیاری را در زمینه گردشگری فراهم کرده است. رودخانه های بسیاری در کشورمان وجود دارد که دارای قابلیت رفتینگ هستند. رفتینگ در ایران فعالیتی نوپا است.

با این وجود، به سرعت طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است و همه ساله افراد زیادی برای این تجربه هیجان انگیز، دل به رودخانه های خروشان می سپارند. رودخانه‌ها نظیر خراسان، بختیاری، ‌آب سیروان، ‌زاب، دز، زاینده‌رود، ‌کارون و… در منطقه زاگرس واقع شده‌اند، البته رودخانه‌های دیگری هم در منطقه البرز و در نزدیکی تهران دارای این قابلیت هستند از آن جمله: سفید رود، ‌کرج، جاجرود و… که در فصل پرآبی رفتینگ در آنها هیجان‌آور است.

با وجود این‌که ایران رودخانه‌های فراوانی برای رفتینگ دارد اما برنامه‌های رفتینگ عمومی عمدتا در رودخانه‌های ارمند و هراز و در مواقعی که زاینده‌رود پر آب باشد در این رودخانه برگزار شده است.

گفتگو:نیلوفر مصنوری

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت