آغاز عملیات اجرایی 12 پروژه بزرگ شهری در مشهد| نیاز به 8 هزارمیلیاردتومان اعتبار برای رفع پهنه های ناکارآمد شهر


آغاز عملیات اجرایی 12 پروژه بزرگ شهری در مشهد| نیاز به 8 هزارمیلیاردتومان اعتبار برای رفع پهنه های ناکارآمد شهر

صبح امروز با حضور جمع کثیری از متولیان شهری آغاز عملیات اجرایی 12 پروژه بزرگ شهری در مشهد کلید خورد.

سمیرا شاهیان/شهرآرانیوز- شهردار مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۱۲ پروژه بزرگ شهری گفت: مجموعه مدیران استان با همدلی به نتیجه رسیدند تا بخشی از حاشیه شهر را هدف قرار دهند و به طور ویژه این مهم در ستاد تدابیر ویژه مطرح شد
کلائی افزود: مسئولیت این کار به عهده مدیرکل اطلاعات استان قرار گرفت
و مقرر گردید این مهم با همکاری دستگاه قضایی به بار بنشیند.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌ای بین آستان قدس، دولت و مدیریت شهری اذعان داشت: نتیجه این تفاهم نامه اقداماتی است که در ۱۰ماه آینده شروع خواهد شد.
شهردار مشهد با بیان اینکه با اجرای این عملیات دو شهرک شهیدان باهنر و رجایی از بن بست خارج می شوند گفت: یکی از اقدامات مهم در این حوزه ایجاد پل بر روی راه آهن است که این پروژه به لحاظ فنی پیچیده است.
شهردار مشهد ایجاد مرکز درمانی در شهرک شهید باهنر را از دیگر فعالیتهای تعریف شده در این پروژه عنوان کرد و افزود: احداث کتابخانه عمومی در شهرک شهید رجایی، احداث ورزشگاه و ایجاد پارک ۷۰ هکتاری در این شهرک از مهم ترین پروژه های این ابر پروژه شهری است.
کلائی یادآور شد: پارک ۵هکتاری در محلات مهریز و معقول از جمله مجموعه پارک‌های محلی است که در تکمیل زنجیره تعریض خیابان پورسینا، بلوار بصیرت تا میان اراضی امیرآباد خواهد بود.
شهردار مشهد افزود: اگر تمامی این موارد تعریف شده به مدد امام رضا رخ دهد، قطعا بزرگترین اقدامات در چهل ساله انقلاب در مدیریت شهری خواهد بود.

توجه به حاشیه شهر همتی جهادگونه است

در ادامه این مراسم خاکسار، قائم مقام آستان قدس رضوی نیز گفت: کاری که امروز اتفاق می‌افتد جهاد گونه است و امیدواریم با همت مردانه‌ای که آغاز شده به نقاط حداکثر خودش برسد.
وی ادامه داد: به میزانی که از مشکلات حاشیه شهر کم می‌شود زندگی با برکت تری برای مردم این مناطق رخ می دهد. نهاد‌هایی که از دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند به عنوان نماد همدلی هستند چرا که اگر نبودند شاهد این اتفاق زیبا نبودیم.
وی افزود: آستان قدس نیز به دنبال اجرایی شدن فرمان تولیت مبنی بر ارائه خدمات به ویژه به مردم حاشیه بوده و هست و خواهد بود. بر اساس این فرمان تصمیم جدی آستان قدس این است در هر جایی که مسئولان تصمیم جدی اجرایی دارند احساس کنند آستان قدس هم در کنار آنهاست.
خاکسار افزود: مساحت زیادی که در اختیار این پروژه قرار گرفته نشان از همین موضوع دارد. دعا می‌کنیم این پروژه زودتر اجرایی شود.

ایجاد ارتباط میان حاشیه و متن

حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: ایده این طرح در کمیسیون مناطق کم برخوردار شورای شهر در ماه رمضان مطرح شد.
وی افزود: موضوع حاشیه نشینی در مشهد غیرقابل انکار است، اما نوع برخورد با آن مهم است.
وی افزود: تا به امروز اگر شهرداری اراده می کرد پارکی بسازد بافت آنقدر متراکم بود که عملا امکان پذیر نبود و کار‌ها مسکن و امدادی بود.
حیدری با بیان اینکه کار ما بنیادی است، افزود: این کار بنیادی است چرا که شهرداری با اجرای این پروژه منطقه را متحول خواهد کرد.به دنبال این بودیم که بتوانیم ارتباط حاشیه و متن را برقرار کنیم و پروژه‌های توسعه محور در این مناطق شکل بگیرد.

وی گفت : این سیاست اتفاق افتاده و مجموعه پروژه‌هایی که اجرا می‌شود و به ویژه مسکن، مطلوبیت و ارزش در منطقه ایجاد می کند و به توانمندسازی مردم آن محلات کمک می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اذعان داشت: یک اتفاق دیگر، ارائه بسته‌های مشوقی است که شورای شهر برای اصلاح بافت در نظر گرفته است.
۲۰۰میلیارد تومان را شهرداری اختصاص داد تا این اصلاح بافت اتفاق بیفتد.
حیدری تاکید کرد: دفاتر تسهیلگیری نیز در همین راستا شکل گرفت تا کار‌های بنیادی اثرات بلندمدت داشته باشد.

وجود ۵۷ پهنه ناکارآمد در مشهد

سالیانی، مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز اذعان داشت: ما ۳۱شهر در استان داریم که در آن‌ها پهنه‌های ناکارآمد شهری تعریف شده اند از این بین مشهد نیز جزو همین پهنه هاست.
وی افزود: مجموع جمعیتی که در این پهنه‌های ناکارامد زندگی می‌کنند ۱.۷ میلیون نفر هستند که ۱.۳میلیون نفر شان در مشهد هستند.
وی ادامه داد: به عبارتی از ۱۱۷پهنه، ۵۷پهنه ناکارآمد در مشهد داریم.
اهمیت طرح امروز در این است که با توجه به برآوردی که در سال گذشته داشتیم اگر حدود ۸هزار میلیارد تومان در مشهد هزینه شود این پهنه‌ها از بین خواهد رفت.
وی اذعان داشت: از طرفی هزار و پانصد میلیارد تومان نیز توسط دستگاه‌های اجرایی و خدماتی تا پیش از این، در این مناطق هزینه شده است که این مبلغ در کنار ارزش ریالی امروز، این نوید را می‌دهد این بافت وارد بافت‌های کارامد شده است.
وی تاکید کرد: ۴۷هزار واحد مسکن اقدام ملی در استان باید احداث شود و مشابه پهنه امروز، برنامه ریزی شده به میزان ۶هزار واحد مسکونی احداث شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار