از کجا بفهمم آمادگی بچه دار شدن دارم؟


از کجا بفهمم آمادگی بچه دار شدن دارم؟

بچه دار شدن یک دوره تغییر و تحول در زندگی است. از طرفی با لذت بسیار زیادی هم همراه است.

داشتن مشکل با همسر خود، استرس بیش از حد و متنفر بودن از ملاقات با افراد جدید و... از دلایلی هستند که به شما می گوید آمادگی بچه دار شدن را ندارید.

آمادگی بچه دار شدن دارید یا خیر؟
بچه دار شدن یک دوره تغییر و تحول در زندگی است. از طرفی با لذت بسیار زیادی هم همراه است اما سوال مهمی که هرکس قبل از اقدام به فرزند دار شدن باید از خودش بپرسد ، این است که " آیا آمادگی بچه دار شدن را دارم ؟

به این دلایل شما آمادگی بچه دار شدن ندارید
هرگز نمی توانید زندگی را تصور کنید که در آن کارهای مورد علاقه تان را انجام نمی دهید
خودخواه یودن گاهی اوقات لازم است. همچنین ممکن است به رشد شما کمک کند اما همه اینها تا وقتی است که بچه دار نشده اید. بعد از اینکه بچه دار می شوید ، باید بخش عظیمی از وجود خود را به فرزندتان اختصاص دهید و از خواسته های خود تا حد امکان چشم پوشی کنید.
هیچ پس اندازی ندارید
بچه خرج های زیادی به همراه دارد. این خرج ها گاهی اوقات بیش از حد تصور شماست. اگر پول پس انداز ندارید یا اصلا عادت به پس انداز ندارید ، پس بهتر است که فکر بچه دار شدن را از سرتان بیرون کنید و قبل از بچه دار شدن ویزگی پس انداز پول را در خود ایجاد کنید.
از اینکه برنامه هایتان در آخرین لحظه تغییر کند، متنفر هستید
کودکان بسیار غیر قابل پیش یینی هستند. اگر عاشق برنامه ریزی هستید و هرگز در تغییر آن ها مخصوصا در لحظات آخر منعطف نیستید ، یعنی نمی توانید خود را با تغییر ناگهانی شرایط وفق دهید. پس فکر بچه دار شدن را تا زمانی که تغییر نکرده اید از خودتان دور کنید.
از کمک گرفتن بیزارید
اگر مغرورید و هرگز نمی خواهید روی کمک دیگران حساب باز کنید ، پس آمادگی بچه دار شدن را ندارید. هرچقدر هم که سر خودتان را خلوت کنید اما باز هم زمان هایی هستند که از نگه داشتن بچه خسته می شوید و یا مجبور به انجام کاری می شوید که فقط خودتان قادر به انجام دادنش هستید. پس بابد از نفر سومی کمک بگیرید.
برایتان مسخره است که کسی به شما احساس نیاز داشته باشد
بسیاری از افراد دوست دارند که دیگران چیزی را از آن ها طلب کنند تا به کمکشان بشتابند اما برعکس کسانی هستند که هرگز به نیاز دیگران پاسخ خوبی نمی دهند. اگر ایده وابسته بودن دیگران به خودتان مسخره است ، پس یعنی آمادگی بچه دار شدن را دادید. زیرا بچه در سال های اول ، نیاز صد در صدی به شما دارد و باید از پس برآورده کردن همه نیازهای او بربیایید.
فکر اینکه مدت زمان طولانی در خانه بمانید، برایتان عذاب آور است
زمانی که بچه دار می شوید ، رفت و آمدهایتان محدودتر می شود زیرا باید زمان بیشتری را به فرزندتان اختصاص دهید. شاید برای بعضی ها تجربه ماندن در خانه و بزرگ کردن بچه هیجان آور باشد اما برای بعضی دیگر واقعا عذاب آور است.
کنار گذاشتن تفریحات آخر هفته برایتان وحشتناک است
قطعا خیلی ها قبل از بچه دار شدن ، اخر هفته را همیشه به یک مکان تفریحی می روند زیرا با دیر خوابیدن ، دیر بیدار شدن مشکلی ندارند و برنامه زندگی دست خودشان است. اگر شما هم این گونه هستید و فکر کردن به اینکه تفریحات آخر هفته خود را بهم بزنید ، برتان ترسناک است ، پس بهتر است که فعلا اقدام به بچه دار شدن نکنید زیرا با وجود بچه قادر به انجام این کارها تا مدت زمان قابل توجهی نیستید.
با همسر خود مشکل دارید
شاید صمیمیت شما بعد از بچه دار شدن افزایش پیدا کند اما این در صورتی است که از قبل رابطه شما با همسرتان خوب بوده باشد. وقتی که مشکلات زیادی در رابطه دارید ، نمی توانید با بچه آن را بهبود ببخشید. چه بسا که بسیاری از اوقات مشکلات شما چند برابر نیز می شود. پس تا زمانی که به بهبود رفتار خود و همسرتان و برطرف شدن مشکلاتتان مطمئن نشدید ، فکر بچه دار شدن را از سرتان بیرون بیاندازید و به نصیحت های خام دیگران گوش ندهید.
از ملاقات با افراد جدید متنفرید
بچه دار شدن یعنی هر روز با افراد زیادی روبرو شوید که همه آن ها را برای اولین بار ملاقات می کنید. این افراد می توانند همکلاسی ها ، معلمان ، دوستان ، والدین همکلاسی ها و ... باشند. شما نیز نمی توانید به عنوان یک پدر یا مادر نسبت به آن ها بی تفاوت باشید.
نمی توانید چیزی را به شغلتان ترجیح دهید
بعضی از افراد هستند که هیچ چیز را مهم تر از شغلشان نمی دانند. چنین افرادی هرگز تا زمان ترک کردن این رفتارشان نباید اقدام به فرزند دار شدن کنند زیرا بچه و فرزند مهم تر از هر کاری در دنیا می باشد و نیاز به رسیدگی دارد . به شدت والدینی را که برای فرزندانشان در خانه می مانند یا زیاد کار می کنند را سرزنش می کنید . انتخاب اینکه به شغل خود رسیدگی کنید یا در خانه بمانید و از بچه هایتان مراقبت کنید ، کاملا با خود شماست اما اگر والدینی را که بخاطر فرزندشان از حق سرگرمی و تفریح می زنند و دوبرابر کار کرده و یا در خانه می مانند تا از بچه مراقبت کنند را سررنش می کنید، پس یعنی هنوز آمادگی بچه دار شدن را ندارید.
فقط به فکر کارهای بامزه فرزندتان هستید
قطعا لذت های زیادی با بدنیا آمدن بچه در خانه به وجود می آید اما پشت این لذت ها زحمت و سختی زیادی وجود دارد. اگر فکر می کنید که فقط از سرگرم بودن با کودک لذت می برید و اصلا تحمل سختی هایش مثل استفراغ کردن یا عوض کردن پوشک را ندارید، پس اقدام به بچه دار شدن نکنید.
قرار است به درخواست و اجبار خانواده هایتان بچه دار شوید
بسیاری از خانواده ها زوج های جوان را مجبور می کنند تا بچه دار شوند. اگر شما هم تحت تاثیر این اجبار ها قرار گرفته اید و فقط به خاطر آن ها قصد بچه دار شدن دارید ، هرگز این کار را انجام ندهید. هیچ ضمانتی نیست که بعد ها از این کار پشیمان نشوید و آینده یک بچه را تباه کنید. مطمئن باشید که مسئولیت تباهی آینده او فقط با شماست.
از اینکه فضای خصوصی خود را با کسی به اشتراک بگذارید، متنفر هستید
اگر فکر می کنید که در خانه شما به اندازه کافی برای فرزندتان اتاق وجود دارد و می توانید او را در همان اتاق ها نگه دارید ، اشتباه فکر می کنید. بسیاری از اوقات مجبورید که فرزند را در اتاق خودتان و کنار خودتان بخوابانید . اگر فکر می کنید که هنوز نمی توانید شخصی را به حریم خصوصی خود راه دهید ، بچه دار نشوید.
اگر فکر می کنید که بچه دار شدن اجباری است
بسیاری از افراد فکر می کنند که همه انسان های دنیا باید ازدواج کرده و بچه دار شوند ؛ وگرنه در جامعه تحقیر می شوند اما هیچ کس مجبور نیست که بچه دار شود ؛ حتی اگر شرایطش را داشته باشد. پس اگر فقط بخاطر عرف و نگاه جامعه قصد بچه دار شدن دارید، این کار را انجام ندهید.
بیش از حد استرسی هستید
کودکان موجودات عجیبی هستند. اگر حس می کنید که نمی توانید از پس دنیای عجیب کودکان بربیایید و سختی های او را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ بیماری تحمل کنید ، یعنی آمادگی بچه دار شدن ندارید. مثلاً اگر کودک شما بیمار شد ، باید شجاعانه رفتار کنید و با هر علائمی دستپاچه نشوید. تا زمانی که قدرت درونی خود را افزایش نداده اید و استرس بالایی دارید ، نباید اقدام به بچه دار شدن کنید.
اگر زمان کمی داشته باشید، به کارهایتان نمی رسید
بسیاری از افراد برای انجام دادن کارهایشان نیاز به وقت زیادی دارند و در واقع کارهای خود را آهسته و سر فرصت انجام می دهند و زمانی که روتین آن ها به هم بخورد ، قادر به انجام کاری نیستند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید ، بچه دار نشوید زیرا زمانی که بچه کوچک داشته باشید ، مجبور می شوید که در سریع ترین زمان ممکن کارهایی مثل آشپزی ، شستشو و مراقبت از کودک را انجام دهید.
احساس می کنید هنوز تکامل نیافته اید
تکامل یافتن می تواند معانی زیادی داشته باشد. به طور مثال ؛ به شغل مورد علاقه خود دست پیدا نکرده اید ، رابطه شما با همسرتان راضی کننده نیست ، آنقدر که می خواهید پول ندارید یا بسیاری از آرزوها در ذهنتان است که هنوز قصد رسیدن به آن ها را دارید. در چنین مواقعی بچه دار شدن می تواند باعث افسردگی و یا حس انزوا در شما گردد و در نتیجه بهتر است که تمام ابعاد شخصیتی خود را در نظر بگیرید و تا زمانی که حس بی نیازی و تکامل ندارید ، اقدام به بچه دار شدن نکنید.
تمامی موارد عنوان شده در این مطلب مربوط به خود شما بود و بس پس یعنی اگر تصمیم به بچه دار گرفتن دارید هیچ کس جز خود شما نمیتوان مانع یا خواهان تحقق آن شود پس اگر دوست دارید با فرزند دار شدن لذت و استحکام زندگی خود را چند برابر کنید به سادگی این عوامل را با ایجاد تغییر در خود و رفتارتان از سر راه برداشته و شرایط را فراهم کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس