سالانه 32 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دشت اراک نگران کننده است


سالانه 32 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دشت اراک نگران کننده است

اراک - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: دشت اراک سالانه 32 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دارد که تداوم این رویه در درازمدت مشکلات جدی ایجاد کرده و نگران کننده است.

«محمود قدبیگی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از دلایل عمده کسری مخزن دشت اراک برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی است و بر اساس ارزیابی به‌عمل آمده ۹۰ درصد آب استحصال شده از منابع زیرزمینی این دشت در بخش کشاورزی استفاده شده است.

وی اظهار داشت: پروانه‌هایی برداشت آب از منابع زیرزمینی دشت اراک که از سال‌های گذشته در بخش کشاورزی به صورت حفر چاه کشاورزی اعطا شده یکی از مشکلاتی است که نیازمند ساماندهی فوری است چرا که دشت اراک توان پذیرش فشار مضاعف برداشت اب را ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: تداوم رویه فعلی در برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی با خطر فرونشست زمین همراه است و در دشت اراک زنگ خطر به صدا درآمده است.

قدبیگی افزود: فرونشست زمین می‌تواند تابع عوامل مختلفی باشد و بارگذاری‌هایی که بر روی دشت‌ها صورت در حوزه عمرانی، کشاورزی و صنعتی صورت می‌گیرد می‌تواند در تشدید پدیده فرونشست زمین موثر باشد.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو در سال‌های اخیر برنامه عملیاتی برای دشت‌ها ارایه داده تا برداشت بی‌رویه متوقف شود و افت سطح منابع آب زیرزمینی در درازمدت جبران شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اضافه برداشت‌ها در سه بخش شامل برداشت چاه های غیرمجاز، اضافه برداشت چاه های مجاز به‌دلیل دبی آب لحظه‌ای و رعایت نشدن ساعت کارکرد چاه‌های کشاورزی رخ می‌دهد که فراینداضافه برداشت از سفره های آب زیرزمینی را رقم می‌زند.

قدبیگی افزود: بر اساس اقداماتی که در بحث تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز انجام شده، شرکت آب منطقه ای با همکاری دستگاه قضایی و استانداری و فرمانداری توانسته فعالیت خوبی را در سال‌های اخیر انجام دهد و برنامه‌هایی نیز در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سه سال اخیر پر شده و همزمان با این اقدام، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری را در دستور کار قرار دارد و میزان حجم پروانه های صادر شده در هر دشت را در حد آب قابل برنامه ریزی متعادل شده است.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و مابقی در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟