خوردن ماهی راهی موثر در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه


ماهی منبع بزرگی از پروتئین بوده و از مواد غذایی محسوب می‌شود که دارای چربی بسیار کمتر و مواد مغذی بالاست. خوردن ماهی، بهترین راه برای کاهش وزن یا حداقل حفظ تناسب اندام است. اگر خوردن ماهی را دوست ندارید و در عین حال می خواهید تمام مواد مغذی ماهی، در بدنتان وجود داشته باشد سعی کنید مصرف مکمل های روغن ماهی با رژیم غذایی منظم را فراموش نکنید. مکمل...

خوردن ماهی راهی  موثر در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه


به گزارش پول نیوز ،«جواد حصاری»، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ، اظهار کرد: مصرف روغن ماهی به بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می‌کند.

وی بااشاره به نقش روغن ماهی در جلوگیری از سفت شدن عروق خاطرنشان کرد: روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش بسزایی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:امگا -3 موجود در روغن ماهی دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است، از همین‌رو در کاهش فشار خون نقش دارد.

حصاری از درمان عارضه التهاب مفصلی درپی مصرف روغن ماهی گفت و خاطرنشان کرد: روغن ماهی هم‌چنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلند مدت این روغن مفید در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تأثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعاً بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلکه ممکن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بکشد تا نتایج مثبت آن بروز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلول‌های چربی می شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دو نقش دارد.

وی روغن ماهی را در بهبود مشکلات تنفسی تأثیرگذار دانست و گفت: روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تأثیرگذار است. این مکمل سودمند به کاهش حملات آسمی و تنفسی آسان‌تر کمک می‌کند.

حصاری خاطرنشان کرد: روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش بسزایی دارد.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز ، اظهار کرد: امگا -3 موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوان‌ها و بافت‌های اطراف آن کمک می‌کند.

«صُدیف آزادمرد»، روغن ماهی را مقابله‌کننده با استرس دانست و خاطرنشان کرد: روغن ماهی یک مقابله‌کننده با استرس عالی بشمار می‌آید. مکمل کردن این اسید چرب ضروری از فعال شدن آدرنال استروئیدها، آلدسترون، اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین که با فشار فکری افزایش می‌یابند ممانعت می‌کند، در صورت مصرف روغن ماهی به صورت مداوم هورمون‌های استرس کمتری تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند باعث کاهش سایز دور کمر شود، همچنین می‌تواند در کاهش وزن ترکیب شده با دیگر روش‌های لاغری موثر باشد.

آزادمرد از نقش روغن ماهی در افزایش سطح سروتونین گفت و تصریح کرد: روغن ماهی سطح سروتونین(انتقال‌دهنده عصبی شادی‌آور) را افزایش می‌دهد، بنابراین روغن ماهی میزان بروز افسردگی، تشویش، اضطراب، ترس‌های ناگهانی و کاهش هوس برای خوردن کربوهیدرات (نشاسته) را سبب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن ماهی حتی برای کاهش آکنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد روغن ماهی از امگا- ۳ است در صورتی که ۷۰ درصد باقی مانده از دیگر چربی‌ها تشکیل شده است، هم‌چنین این روغن فرآوری نشده حاوی مقادیری از ویتامین‌های آ و د است.

آزادمرد با اشاره به مصرف مداوم امگا-3 در افزایش سلامت استخوان خاطرنشان کرد: مصرف مداوم امگا- ۳ در افزایش سلامت استخوان مفید است و باعث کاهش ابتلا به بیماری استخوان می‌شود، هرچند تأثیر مکمل روغن ماهی هنوز واضح نیست.

براساس این گزارش، روغن ماهی، به ویژه اسیدهای چرب امگا- ٣ موجود در آن برای سلامت جسم و روان بسیار حائز اهمیت هستند. امگا- ٣ موجود در روغن ماهی برای بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی، کاهش حافظه، عدم تمرکز، سندروم بیش فعالی و بیماری مقاومت به انسولین بسیار مفید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق