آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (CHINESE EVERGREEN)

اگر قرار باشد چند تا از محبوب ترین گلهای آپارتمانی را نام ببریم ، قطعا گل آگلونما یکی از آنهاست، اما وقتی از آگلونما صحبت میکنیم منظورمان گلی گونه مختلف ، زیبا و رنگارنگ آگلونما هستند که اغلب آنها در یک خصوصیت مشترکند : نگهداری آسان و سازگاری با محیط آپارتمان ، گذشته از اینها آگلونما ها تکثیر نسبتا آسان و قیمت مناسبی دارند که به محبوبیت آنها افزوده است. اینجا با هم این گل زیبا را معرفی کرده و در مورد شرایط نگهداری از آن مثل آبیاری رطوبت خاک کود نور دما ، روش های تکثیر و آفات و بیماری های آن صحبت میکنیم با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه آگلونما :

نام انگلیسی : CHINESE EVERGREENنام علمی : AGLAONEMA TREUBIIنام فارسی : گل آگلونمانام فارسی اصیل : نخشید ، نخ درخشانرنج قیمت : ۳۵۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ تومان به بالاخانواده : ARACEAEخاستگاه : جنوب شرق آسیا

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل آگلونما !

می توانید از گل آگلونما در اداره جات ، منازل ، بانک ها و دفاتر خدماتی نگهداری کنید . فقط باید محل قرار گیری این گیاه جای تاریک باشد . این گیاه می تواند در جای تاریک و بدون نور رشد خوبی را داشته باشد . برگ های گل آگلونما به صورت انبوه می باشد که این انبوه بودن به چشم خواهد آمد .گل آگلونما دارای ساقه های کوتاه می باشد و برگ های خمیده دارد و طول برگ های گل آگلونما ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر می باشد که خیلی خوب می تواند در جای خشک و تاریک زندگی و دوام بیاورد . می توانید این گل را با گل های دیگر در گلدانی بکارید که باعث بیشتر شدن زیبا اش خواهد شد .این گیاه یک گیاه کم رشد و جذاب است که گیاهانی با شاخ و برگ عالی را رشد می دهد و برگ های بیضی بزرگ ، باریک و براق در ساقه های کوتاه دارد و از همه مهم تر ، نیازمند نور کامل خورشید نیست ، پس برای داخل خانه مناسب است به ویژه اگر نور در خانه شما محدود باشد .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل آگلونما :

۱- نور مناسب برای آگلونما :

گل آگلونما اصلا تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارد و اگر در برابر نور خورشید قرار بگیرد ، خراب خواهد شد و از بین خواهد رفت . می توانید گلدان را در قسمت شمالی منزل خود قرار دهید .

۲- دمای مناسب برای آگلونما :

گل آگلونما می تواند در فصل زمستان دمای بین ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی گراد تحمل کند و رشد خوبی را داشته باشد ولی در تابستان این گونه نمی باشد و باید دمای گیاه ۲۴ درجه سانتی گراد باشد تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد .

۳- آبیاری کافی و مناسب برای آگلونما :

در فصل تابستان باید گیاه را روزانه آبیاری کنید ولی در فصل زمستان باید هفته ای ۱ الی ۲ بار گیاه را آبیاری کنید تا بتواند در زمستان نیز رشد خوبی را داشته باشد .

۴- رطوبت مناسب برای آگلونما :

برای تامین رطوبت گل آگلونما باید گیاه را غبار پاشی کنید . در فصل تابستان هر روز گیاه را غبار پاشی کنید . همچنین یادتان باشد که غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . در فصل زمستان نیاز به غبار پاشی نمی باشد و رطوبت اتاق برایش کافی می باشد .

۵- تغذیه مناسب برای آگلونما :

فصل رشد گل آگلونما در بهار و تابستان می باشد که باید هفته ای ۲ بار به گیاه تغذیه مصنوعی دهید . بهترین کود برای گل آگلونما کود مخصوص گل های زینتی می باشد که آن را با آب قاطی کرده و به گیاه دهید .

۶- خاک مناسب برای آگلونما :

بهترین خاک برای گل آگلونما ک دارای زه کش خوبی می باشد ، خاک برگ می باشد که می تواند به بهتر رشد کردن گیاه کمک کند .

۷- تعویض گلدان گل آگلونما :

گل آگلونما دارای ریشه های بسیار زیاد می باشد و در هم فرو می رود . همچنین در فصل تابستان ک رشد آن ها می باشد ، خاکش سفت می باشد و امکان دارد باعث خراب شدن گل شود . بهترین زمان برای تعویض گلدان ، در فصل بهار می باشد .

۸-تمیز نمودن برگ های آگلونما :

برای تمیز کردن برگ ها ، بهترین کار و روش استفاده از غبار پاشی می باشد که به تمیز شدن برگ ها کمک بسیار زیادی را می کند . اصلا از مواد براق کننده استفاده نکنید ، زیرا باعث بسته شدن روزنه های گل می شود .

۹- تکثیر آگلونما :

گیاه در فصل بهار جوانه هایش از خاک بیرون می زند که آن جوانه دارای چندین ریشه می باشد ک می توانید آن جوانه ها را به آرامی جدا کرده و در گلدان جدیدی بکارید . اگر دیدید برگ ها خیلی آویزان است ، می توانید برگ ها را دسته کرده و برای چند روز در داخل روز نامه بگذارید بماند تا شکل ایستاده و خوبی را به خود بگیرد .

۱۰- غبار پاشی آگلونما :

غبار پاشی به رشد گیاه کمک بسیار زیادی را می کند و باعث شاداب تر شدن گیاه نیز می شود . همچنین یادتان باشد ک نباید غبار پاشی در برابر نور خورشید باشد ، زیرا باعث آسیب رساندن به گیاه می شود .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل آگلونما و درمان آن :

۱- برگ ها زرد و دارای لکه های قهوه ای می باشد :

آن تار لکه های آفت می باشد . برای خلاص شدن از شر این آفت ها ، می توانید هفته ای ۱ الی ۲ بار سم پاشی کنید تا از بین رود . همچنین یادتان باشد که رطوبت نیز حتما تامین شود .

۲- گیاه افتاده است :

خم شدن برگ ها ، به دو علت بستگی دارد . علت اول آبیاری بیش اندازه می باشد که باید تا زمانی گیاه مانند قبل شود ، آبیاری را کم کنید . علت دوم اینکه محل قرار گیری گیاه بسیار گرم می باشد که بهتر است گیاه را به محلی سردتر ببرید .

۳- روی برگ ها و زیر برگ ها زخم های سفید پنبه ای وجود دارد :

علت این زخم ها آفت می باشد که باید هر ۱۴ روز ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید و یا اینکه سم را به پارچه ای آغشته کرده و به جا هایی که این زخم ها وجود دارد بکشید .

۴- برگ ها زرد شده است :

علت زرد شدن برگ ها ، آبیاری بیش از اندازه می باشد که باید سیمی را از زیر گلدان رد کنید تا راه خروجی برای گلدان درست کنید و بگذارید ک بین دو آبیاری فاصله داشته باشد .

۵- برگ ها ریز و کم رنگ شده اند :

علت آن کافی نبودن نور می باشد که باید گیاه را به محلی پر نور تر ببرید و حتما گیاه را آبیاری کنید . علاوه بر آبیاری غبار پاشی نیز باید انجام شود . و همچنین امکان دارد ریشه ها در هم رفته است و باید گلدان را عوض کنید و همچنین زه کش خاک را نیز چک کنید .

۶- روی برگ ها لکه های قهوه ای وجود دارد :

علت آن به وجود آمدن لکه ها ، بخاطر دود و گاز آشپرخانه می باشد که بهتر است گیاه را در بالکن قرار دهید . و همچنین برگ ها آلوده و خراب را نیز حذف کنید تا به دیگر برگ ها از بین نرود .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

پاسخ به چند سوال رایج در مورد گل آگلونما

چرا برگ های آگلونمای پژمرده اند ؟

برگ های پژمرده می تواند نشانه ای از نور یا آب نامناسب باشد . و در نور خورشید خیلی زیاد ، گیاه می تواند ضعیف و پژمرده شود . در نور کم نیز ، برگ ها می توانند شروع به ضعیف شدن و نشان دادن نشانه های ضعف کنند و ترکیبی از لبه های زرد و قهوه ای ، خاک مرطوب و برگ های نازک اغلب به دلیل آب زیاد است . برگ های کاملا زرد یا قهوه ای و خاک خشک معمولا به دلیل کم آبی است .

چرا ساقه های گیاه من زرد و قهوه ای هستند ؟

این مشکل بیشتر به دلیل رطوبت زیاد خاک است و ساقه آگلونما گیاه را در دوره خشکسالی حفظ می کند و اگر آب زیاد در خاک وجود داشته باشد و ساقه ها نیز پر از آب باشند ، این کار می تواند گیاه را پوسیده کند توصیه می شود که در این مورد ، آب ندهید ، خاک را هوا دهید و هر گونه ساقه های پوسیده را از بین ببرید و گیاه را فقط زمانی که خاک کاملا در گلدان خشک شده است ، آبیاری کنید .

هر چند وقت یکبار باید گیاه را کود دهی کنم ؟

به طور کلی ، گیاهان خانگی ازاول بهار تا پاییز رشد می کنند و هر ۶ هفته یک بار با یک کود آلی گیاه ، پس از دستورالعمل بسته بندی برای تزریق ، بارور می شود NYC گلخانه ای با استفاده از یک کود خفیف در خاک ، یک ترکیب با استفاده از کود آلی تولید می کند ، بنابراین در ۶ ماه اول پس از خرید این گیاه نیازی به کود نیست .

هر چند وقت یک بار باید گلدان گیاهم تعویض شود ؟

برای گیاهان رومیزی کوچک تر، ما توصیه می کنیم هر ۱۲ – ۱۸ ماه یک بار مجددا تعویض گلدان کنید . یک گلدان یک تا دو درجه قطور تر را انتخاب کنید تا گیاه بتواند رشد کند و گلدان خیلی بزرگتر از قبل را انتخاب نکنید ، زیرا این کار می تواند ریشه گیاه را از بین ببرد . هر ۱۸ – ۲۴ ماه گلدان را تعویض بکنید و یک گلدان ۲ – ۴ درجه بزرگتر تهیه کنید وعملیات تعویض گلدان را در تابستان و یا پاییز که گیاه قوی تر است ، انجام دهید .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

انواع گل آگلونما

در انواع مختلف آگلونما سایز برگ ها با یکدیگر تفاوت دارند و در برخی از آن ها برگ ها باریک یا کوچک و در برخی دیگر برگ ها پهن و درازترند . رنگ بندی برگ ها نیز بسیار متفاوت است و همه مدل های گل آگلونما ابلق هستند . برخی از گونه های رنگی به نور بیشتری برای شاداب ماندن نیاز دارند . انواع گل آگلونما شامل موارد زیر است :

۱- آگلونما صورتی :

مدل های بسیار زیادی از آگلونما صورتی مانند : آگلونما قرمز ، آگلونما لب ماتیکی ، سوزی وجود دارد . این گونه ها بسیار پرطرفدارند و به دلیل رنگی بودن به نور بیشتری احتیاج دارند .

۲- آگلونما سفید :

اگلونما سفید یکی از انواع پر طرفدار آگلونما است که روی برگ های آن پر از لکه های سفید رنگ است و این رنگی بودن برگ ها بر روی شرایط نگهداری گل آگلونما سفید تاثیر دارد و این گیاه برای ادامه دار بودن طراوت و زیبایی به نور زیادی نیاز دارد .

۳- آگلونما بلک :

آگلونما بلک یکی از انواع مقاوم و محبوب آگلونما است که به دلیل رنگ تیره برگ هایش به نور کمتری احتیاج دارد .

۴- آگلونما سیلور کوئین :

این گونه پرطرفدار ترین و شناخته شده ترین نوع گیاه است که به نگهداری زیادی نیاز ندارد و برای افراد مبتدی که می خواهند نگهداری از گیاهان را برای اولین بار تجربه کنند ، مناسب است .

۵- آگلونما کاتلاس :

این نوع از ، به اگلونما قمه ای نیز معروف است و این نام گذاری به دلیل شکل برگ های گیاه است که کشیده و باریک مانند خنجر می باشد .

۶- آگلونما امرالد بی :

این گونه نیز به دلیل تیره بودن رنگ برگ هایش به نور کم مقاوم است .

۷- آگلونما پیکتم ولوت :

این گیاه برگ های بسیار خاص و جذابی دارد و در کشور ما بسیار کمیاب است .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

هرس کردن گل آلگونما

این گیاه کم دردسر که به مراقبت کمی نیاز دارد هرس کردن را به کاری ضروری و حتمی تبدیل نمی‌ کند . در واقع ، این کار اکثرا به خاطر تغییرات در زیبایی و ظاهر گیاه انجام می ‌شود . شما می ‌توانید برگ‌ های مرده را به محض آن که پای گیاه می‌ ریزند بردارید و یا اگر هنوز به ساقه وصل هستند اما شل شده اند با یک قیچی باغبانی استریل شده آن‌ ها را جدا کنید .

اما ، از هرس کردن جوانه‌ های زنده‌ ی پای گیاه به همان روش اجتناب کنید . شما می‌توانید برای تحریک جوانه زدن و انبوه شدن گیاه کمی بالاتر از یک گره‌ ی برگ‌ ها را ببرید ، اما سعی کنید از جدا کردن شاخ و برگ نزدیک به پایه‌ ی گیاه خود داری کنید چون با این کار خود گیاه را در معرض آسیب شدید قرار می‌ دهید .

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

تکثیر آگلونما

روش اول تکثیر آگلونما >> قلمه در خاک
بهترین زمان برای قلمه زدن آگلونما فصل بهار و یا اوایل پاییز است.اما در منزل می توان در هر فصلی این کار را انجام داد.برای قلمه زدن آگلونما ابتدا باید قلمه هایی از گیاه اصلی تهیه کنید.ساقه هایی را انتخاب کنید که حداقل ۲ – ۳ سانت بوده و ۳ الی ۵ برگ داشته باشند.به کمک یک چاقوی تیز و تمیز ساقه را برش دهید.در صورتی که برگ ها بیش از ۳ الی ۵ عدد بودند، برگ های اضافه را حذف کنید .این کار سبب میشود تا تا انرژی گیاه را برای ریشه زایی نگیرند.برای اطمینان از ریشه دادن قلمه ها میتوانید آنها را داخل هورمون ریشه زایی فرو ببرید.قلمه ها را داخل مخلوطی از پیت ماس و پرلایت بکارید.به صورتی که حداقل یک سوم ساقه داخل بستر کاشت قرار بگیرد.توجه داشته باشید که بستر حتما باید زهکشی یا خروج آب مناسب داشته باشد.قسمتی از ریشه که قلمه را از آن جدا کرده اید، به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.این قلمه را با دقت داخل بستر کاشت، بکارید.روی قلمه ها را با خاک بپوشانید و آن را با دست فشرده کنید.قلمه های کاشته شده را آبیاری کنید و شرایط مناسب را برای آنها فراهم آورید.چند توصیه مهم :روی بستر کاشت را با نایلونی پلاستیکی بپوشانید .تا شرایط گلخانه ای فراهم شود و ریشه ها بهتر رشد کنند .برای گردش هوای بهتر، روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید.یا میتوانید هر چند وقت یک بار آن را بردارید.بستر را در محلی با نور غیر مستقیم و دمای ۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.تا زمان ریشه دار شدن قلمه ها باید بستر کاشت را دائما مرطوب نگه دارید .برای این کار از غبار پاشی استفاده کنید.ریشه دهی ۱۰ الی ۱۲ هفته زمان میبرد.وقتی طول ریشه به ۴ الی ۵ سانتیمتر رسید، زمان کاشت در گلدان است. آن را بدون جدا شدن خاک اطرافش در گلدان کوچکی بکارید.بعد ها به تدریج میتوانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
روش دوم تکثیر آگلونما >> ریشه دار کردن در آب
تمامی مراحل تکثیر آگلونما در آب مانند حالت قبل است .با این تفاوت که قلمه ها را تا زمان ریشه دار شدن در آب نگهداری میکنند.در این روش باید هر چند وقت یکبار آب گلدان را تعویض کنید .به طور کلی این روش چندان توصیه نمیشود .چرا که قلمه آگلونما در آب موجب ضعیف شدن ریشه ها می شود.
روش سوم تکثیر آگلونما >> تقسیم بوته
بهترین و ساده ترین روش تکثیر آگلونما ، تکثیر از طریق تقسیم بوته است .حتی افراد مبتدی در نگهداری گیاهان نیز میتوانند به راحتی آن را انجام دهند.زمان مناسب تکثیر آگلونما به این روش اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان است.گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف آن را کمی جدا کنید.باید دقت کنید که به ریشه ها آسیبی نرسانید.به آرامی با کمک یک چاقوی تیز ضدعفونی جوانه های کناری گیاه مادری جدا کنید.جوانه هایی را انتخاب کنید که بیش از ۲ برگ دارند.توجه داشته باشید که این جوانه ها باید ریشه داشته باشند.می توانید قسمت های جدا شده را به پودر ریشه زایی آغشته کنید .ایم کار احتمال رشد جوانه ها را بیشتر می کند.ترکیب خاک با پایه پیت ماس به همراه کمپوست را آماده کنید.با این ترکیب خاک بستر کاشت گیاه را آماده و قسمتی از گلدان را با آن پر کنید.جوانه هایی را که جدا کرده اید در گلدانی کوچک بکارید.توجه داشته باشید که نباید هوا به ریشه ی گیاه برسد.پس خاک اطراف گیاه را با دست فشرده کنید و گیاه را آبیاری کنید.چند توصیه مهم :دمای مناسب برای نگهداری این گیاهان جوان حدود ۲۰ درجه است.بهتر است این جوانه ها به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.ریشه دهی و گرفتن این گیاهان تا مدت ۲ ماه ممکن است طول بکشد.برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید روی جوانه ها را با کیسه ی پلاستیکی شفاف بکشید.خوب است برای چرخش هوا چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.
روش چهارم تکثیر آگلونما >> کاشت بذر
زمان مناسب کاشت بذر آگلونما اواخر فصل بهار است.بعد از دوره گلدهی ، گیاه میوه هایی قرمز رنگ تولید میکند .بذر آگلونما داخل این میوه ها قرار دارد .با کاشت این بذرها میتوانید آگلونماهای جدیدی داشته باشید.توصیه میشود اگر به این بذرها نیازی ندارید حتما گل ها را از گیاه جدا کنید .چرا که گیاه را به شدت ضعیف میکنند.دمای مناسب انجام این کار حدود ۲۵ الی۲۷ درجه سانتیگراد است.

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

زاموفیلیا | نگهداری از گل زامیفولیا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گل قاشقی | نگهداری از برگ قاشقی (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

حسن یوسف | نگهداری از حسن یوسف (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

پتوس قلبی | نگهداری از گلهای پوتوس قلبی (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

پتوس ابلق |معرفی و نگهداری از گل پوتوس ابلق (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گل سانسوریا | معرفی و نگهداری از گل سانسوریا ( آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر )