ساخت یک لباس هوشمند با قابلیت کنترل به شکل وایرلس+ویدیو


ساخت یک لباس هوشمند با قابلیت کنترل به شکل وایرلس+ویدیو

گجت نیوز محققان به تازگی از ساخت یک لباس هوشمند با قابلیت‌های شگفت‌انگیزی خبر داده‌اند که می‌توان آن را به ‌وسیله تلفن هوشمند و به شکل وایرلس کنترل کرد. اخیرا خبر رسیده که دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک لباس هوشمند را طراحی کرده‌اند که می‌تواند داده‌های جالب‌توجهی را در مورد بدن کاربر جمع‌آوری کند. این گجت... نوشته ساخت یک لباس هوشمند...

محققان به تازگی از ساخت یک لباس هوشمند با قابلیت‌های شگفت‌انگیزی خبر داده‌اند که می‌توان آن را به ‌وسیله تلفن هوشمند و به شکل وایرلس کنترل کرد.

اخیرا خبر رسیده که دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک لباس هوشمند را طراحی کرده‌اند که می‌تواند داده‌های جالب‌توجهی را در مورد بدن کاربر جمع‌آوری کند. این گجت پوشیدنی توسط تلفن هوشمند کاربر و بدون اتصال سیم کنترل می‌شود.

گفته شده که این لباس می‌تواند داده‌های فیزیولوژیکی ورزشکاران و کاربران دیگر را جمع‌آوری کرده و اطلاعات مفیدی در مورد حالت بدن، نحوه راه رفتن، دمای بدن و فاکتورهای مختلفی را به هنگام فعالیت ورزشی یا کارهای روزمره تهیه کند. محققان مورد نظر می‌گویند که در عصر حاضر، ورزشکاران حرفه‌ای دائما به دنبال راه‌هایی هستند تا با اندازه‌گیری داده‌های فیزیولوژیکی گوناگون، محدودیت‌های بدنی خود را مشخص کرده و برای برطرف کردن این محدودیت‌ها تلاش کنند.

در واقع به هنگام ورزش گفته شده که باید داده‌های گوناگونی اندازه‌گیری شوند و اصل ورزش کردن هم به اعتقاد بسیاری از متخصصان، تلاش برای شکستن رکوردهای شخصی بوده که بر اساس این داده‌ها تعیین می‌شوند. به بیان دیگر ما در هر جلسه ورزش باید تلاش کنیم که رکورد قبلی سرعت، استقامت، چابکی یا قدرت خود را بشکنیم و به نحوی از محدودیت‌های جلسه قبلی فراتر رویم.

لباس هوشمند دانشگاه NUS

در حال حاضر گجت های مختلفی از جمله ساعت هوشمند اپل یا فیت‌بیت (Fitbit) وجود دارند که به شکل وسایل پوشیدنی، چنین داده‌هایی را به ما ارائه می‌دهند؛ این وسایل به شکل وایرلس عمل می‌کنند و به همین دلیل محدودیت‌های خود را دارند. در عین حال وسایل پیشرفته و دقیق‌تری هم در بازار هستند که اطلاعاتی بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر را به ما می‌دهند. با این وجود وسایل مورد نظر نسبتا ابعاد بزرگی داشته و شامل سیم‌ها و تجهیزات پیچیده و عجیب غریبی می‌شوند.

معمولا نمی‌توان از این وسایل پیچیده و حجیم در محیط بیرون و به هنگام بسیاری از فعالیت‌های بدنی استفاده کرد و با در نظر گرفتن این موضوع، محققان سنگاپوری به فکر ساختن لباس هوشمند اخیر افتادند. این لباس هوشمند به وسیله سنسورهای گوناگونی که با قسمت‌های مختلف بدن در تماس خواهند بود، اطلاعات دقیق و کاربردی مدنظر ما را به شکلی جم و جور و بی‌دردسر تهیه کرده و مخصوصا، برای استفاده در محیط بیرون و در طول فعالیت‌های پیچیده ساخته شده است.

در واقع یکی از اصلی‌ترین اهداف محققان دانشگاه سنگاپور کاهش حجم گجت و حذف سیم‌های مختلف و پیچیده‌ای بوده که معمولا در وسایل تخصصی مشابه آن‌ها را می‌بینیم. در این گجت پوشیدنی رشته‌هایی شبکه‌ای در سراسر لباس وجود دارند که سیگنال‌های الکترومغناطیسی را از تلفن هوشمند کاربر به سنسورهای قسمت‌های مختلف لباس هوشمند می‌فرستند.

از این طریق می‌توان حتی با وجود فاصله یک متری بین لباس و اسمارت‌فون، الکتریسیته و سیگنال‌های مربوط به داده‌های سنسورها را از طریق تلفن همراه کاربر تامین کرد. گفته شده که توسعه فناوری مورد نظر حدودا ۲ سال طول کشید.

ویدیو گجت پوشیدنی دانشگاه سنگاپور

تیم محققان اعلام کرده که این لباس هوشمند با اکثر اسمارت‌فون‌های مورد استفاده کاربران کار می‌کند و علاوه بر تامین برق این گجت پوشیدنی، تلفن هوشمند کاربر به عنوان نمایشگری برای کنترل داده‌های جمع‌آوری شده عمل کند. همان‌طور که در ویدیو بالا دیدیم، این گجت دانشگاه NUS شامل سنسورهایی بوده که رشته‌های آن‌ها در الیاف پارچه دوخته شده‌اند و به شکل مجموعه‌هایی در قسمت‌های مختلف لباس قرار گرفته‌اند.

تراشه NFC برق مورد نیاز این سنسورها را به وسیله فناوری بی‌سیم تامین می‌کند و از این طریق نیاز به وجود سیستم باتری و پیچیدگی‌های گوناگون مربوط به آن از بین رفته است. هر اسمارت‌فون می‌تواند تا شش سنسور را پوشش دهد و هر کدام از این حسگرها وضعیت ستون فقرات، نحوه راه رفتن و دویدن و همچنین دما را به صورت هم‌زمان اندازه‌گیری می‌کنند.

تیم دانشگاه NUS هم‌اکنون مشغول توسعه بیشتر سیستم حسگرهای لباس هوشمند مورد نظر هستند و تلاش دارند تا بالاتر بردن توانایی‌های جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، این گجت را هرچه زودتر برای استفاده توسط ورزشکاران حرفه‌ای و کاربران علاقه‌مند آماده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد