مظلومیت شهدای منا در یکی از دیوارهای تهران نقش می‌بندد


مظلومیت شهدای منا در یکی از دیوارهای تهران نقش می‌بندد

تهران-ایرنا- تابلو «شهدای فاجعه منا» اثر «استاد رضا بدرالسماء» به پیشنهاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری سازمان زیباسازی بر روی یکی از دیوارهای نزدیک سازمان حج و زیارت به شکل دیوارنگاره نقاشی می‌شود.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این اثر که با موضوع مظلومیت شهدای منا با تکنیک گواش و آبرنگ نقاشی شده بیانگر یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های تاریخ جهان اسلام است و گامی مهم در جهت نمایان ساختن بی‌کفایتی آل‌سعود و مظلومیت مسلمانان جهان با استفاده از ابزار هنر است.

این اثر که حدود ۲۰۰ زائر در آن وجود دارد، برگرفته از نقوش و طرح‌های ایرانی است، در این تابلو نقاشی رنگ‌های گرم به‌وفور استفاده شده است که تداعی تشنگی زائران خانه خدا و خوف و رجای ناشی از این فاجعه است، از نگاهی دیگر رستگاری عروج شهدای منا به همراه رقصی سماع گونه به تصویر کشیده شده‌است.

آیه ۱۰۰ سوره «نساء» با موضوع اجر و پاداش شهادت در راه هجرت به خانه خدا در حاشیه تابلو کار شده‌ است؛ همچنین آیه ۲۵ سوره حج در حاشیه خانه خدا نوشته شده است که بیانگر وجود عذابی دردناک برای کسانی است که در سرزمین خانه خدا دست به ستم علیه زائران و مسلمانان می‌زنند، این دو آیه دو سمت از فاجعه منا را به تصویر می‌کشد.

تابلوی نقاشی «شهدای فاجعه منا» دوم مهرماه همزمان با سالروز شهادت «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر سابق ایران در لبنان در فاجعه منا و آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج این شهید در فرهنگسرای ملل با حضور «حجت الاسلام میثم امرودی» رئیس، «علیرضا زندوکیلی» معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «عذرا حاج علی گل» همسر شهیدرکن‌آبادی و حضور «عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان از طریق ویدئوکنفرانس رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، در فاجعه دلخراش دوم مهرماه ۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان ۲۰۴ در منطقه منا شهر مقدس مکه بیش از هفت هزار زن و مرد و کودک بی‌گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۶۵ شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود.

براساس آمار موجود در این فاجعه دلخراش ایران با ۴۶۵ شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشورهای مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید