دفاع مقدس نماد همبستگی ملی برای حل مشکلات جامعه


دفاع مقدس نماد همبستگی ملی برای حل مشکلات جامعه

اصفهان- ایرنا- دفاع مقدس نماد همبستگی ملی، برابری و وحدت ملت ایران بود که به تاکید رزمندگان و فرماندهان حاضر در میزگرد ایرنا اصفهان ضروری است آن رویکرد و سبک و زندگی و مدیریت آن با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط موجود برای غلبه بر مشکلات فراروی جامعه بکارگرفته شود.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی یعنی کمتر از ۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور، جنگی نابرابر که از طرف رژیم بعث بر نظام جمهوری اسلامی ایران با تصمیم صدام بر کشور و مردم مسلمان ایران تحمیل شد.

جایگاه والای دوران دفاع مقدس در تاریخ کشور و نقش تعیین کننده آن در بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی بر هیچ فردی پوشیده نیست به اعتقاد کارشناسان، ایران اسلامی در حالی وارد جنگ با دشمن شد که بازسازی کشور و ایجاد تحولات بنیادین بر اساس حکومت اسلامی را در دستور کار داشت.

به خطر افتادن منافع دولت‌های غربی در منطقه به واسطه شرایط جدید ایران پس از انقلاب از جمله عوامل موثر در حمله رژیم بعث به خاک وطن به شمار می‌رفت که نوپایی نظام جمهوری اسلامی، بحران‌های داخلی متعدد و عدم آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله با تهاجم‌های خارجی برای کشور ما سخت بود.

۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی حمله‌ سراسری‌ و رسمی‌ نیروهای صدام معلون با به‌ کارگیری‌ حداکثر توان‌ نظامی‌ و با عبور از مرزهای‌ بین‌المللی‌ و تجاوز به‌ خاک ایران‌، آغاز شد.

آغاز این جنگ تحمیلی با تجاوز گسترده نظامی عراق در طول یک هزار و ۲۸۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران بود و همزمان هواپیماهای نظامی بعث، فرودگاه مهرآباد تهران و مناطق دیگر را بمباران کردند.

مقاومت و دفاع در جنگی نابرابر یا تسلیم شدن، تنها راه‌های ایران در مقابل این عمل انجام‏ شده بود که امام خمینی(ره) در واکنش به این توطئه، فرمان مقاومت صادر کردند و نظارت و هدایت این جنگ را به عهده گرفتند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنانی آمریکا را عامل اصلی جنگ و حامی و تحریک‏ کننده صدام خواندند و با صراحت به مردم اطمینان دادند که اگر برای خدا به دفع تجاوز دشمن به ‏عنوان یک تکلیف شرعی بپاخیزید، شکست دشمن قطعی است، هرچند که همه عوامل ظاهری خلاف آن را ثابت کنند.

فردای روز نخست تجاوز رژیم بعث، امام خمینی(ره) در پیامی به ملت ایران، خطوط اصلی چگونگی اداره امور جنگ و امور کشور در شرایط جنگی را در هفت بند کوتاه اما بسیار دقیق و جامع ترسیم کردند و متعاقب آن در چند پیام با ملت و ارتش عراق اتمام حجت کرد و از آن پس نظارت و هدایت امر دشوار دفاع طولانی و هشت ساله ملت را با مدیریتی کم‏ نظیر آغاز کردند.

با نگاهی گذرا به صفحات تاریخ و مرور جنگ های ایران، می بینیم که همواره در پی بروز هر جنگی بخش‌هایی از خاک کشور به دست بیگانگان جدا شده بود، به گونه‌ای که می‌توان گفت تنها در ۲۰۰ سال گذشته، نزدیک به یک میلیون کیلومتر مربع از خاک ایران جدا شده که با وجود پشتیبانی قدرت‌های بزرگ از صدام، این روند در جنگ ایران و عراق ادامه پیدا نکرد و فصل جدیدی در تاریخ این مرز و بوم رقم خورد و عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بین الملل معرفی شد.

بازخوانی دوران دفاع مقدس برای استمرار نظام ضروری است و هفته دفاع مقدس و مناسبت‌های مختلف بهترین زمان برای بازگویی جوانمردی‌ها، پایداری و پایمردی ملت و رزمندگان است تا این میراث ماندگار ثبت شود و همگان شخصیت‌های بزرگ و رشادت‌های رزمندگان را بشناسند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط و با توجه به اهمیت بازخوانی خاطرات رزمندگان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، میزگردی با عنوان "بازخوانی خاطرات فرماندهان و قهرمانان دفاع مقدس و ضرورت نیاز امروز" با حضور امیر سرتیپ خلبان پرویز مرادی، سرهنگ خلبان هوانیروز محمدعلی حسین‌یار، مصطفی سجاد فرمانده گردان آبی و خاکی تیپ ۴۴ قمربنی هاشم(ع) و مرتضی نریمانی از فرماندهان بخشب از علمیات جهاد سازندگی دفاع مقدس در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) مرکز اصفهان برگزار شد.

تشخیص خلبان در میدان نبرد مهم است

خلبان جنگنده اف - ۱۴ دوران دفاع مقدس گفت: تشخیص و اقدام به موقع و سریع خلبان در میدان نبرد برای حفظ خود و سرنگونی دشمن مهم است که درخلبانان ما وجود داشت.

امیر سرتیپ خلبان پرویز مرادی در این میزگرد ایرنا با اشاره به نخستین اقدامی که برای شکست هدف دشمن انجام داده بود، افزود: در یکی از عملیات‌های هوایی با جنگنده اف - ۱۴ که از پیشرفته‌ترین هواپیماهای دوران دفاع مقدس بود، از تعقیب یک جنگنده دشمن با خبر شدم که هواپیمای ما هدف قرار داده بود و برج مراقبت دائم از حضور آن از طریق شبکه هوایی خبر می‌داد.

وی ادامه ‌داد: در این عملیات با توجه به شناخت و تجربه‌ای که نسبت به تاسیسات و تجیهزات هواپیمایی داشتم، ظرفیت هواپیمای دشمن را شناسایی کردم و در رادار خود آن را رصد می‌کردم و همانطور که دشمن ما را دنبال می‌کرد برنامه‌ریزی برای زدن آن را انجام دادم و در یک حرکت خاص خلبانی، با دور زدن در مسیر هوایی و بازگشت به سمت عقب، پرنده دشمن را در رادار خود قرار دادم و با پرتاب موشک آن را از بین بردم.

وی در ادامه بیان این خاطره، تشخیص و تجربه خود را برای نابودی دشمن مهم بیان‌ کرد و گفت: برج مراقبت دائم دوری از پرنده دشمن را تذکر می‌داد و تاکید بر دوری از آن را داشت اما تجربه و تشخیص خلبان، امکان زدن آن را اطیمنان می‌داد که در انجام این عملیات توجهی به اتاق فرمان نکردم و اقدام در محل را انجام دادم.

ضرورت استفاده از تجربه‌های موفق در شرایط کنونی

امیرخلبان مرادی در ادامه این خاطره گفت: پس از اینکه هدف را با پرتاب موشک زدم، صدای "الله اکبر" و "ایران سربلند" از اتاق فرمان بلند شد و این عملیات نخستین ماموریت موفقیت آمیزی بود که بدست آورده بودم و در طول دوران دفاع مقدس از این تجربه‌ها برای همه خلبانان وجود داشت که دشمن را شکست می‌دادند و از تجربه‌های خود و تشخیص به موقع استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: با انجام این عملیات موفقیت آمیز خستگی از وجودم خارج شد و نیازی به استراحت در منزل نداشتم.

وی با بیان اینکه اختلافات مرزی ایران و عراق از پیش از جنگ وجود داشت، افزود: بر سر این اختلافات درگیری‌هایی وجود داشت و به نیروهای مسلح و تامین ظرفیت نظامی برای حفظ اقتدار ملی نیازمند بودیم ولی در ابتدای جنگ این شرایط فراهم نبود اما با تلاش رزمندگان و متخصصات پیش رفتیم و در برابر دشمن ایستادیم.

افتخارات خلبانان دفاع مقدس در جهان بی نظیر بود

به گفته خلبان جنگنده اف-۱۴ دوران دفاع مقدس، انجام عملیات‌های نظامی هوایی از اهمیت خاصی برخوردار بود و چنین اقداماتی در جنگ‌های قبلی دنیا وجود نداشت و افتخارات خلبانان در دنیا بی نظیر بود.

وی سوخت‌گیری در خاک دشمن را نمونه‌ای از اقدامات خاص خلبانان اعلام‌ کرد و گفت: در آن زمان سخت در عملیات اچ ۳ به دلیل اینکه پنج ساعت با طول مسافت بیش از هزار کیلومتر انجام شد، هواپیماهای ایران به سوخت نیاز داشتند که دو بار در خاک عراق این کار انجام شد و این اتفاق در کل عملیات‌های جنگی دنیا بی نظیر بود.

به اعتقاد این فرمانده هوایی، خلبانان در دوران دفاع مقدس بسیاری از سختی‌های پرواز و اتفاقات نادر را برای انجام ماموریت‌های خود و حفاظت از مرزهای هوایی و خدمات‌رسانی و حفظ تاسیسات کشور در آسمان انجام داده‌اند.

هوانیروز نیروی واکنش سریع دوران دفاع مقدس بود

خلبان پیشکسوت هوانیروز گفت: هوانیروز نیروی واکنش سریع دوران دفاع مقدس و تسهیل کننده شرایط برای رزمندگان بود.

سرهنگ خلبان محمدعلی حسین‌یار در میزگرد ایرنا با اشاره به فعالیت هوانیروز در دوران دفاع مقدس افزود: از این یگان نظامی به عنوان آچار فرانسه و یک نیروی واکنش سریع در تمامی عملیات‌ها استفاده می‌کردند و ارتش جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت ۵۰۰ بالگرد در مقابل ۴۰ فروند ارتش عراق در ابتدای جنگ وارد شد و در شش ماه اول جنگ ۳۷ خلبان از این نیرو به شهادت رسیدند.

پرواز ۵۰۰ هزار ساعت پرواز هوانیروز در دفاع مقدس رکوردی بی‌نظیر

به گفته وی هوانیروز در دروان دفاع مقدس۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی انجام داده که یک رکورد بی نظیر در دنیاست چرا که این میزان ساعت بسیار زیاد و در کل دنیا چنین اتفاقی کمتر مشاهده می‌شود و نیاز است تا این رشادت در رکودهای ملی و بین المللی ثبت بشود.

به گفته این خلبان رزمنده، در شش ماهه اول دوران جنگ تحمیلی نیروهای هوایی و هوانیروز منسجم‌ترین یگان‌های نظامی بودند و با توجه به ظرفیت تجهیزات و امکانات هوانیروز در آن زمان اما رژیم بعث این قابلیت را نشناخته و از توان آن غفلت کرده بود.

وی با بیان اینکه هوانیروز ماموریت "بکاو و بکش" را بر عهده داشت، تصریح‌ کرد: قدرت نمایی خلبانان این نیرو در عملیات‌های قادر، خیبر، کربلا، نصر و بیت المقدس مشخص است که با نیروهای مسلح زمینی، هوایی و دریایی همکاری و هم‌افزایی داشته است.

وی با بیان اینکه عراق با ۱۲ لشگر تمام مسلح، ۲۹ تیپ مستقل و ۲۵۰ هزار نیرو به جنگ با ایران وارد شد، خاطرنشان‌ کرد: در این شرایط کشور ایران دچار غافلگیری شد و از ابتدای جنگ کم‌کاری صورت نگرفت اما این غافلگیری موجب برخی اختلالات شد اما خلبانان و مهندسین پرواز هوانیروز برابر اطلاعیه‌های ستاد مشترک ارتش در همه عملیات های هشت سال دفاع مقدس حضور چشمگیر و موثری داشتند و با توجه به قدرت تحرک واکنش سریع هوانیروز ونیروی هوایی در شش ماهه اول جنگ مسولیت سنگین تری روی دوش این دو نیرو بود، بطوری که با از کار انداختن ماشین جنگی ارتش عراق و زمین‌گیر شدن ارتش آن‌ها در جای نامناسب، یک هفته بعد از شروع جنگ صدام‌حسین از سازمان ملل تقاضای آتش بس کرد.

به اعتقاد حسین‌یار اگرچه در ابتدای جنگ دچار غافلگیری شدیم اما در میدان جنگ، نیروهای نظامی و مسلح عراق را در مکان و زمان‌های خاص غافلگیر کردیم و دشمن در نبرد هوایی با شکست‌های زیادی روبرو شد.

وی با اشاره به ماموریت هوانیروز در پشتیبانی رزمی گفت: این یگان در برخی از عملیات‌ها برای پیدا کردن یک رزمنده و جلوگیری از اسارت آن ماموریت انجام داده در عملیات قادر، مقر تیپ پنجاه و پنج هوابرد شیراز مورد حمله هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و تعداد زیادی از نیرو های رزمنده این تیپ شهید و مجروح شدندکه مجروحین توسط بالگردهای هوانیروز به ارومیه و تبریز انتقال داده شدند.

وی تشخیص و تصمیم‌گیری‌ سریع و جدی خلبانان را در دوران دفاع مقدس را جز وقایع بی نظیر این دوران برشمرد و گفت: اگر خلبانی در پروازهای خود اقدامی به موقع و خارج از دستور انجام می‌داد، نافرمانی نبود بلکه تشخیص آن‌ها این بود.

سرهنگ خلبان حسین‌یار با بیان اینکه دارای تخصص نجات در عملیات‌ها بود، اظهارداشت: با توجه به این توانایی و تخصص، در بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس با بالگردها نقش نجات نیروها را انجام می‌دادم که به رغم مشاهده شهادت و یا مجروحی همرزمان و رزمندگان اما باید با حفظ روحیه، عملیات نیز اجرا شود.

وی با اشاره به خاطره نجات خلبان اسفندیار مرادی در اثر جراحت، گفت: در سال ۵۹ در منطقه عملیات "کرخه کور" تیم آتش با دو فروند بالگرد دارای موشک هدایت شونده و یک فروند بالگرد راکت انداز و یک فروند بالگرد نجات که فرمانده تیم آتش سرلشگر شهید قلخانی بود، وارد خط آتش شدند، من و سرهنگ نوری‌زاده به عنوان خلبانان بالگرد نجات در این عملیات بودیم که انجام این اقدام نظامی بالگرد تیمسار مرادی و سرهنگ علی ضرابی توسط پدافند هوایی ارتش بعثی هدف قرار گرفت و دچار سانحه شد و آتش گرفت که بلافاصله بالگرد ما زیر حجم آتش دشمن، وارد خط شد و خلبانان توسط جناب فرجی از متخصصین بنام هوانیروز و مرحوم منصوری بداخل بالگرد حمل و سریع از خط آتش پرواز تا فرودگاه اهواز دور شدیم و مجروحان را تحویل آمبولانس دادیم.

وی اضافه ‌کرد: در این سانحه پای راست تیمسار مرادی از زانو قطع شده بود و در بالگرد کبری سانحه دیده ماند، ولی با عنایت خداوند تیمسار اسفندیار مرادی جانباز سرافراز هوانیروز با پای مصنوعی تا پایان سی سال پرواز می کردند و بعد از سی سال به افتخار بازنشستگی نائل شد.

به گفته این فرمانده خلبان، دشمن به راحتی امکان‌زدن هلیکوپترها را داشت و در ماموریت نجات خلبان تمام توجهش به سمت اتفاق برای نجات است و از این جهت حفظ بالگرد و انجام ماموریت بسیاری مهم بود.

وی با اشاره به عملیات خیبر بیان ‌کرد: در این عملیات نیروهای هوایی و هوانیروز حضور داشتند که بالگردهای کبری نیروی هوایی با کمک بالگردهای هوانیروز در انتقال رزمندگان و تامین امنیت هوایی نقش خود را ایفا کردند.

وی به دانایی و توانایی منحصر به فرد سپهد شهید صیاد شیرازی اشاره ‌کرد و گفت: در شهریور ماه سال ۶۴ در عملیات قادر در منطقه عملیاتی غرب (بیم ضرته) توسط سرتیپ خلبان شهید صفر پایخان که افسر عملیات بود،ماموریت رفتن به قرارگاه شمال غرب در ارتفاعات کلاشین و را به من داد تا در اختیار سپهبد شهید صیاد شیرازی باشم که پس از انجام این ماموریت و توجیه عملیات توسط شهید صیاد شیرازی قرار شد فردا صبح با طلوع آفتاب ماموریت شناسایی برون مرزی را شروع کنیم که در آن روز کار ناوبری پرواز توسط شهید شیرازی به صورت ماهرانه انجام و وماموریت موفقیت‌آمیز بود.

وی یادآورشد: همه در کنار همدیگر برای پیروزی در جنگ فعالیت می‌کردیم و اگرچه هوانیروز خط مقدم بود اما نیروهای جهادسازندگی خط مقدم جبهه بودند و آن‌ها پیش از ورود نیروهای رزمی برای تامین امکانات حاضر می‌شدند.

دوران دفاع مقدس جلوه‌گر اهمیت وحدت و انسجام ملی بود

فرمانده گردان آبی و خاکی تیپ ۴۴ قمربنی هاشم(ع) دوران دفاع مقدس گفت: دوران دفاع مقدس جلوه‌گر اهمیت وحدت و انسجام ملی بود و هیچ گاه نباید نقش نهادها و یگان‌ها را کم رنگ و یا فرافکنی کرد.

مصطفی سجاد با اشاره به حضور همگانی، مشارکت عمومی و دوری از تفرقه در دوران دفاع مقدس افزود: نیروهای نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، هوایی، دریایی و زمینی، جهاد سازندگی و مردمی همه مثل یک پازل در کنار همدیگر بودند و نقش آفرینی می‌کردند.

ظرفیتهای دفاع مقدس هنوز ناشناخته مانده و بیان نشد

وی ادامه‌داد: عملیات‌های دوران دفاع مقدس ظرافت‌های زیادی را داشت که هنوز ناشناخته و بیان نشده و همین موضوع موجب شده که برخی با هدف اختلاف‌افکنی نسبت به رشادت‌های برخی سازمان‌ها بی توجه و برخی را بیش از حد جلوه بدهند.

این فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به عملیات والفجر ۸ گفت: نیروهای نظامی عراق از بصره به سمت فاو برای باز پس گرفتن این شهر در حرکت بودند که همکاری مشترک نیروی زمینی و هوایی و اشرافیت اطلاعاتی با نگاه از آسمان موجب شکست دشمن شد.

رفع مشکلات امروز جامعه به هم افزایی و انسجام نیاز دارد

وی اضافه‌کرد: همکاری و انسجام بین نیروها در شکست دشمن و اسارت آن‌ها بسیار نقش داشت و امروز نیز در جامعه اگر هم‌افزایی و انسجام ایجاد شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با بیان خاطراتی از بین فرماندهان و نیروهای تحت نظر آن‌ها اظهارداشت: حقوق فرمانده مثل شهید خرازی با سرباز و نیروی تحت نظر آن‌ها برابر بود و فرماندهان به دنبال برتری جویی نبودند و در بسیاری از مواقع برای مراقبت و حفظ نیروی انسانی خود، تکاپو و تلاش زیادی انجام می‌دادند.

به گفته سجاد، دلسوزی فرماندهان دفاع مقدس برای نیروهای خود در دنیا بی نظیر است که در شرایط سخت جنگی به زیرمجموعه و امکانات تحت اختیار، اهمیت خاصی می‌دادند و شخصیت‌هایی مثل شهید بابایی و خلبانان که تحصیلات خارج از کشور داشتند، تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگرفته و برای حفظ کشور در میدان بودند.

وی یادآورشد: نباید بین ارتش و سپاه اختلافی ایجاد و رشادت‌های نیروهای ارتشی کم‌رنگ شود چرا که وقتی سپاه توپخانه نداشت، توپخانه‌های ارتش عملیات‌های آن‌ها را پشتیبانی می‌کرد و هوانیروز ارتش نقش بسیاری در عملیات‌ها اجرا کردند اما فعالیت‌های آن‌ها کمرنگ نشان داده شده است.

وی اضافه کرد: تفکر بسیجی در بین همه رزمندگان از یگان‌های مختلف نظامی و مردمی نهادینه بود و بسیجی بودن به لباس آنان نبود بلکه در تفکر و دیدگاه آن‌ها دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از لایه‌های جنگ تحمیلی بیان نشده، اصلاح ناخالصی ها در روایتگری و جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها را برای بیان حقایق و معرفی قهرمانان وطن لازم بیان ‌کرد.

ضرورت خلاقیت در روایتگری دفاع مقدس و ایجاد امیدواری در نسل جوان

به اعتقاد این رزمنده و راوی دوران دفاع مقدس، برای بیان و معرفی واقعی جلوه‌های جنگ تحمیلی، توجه به خلاقیت در روایت‌گری در ایجاد امیدواری بین نسل جوان و برون رفت از مشکلات کشور با استفاده از ظرفیت‌های جوانان امروز کارگشاست.

نیروهای جهاد سازندگی با ابتکار برای سازندگی جهاد کردند

رزمنده جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس گفت: نیروهای جهاد سازندگی با ابتکار و خلاقیت برای سازندگی مملکت اقدام کردند.

مرتضی نریمانی با بیان اینکه جهاد سازندگی جوهره انقلاب اسلامی است، اظهارداشت: خبرنگاری در پاریس از بنیان گذار انقلاب اسلامی پرسید هنگامی که با پیروزی انقلاب که به ایران رفتید ابتدا چکار می کنید که امام راحل در پاسخ فرمودند: سازندگی! فرمان سازندگی می دهم وبه همین دلیل ما اعتقاد داریم که جهاد سازندگی جوهره‌ی انقلاب است.

این فرمانده بخشی از علمیات جهاد سازندگی دفاع مقدس ادامه داد: جهاد سازندگی به پیروی از فرمان امام خمینی(ره) در حال فعالیت سازندگی بود که جنگ تحمیلی شعله‌ور و در این شرایط جهاد سازندگی هم همراه با ارتش و سپاه وارد دفاع از میهن شد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که در اوایل جنگ نقش جهاد سازندگی در جنگ مشخص نبود اما شرایط دفاع این نهاد انقلابی را به میدان کشاند.

به گفته این رزمنده جهادگر در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ این نهاد انقلابی رکن سوم دفاع از کشور شده بود به طوری که در مثلت ارتش، سپاه و جهادسازندگی جایگاه ویژه و نقش اساسی ایفا می کرد.

وی خاطرنشان‌ کرد: خروج مردم از مناطق نا امن و اسکان آن ها در مناطق دارای امنیت، راه سازی برای تردد تجهیزات، مردم و رزمندگان و احداث مکان های نظامی و اقدامات رزمی از ماموریت های این نهاد مردمی در دوران دفاع مقدس بود.

وی یادآورشد: نیروهای جهاد سازندگی در سوسنگرد در کنار شهید چمران در عملیات نظامی فعالیت و اقدامات رزمی انجام می‌دادند همچنین در عملیات هویزه همراه شهید حسین علم الهدی بودند.

تلاش جهادسازندگی هم در دفاع مقدس و هم در فعالییتهای تحقیقاتی

نریمانی ورود جهادسازندگی به مهندسی رزمی را از اقدامات اساسی برای تسهیل شرایط رزمندگان بیان‌ کرد و گفت: راه‌سازی، سنگرسازی احداث خاکریز، احداث پل دیگر و نیازهای مکانی در سراسر جبهه به عهده جهاد واگذار شد و در پشت جبهه ها نیز فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی برای ساخت تجهیزات نظامی مورد نیاز را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: در نبرد با رژیم بعث عراق به تجهیزات خاص مثل خودروهای زره‌ای برای حفاظت و امنیت نیروها نیاز بود که جهادسازندگی با تشکیل تیم‌هایی علمی در پشت جبهه‌ها این نیازها را تامین می‌کردند.

وی ساخت نفر بر زرهی و زرهی کردن بلدزر و لودر با ورق خاص که مانع اصابت گلوله در نقاط حساس این دستگاه‌ها بشود را از اقدامات آن سازمان بیان‌کرد و اظهارداشت: مردم و شخصیت‌های علمی در پشت جبهه‌ها و حتی در داخل میدان جنگ نقش و ماموریت خود را با عشق و علاقه انجام می دادند.

جهادسازندگی با ایجاد پادگان‌های آموزشی، فعالیت آموزشی نیروها را نیز انجام می‌داد و همه رانندگان لودر و بلدوزر پس از آموزش و فراگیری فنون مورد نیاز، به منطقه اعزام می‌شدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس به نقش هوا دریا نیز در دوران دفاع مقدس اشاره‌کرد و گفت: جزیره فارسی یکی از جزایر دارای موقعیت حساس سیاسی و امنیتی بود بطوری که با از دست دادن آن ۷۰ مایل از دریا را از دسترس خود خارج می کردیم که راه سازی اطراف بر عهده جهادگران قرار گرفت.

وی به اقدامات جهادسازندگی برای جلوگیری از پاتک‌های عراق در عملیات والفجر ۸ اشاره‌کرد و اذعان داشت: دشمن برای پاتک یگان‌های زرهی نیاز به خشکی داد استفاده از آب در پدافند از مواردی بود که ماموریت جهاد قرار گرفت که با پمپاژ آب از اروند رود مانع از توان عملیاتی دشمن شود.

به گفته نریمانی این عملیات به گونه‌ای برنامه ‌یزی شده بود که در چه زمان و سطحی، ژنراتورها وارد رودخانه شود که امکان عبور از عرض رود خانه وجود داشته باشد و ژنراتور بزرگ آب زیادی را در منطقه پمپاژ کردند.

استان اصفهان در دفاع مقدس ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید، ۵۰ هزار جانباز و سه هزار و ۵۵۷ نفر آزاده را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام