280 میلیارد ریال برای به ساماندهی رودخانه‌های کردستان اختصاص یافت


280 میلیارد ریال برای به ساماندهی رودخانه‌های کردستان اختصاص یافت

سنندج - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: 130 میلیارد ریال برای جبران خسارت سیل و ساماندهی رودخانه‌ها و 150 میلیارد ریال نیز به اجرای طرح تعادل بخشی در این استان اختصاص یافته است.

عرفان مومن پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از محل اعتبارات سال ۹۸ چندین طرح در حوزه‌ بهره‌برداری از رودخانه‌های کردستان اجری شد که شامل طرح تعادل بخشی رودخانه شامل گشت و بازرسی، کنتوردار کردن چاه‌های آب و انسداد چاه‌های غیر مجاز است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از منابع آب بانه به صورت سطحی و جاری است و ذخیره سازی آب در زمین کمتر عملیاتی می‌شود اضافه کرد: انتظار می‌رود به منظور حفظ منابع آب سطحی و حفاظت از آب‌های زیر زمینی تا جای که امکان دارد از آب‌های سطحی موجود بهره‌برداری کرد.

مومن پور پروژه ساماندهی رودخانه نمشیر را یکی از پروژه های مهم استانی اعلام کرد و افزود: باتوجه به اهمیت ساماندهی این رودخانه و خسارت‌های جبران ناپذیری سیل در سال‌های گذشته تاکنون ۲۰ میلیارد ریال برای ساماندهی این پروژه هزینه شده است.

وی با اشاره اینکه برای لایه روبی یک کیلومتر رودخانه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و یک کیلو متراجرای دیواره ساماندهی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار با فهرست بهای سال ۹۷ نیاز دارد، گفت: تا کنون رودخانه نمشیر بانه، قشلاق سنندج، گاورو کامیاران ، رودخانه بیجار، دزلی و درکی لایه روبی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در این استان ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی وجود دارد که به ساماندهی رودخانه‌ها ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که ساماندهی رودخانه نمشیر بانه سهم ۲۰ میلیارد ریالی دارد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !