معرفی جامع دستگاه های دوخت پلاستیک


بنابر اعلام ماشین آلات بسته بندی فرهام، مقوله بسته بندی را می توان از جنبه های گوناگون مورد بحث قرار داد.

بنابر اعلام ماشین آلات بسته بندی فرهام، مقوله بسته بندی را می توان از جنبه های گوناگون مورد بحث قرار داد.

معرفی جامع دستگاه های دوخت پلاستیک

دستگاه های دوخت و پرس نایلون یکی از لازمه های صنعت بسته بندی می باشد. از دستگاه دوخت پلاستیک در مدل های متفاوت در صنعت و خطوط تولید مختف بهره گرفته می شود. دستگاه های دوخت پرس قابلیت پرس انواع نایلون ها با جنس های متفاوت شامل نایلون، ترسبافون، فویل آلومنیوم، سلفون، متالایز، وی پک، کیسه های حجیم و سنگین و پلی آمید و پلی اتیلن و .. را داشته و در واحد های تولیدی کوچک و بزرگ، کارخانجات صنعتی، فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها، سوپر مارکت ها، مشاغل خانگی و .. قابل استفاده می باشد. دستگاه های دوخت بصورت دوخت دستی، دوخت رومیزی، پرس پدالی و دوخت ریلی، مگنتی، پنوماتیک، پرتابل و .. موجود می باشند که با توجه به کارایی در صنایع مختلف مورد مصرف قرار می گیرند.


دستگاه دوخت دستی :

دوخت دستی کوچکترین و ساده ترین دستگاه کاربردی می باشد که بصورت رومیزی در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت پرس نایلون (با محدودیت بسته بندی در روز) را دارد. دستگاه دوخت دستی سبک و قابل حمل بوده و در ابعاد دوخت 20 سانتی متر تا 100 سانتی متر موجود هستند. دستگاه دوخت دستی رومیزی در دو مدل کاتر دار و بدون کاتر می باشد که در مدل دوخت دستی کاتر دار می توان اضافات نایلون را بعد از پرس با کاتر برش زد. دستگاه دوخت دستی بصورت لحظه ای گرم می باشد و در مصرف برق بسیار بهینه ودر قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد.

دستگاه دوخت پرتابل :

دوخت پرتابل به سهولت قابل جابجایی و حمل و نقل می باشد. دوخت پرتابل برای پرس کیسه های سنگین وزن و حجیم که جابجایی آن ها دشوار می باشد، استفاده می شود. دوخت پرتابل به دلیل داشتن های فک های دائم الگرم قابلیت دوخت نایلون با جنس فویل آلومینیوم(متالایز) را دارد و در دو مدل 30 و 40 سانت موجود می باشند.


دستگاه دوخت پدالی:

دوخت های پدالی مدل های متفاوتی دارند و با توجه به نیاز متقاضی مورد مصرف قرار می گیرند. دستگاه پرس پدالی یکی از پر کاربرد ترین دستگاه های دوخت می باشند که در تمامی صنایع و صنعت بسته بندی مورد مصرف قرار می گیرند. اپراتوری راحت، قیمت مناسب و مصرف برق پایین دستگاه، کاربران را به سمت استفاده از این دستگاه های پدالی سوق می دهد.


انواع دستگاه پدالی :

1- دستگاه دوخت پدالی آلومینیومی

2- دستگاه دوخت پدالی المنتی

3- دستگاه دوخت برنجی

4- دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک

5- دوخت مگنتی

دستگاه دوخت پدالی آلومینیومی :

دوخت آلومینیومی به دو صورت رومیزی و ایستاده موجود می باشد. دستگاه دوخت پدالی آلومینیومی ایستاده باعث سهولت استفاده کاربران از دستگاه می شود. پرس پدالی آلومینیومی بصورت لحظه ای گرم بوده و مصرف برق در این پرس آلومینیومی بسیار بهینه و از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد. دستگاه پرس آلومینیومی در اندازه های متفاوت 30، 40، 50، 60، 80 و 100 سانت موجود می باشند. کارکرد دستگاه دوخت پدالی آلومینیومی به اینصورت می باشد که نایلون حاوی محصول، بین فک حرارتی دستگاه قرار گرفته و با فشار دادن پدال توسط اپراتور، فک بالایی دستگاه به سمت پایین هدایت شده و کار پرس و پلمپ را انجام خواهد داد. عرض دوخت و پرس دستگاه دوخت آلومینیومی 2 میلی متر می باشد.


دستگاه دوخت پدالی المنتی چدنی :

عملکرد دوخت پدالی المنتی مشابه دوخت پدالی آلومینیومی می باشد با این تفاوت که قدرت، کیفیت و عرض دوخت دستگاه پدالی المنتی بالاتر بوده و قابلیت دوخت و پرس نازک ترین تا ضخیم ترین نایلون ها را دارا می باشد. دستگاه دوخت پدالی المنتی چدنی در ابعاد متفاوت 35، 45 ، 65، 80 سانت در دو نوع مدل تک فک و دو فک حرارتی موجود می باشد. و در بعضی از مدل های دستگاه پرس پدالی چدنی قابلیت نصب تاریخ زن بر روی این دستگاه جهت دوخت و چاپ بطور همزمان ممکن می باشد.


دستگاه پدالی برنجی :

کارکرد دوخت پدالی برنجی مشابه دستگاه دوخت پدالی المنتی می باشد با این تفاوت که بجای تایمر لحظه ای دارای ترموستات دما می باشد. دستگاه دوخت پدالی برنجی با توجه به دائم الگرم بودن قابلیت دوخت انواع پاکت های ضخیم مانند متالایز (فویل آلومینیومی) و .. دارا می باشد. عرض دوخت و پرس دستگاه برنجی 13 میلی متر و دارای دوخت شطرنجی می باشد. دستگاه دوخت پدالی برنجی در ابعاد 30 و 40 سانت موجود می باشند.


دستگاه دوخت مگنتی :

عملکرد دستگاه مگنتی بصورت فرمان سه گانه توسط نیروی مغناطیسی و مگنت انجام می پذیرد. نحوه کارکرد دستگاه مگنتی به سه صورت دستی، پدالی، اتوماتیک می باشد. در روش دستی با فشار دادن دکمه نصب شده بر روی دستگاه، فک دستگاه جهت دوخت و پرس به سمت پایین هدایت می شود. در روش پدالی با فشار پدال توسط اپراتور کار پرس انجام می شود و در روش اتوماتیک، زمان پایین آمدن فک را تنظیم کرده به بصورت خودکار فک به سمت پایین جهت پرس هدایت می شود.

معرفی جامع دستگاه های دوخت پلاستیک

دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک :

در دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک نیروی لازم جهت حرکت فک توسط کمپرسور (کمپرسور هوا) تامین می گردد. سرعت عملکرد بالا و اپراتوری راحت دستگاه، سبب افزایش راندمان و توان و سرعت بسته بندی دستگاه می گردد.

دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک بصورت عمودی یا افقی با توجه به سفارش مشتری قابل ساخت می باشد. یکی از مزایای استفاده از دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک قابلیت افزودن تزریق گاز همزمان جهت دوخت و افزایش ماندگاری محصول می باشد.

دستگاه دوخت کیسه ای پنوماتیک :

دوخت کیسه ای پنوماتیک قدرت و کیفیت دوخت بسیار بالایی داشته و برای محصولات سنگین وزن و کیسه های ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد. کارکرد دستگاه دوخت کیسه ای پنوماتیک به اینصورت می باشد که پاکت پر شده بر روی کانوایر(نوار نقاله) دستگاه قرار می گیرد و توسط فک دستگاه کار دوخت و پرس انجام می شود. در دستگاه سیل کیسه ای پنوماتیک، عملیات خنک سازی و حرکت فک با نیروی پنوماتیک توسط کمپرسور هوا انجام می شود.

معرفی جامع دستگاه های دوخت پلاستیک

دستگاه دوخت ریلی :

دوخت ریلی حرارتی یا دستگاه دوخت غلطکی یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت بسته بندی می باشد که علاوه بر عملکرد بالا و قیمت مناسب، هزینه تعمییر و نگهداری بسیار پایینی دارد.

از قابلیت دستگاه های دوخت ریلی تنظیم دما و سرعت دستگاه، متناسب با جنس نایلون می باشد. مدل هایی از دستگاه دوخت ریلی قابلیت درج تاریخ جانبی (تولید، انقضا، قیمت) بر روی محصولات، همزمان جهت دوخت و پرس را دارند. دستگاه های دوخت ریلی ممتد در دو نوع جنس رنگی و استیل موجود می باشند

از دستگاه دوخت ریلی غلطکی در واحد های تولیدی کوچک و بزرگ، کارگاه ها، واحد های صنعتی و .. بهره گرفته می شود. دستگاه دوخت ریلی در صنایع صنعتی، خودویی، دارویی، بهداشتی، غذایی، دامپروری، مشاغل خانگی و .. مانند خشکبار، حبوبات، مایعات، سبزیجات، میوه جات شیرینی جات، صیفی جات، دامی، پروئینی و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دستگاه های دوخت ریلی غلطکی :

1- دوخت ریلی یا ممتد رومیزی

2- دوخت ریلی یا ممتد با پایه

3- دوخت ریلی یا ممتد عمودی

4- دوخت ریلی یا ممتد با تزریق گاز

5- دوخت ریلی یا ممتد دمنده

6- دوخت ریلی یا ممتد مکنده

7- دوخت ریلی یا ممتد صنعتی

دستگاه دوخت ریلی رومیزی یا افقی :

طرز کار دستگاه دوخت ریلی رومیزی به این صورت می باشد که ابتدا لبه ی پاکت را بین المنت کوره ای دستگاه قرار داده طوری که سنگینی محصول توسط نوار نقاله دستگاه حمل می شود. دستگاه دوخت غلطکی با 10 میلی متر عرض دوخت، توانایی حمل 5 کیلو گرم سنگینی محصول را دارد و سرعت نوار نقاله 0 تا 16 متر بر دقیقه می باشد که با توجه سرعت کار و ضخامت پاکت قابل تغییر می باشد.

دستگاه دوخت ریلی با پایه :

عملکرد دستگاه دوخت ریلی با پایه مانند دستگاه دوخت ریلی رومیزی می باشد. دستگاه دوخت ریلی با پایه به دلیل داشتن چرخ هایی زیر پایه قابلیت جابجایی و حمل و نقل را دارد. زمانی که دستگاه در یک قسمت مشخص مستقر نبوده و نیاز به جابجایی باشد از دستگاه دوخت ریلی با پایه استفاده می کنیم.

دوخت ریلی عمودی :

کارکرد و ماهیت دستگاه سیل ریلی عمودی مانند دستگاه ریلی رومیزی و ریلی ایستاده می باشد دستگاه دوخت ریلی عمودی برای محصولاتی که حاوی مایعات یا پودر بسیار ریز هستند مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه ریلی عمودی می توان بطور جداگانه بصورت افقی هم بصورت عمودی بهره گرفت به همین دلیل دستگاه دوخت ریلی عمودی را دو منظوره می نامند و بصورت رومیزی می توان از آن بهره گرفت.

دستگاه دوخت ریلی با تزریق گاز :

دستگاه دوخت ریلی رومیزی با تزریق گاز مانند دستگاه های دوخت ریلی نامبرده فوق می باشد با این تفاوت که قابلیت تززیق گاز برای افزایش ماندگاری و عدم فاسد پذیری مواد غذایی دارد. عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که بعد از تزریق گاز عملیات دوخت و پرس نیز انجام می شود. این نوع مدل دوخت ریلی یکی از به روز ترین و کارامدترین دستگاه دوخت ریلی می باشد. گاز تزریقی به محصولات غذایی مانند نیتروژن، ازت، هلیوم، آرگون و .. یا گازهای ترکیبی بوده که با توجه به نوع محصول به تشخیص مهندس صنایع غذایی به محصولات تزریق می شود.

دستگاه دوخت ریلی دمنده :

دستگاه دوخت ریلی دمنده نمونه ای از دستگاه های دوخت ریلی نامبرده شده فوق می باشند با این تفاوت که بعد از تزریق هوا (از طریق سوکت تعبیه شده ابتدای دستگاه )درون پاکت، عملیات دوخت و پرس انجام می شود و این نوع بسته بندی همانند ضربه گیر و محافظ محصول عمل می نماید. از دستگاه دوخت ریلی دمنده برای محصولاتی که شکننده و ترد هستند و آسیب پذیری بیشتری دارند استفاده می شود.

دستگاه دوخت ریلی مکنده :

دوخت ریلی مکنده مانند دستگاه های نامبرده فوق می باشد با این تفاوت که همزمان جهت پرس و دوخت هوای درون پاکت را خالی (خلا) می کند و محصول نهایی بسته بندی بصورت وکیوم شده در می آید. عملکرد دستگاه دوخت ریلی مکنده علاوه بر کم کردن حجم بسته بندی، سبب افزایش ماندگاری و افزایش طول عمر محصولات می گردد. دستگاه مشابه دوخت ریلی مکنده، دستگاه بسته بندی "وکیوم" می باشد که هوای درون محصول را خلا می کند و در صورت لزوم برای ماندگاری مواد غذایی از آپشن تزریق گاز استفاده می کند.

دستگاه دوخت ریلی صنعتی :

عملکرد دوخت ریلی صنعتی مانند دستگاه دوخت های ریلی نامبرده فوق می باشد با این تفاوت که برای بسته بندی محصولات سنگین وزن بالای 5 تا 25 کیلوگرم مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه دوخت ریلی صنعتی بصورت عمودی بهره گرفته می شود و قابلیت پرس محصولات نایلونی با ارتفاع 10 تا 70 سانتی متر را دارد. دستگاه ریلی صنعتی در دو نوع مدل 1120 و 1370 موجود می باشد که تفاوت آن در گرمای دوخت (هیتر دستگاه) می باشد که قابلیت دوخت نایلون های خیلی ضخیم (کاست دار، 4 لایه میکرون بالا) را دارد. از دستگاه دوخت ریلی در کارخانجات، در واحد های تولیدی در تعداد و حجم و بالا استفاده می شود و درصنعت تولید و بسته بندی محصولات بسیار پر کاربرد می باشد.

وی پک :

دستگاه وی پک نمونه ای از دستگاه دوخت می باشد که در صنایع بهداشتی، پزشکی، استرلیزه، صنعتی و .. مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه وی پک دستگاه متفاوتی می باشد که برای پک کردن نایلون مخصوص بنام نایلون وی پک کاربرد دارند. این پاکت های منحصر به فرد بصورت یک طرف نایلون و یک طرف نایلون لمینیت شده به کاغذ می باشد. در صنعت بسته بندی و دوخت این جنس پاکت هاا، استفاده از دستگاه وی پک را بسیار پر کاربرد کرده است. سرعت بسته بندی دستگاه وی پک 10 متر بر دقیقه ست و عرض دوخت بر روی پاکت 10 میلی متر بوده و دارای دوخت زیبا بصورت شطرنجی می باشد.

در بعضی از نایلون های وی پک جهت پرس و دوخت پاکت به جای استفاده از دستگاه وی پک می توان از انواع دستگاه های دوخت ریلی رومیزی، ایستاده، و عمودی بهره گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر