تولید آبزیان به روش‌ متراکم و فوق متراکم در خوزستان محدودیتی ندارد


تولید آبزیان به روش‌ متراکم و فوق متراکم در خوزستان محدودیتی ندارد

اهواز - ایرنا - مدیرکل شیلات خوزستان گفت:تولید آبزیان به شیوه‌های متراکم و فوق متراکم دراستان به دلیل مصرف کم آب و اشتغال مناسب محدودیتی ندارد.

فتح الله ابوعلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تولید آبزیان به شیوه سنتی در استان به علت کمبود آب با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی رو به رو است افزود:در روش تولید آبزیان به شیوه متراکم وفوق متراکم ، مصرف آب به کمتر از یک دهم در مقایسه با تولید آبزیان به روش سنتی خواهد رسید.
وی تولید آبزیان پرورشی به روش متراکم و فوق متراکم را اولویت نخست شیلات خوزستان بیان کرد و افزود:در استخرهای تولید و پرورش آبزیان به روش متراکم و فوق متراکم امکان تولید آبزی مطابق با معیارهای جهانی امکان پذیراست و مدیریت بهتری را می‌توان برای افزایش تولید کیفی آبزی اعمال کرد.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه برای تولید آبزی پروری به روش متراکم و فوق متراکم تسهیلات ارزان قیمت بانکی به سرمایه گذاران این بخش اعطا می‌شود افزود:هم اکنون تولید آبزی در محیط‌های متراکم و فوق متراکم در خوزستان به سه روش خانگی ، تلفیقی(باغداری و تولیدآبزی) و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
وی تولید آبزی پروری به روش متراکم و فوق متراکم را از مزیت‌های مناسب خوزستان برشمرد و افزود:در خوزستان امکان تولید ماهیان گردابی نظیر کپور ، سردابی و پرورش میگو با آب شیرین وجود دارد.
ابوعلی محدودیت در تخصیص آب برای مزارع پرورش ماهی سنتی ، اشغال و معطلی زمین ، تولید کم از دلایل روی آوردن آبزی پروری به روش متراکم و فوق متراکم در خوزستان بیان کرد و افزود:تولید آبزی به روش متراکم بسیار اقتصادی‌تر از روش سنتی ماهیان پرورشی است.
مدیرکل شیلات خوزستان به شروع عملیات اجرایی بزرگترین سایت پرورش آبزی به روش متراکم و فوق متراکم در گتوند که به تازگی با حضور رییس سازمان شیلات شروع شد اشاره کرد و افزود: در این سایت ۵۰هکتاری سالانه ۱۰هزار تن انواع آبزی باکیفیت تولید می‌شود که اگر بنا بود به روش سنتی به این میزان تولید آبزی رسید به پنج هزار هکتار زمین نیاز بود که در شرایط فعلی تامین چنین فضایی در استان وجود ندارد.
ابوعلی افزود: در سایت پرورش آبزی به روش متراکم و فوق متراکم در گتوند ، زنجیره کامل از تولید بچه ماهی ، خوراک و بازاریابی دیده شده و امکان صادرات آن به بازارهای آسیایی و اروپایی وجود دارد.
وی ارزش سالانه تولیدات سایت جدید پرورش ماهی گتوند که قرار است گام نخست آن در هشت ماه آینده با تولید یک هزار تن به بهره برداری برسد پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود:با بهره‌برداری کامل از این سایت با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال بخش خصوصی ، یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم وغیرمستقیم ایجاد می‌شود.
پارسال خوزستان با تولید ۱۳۰هزار تن آبزی پرورشی و صید دریایی ، مقام نخست را در کشور کسب کرد.
پارسال خوزستان با صید دریایی ۴۹هزار تن ، از نظر صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !