الف، ب، کرونا


الف، ب، کرونا

سنندج - ایرنا - تغییر الفبای فارسی و پرش از الف و ب، ره‌آورد کرونا، دانش‌آموزانی که سال گذشته چیز زیادی از درس و تحصیل نفهمیدند و با این ویروس سال را به پایان رساندند، امسال نیز با همین عنوان درس و مدرسه را دوباره شروع کردند.

به گزارش ایرنا، کلاس دومی‌ها که سال گذشته قدم‌های کوچک خود را برای برداشتن گام‌های بزرگ داخل مدرسه گذاشتند تا الف و ب را یاد گرفتند، با ورود یک مهمان ناخوانده خانه نشین شدند و امسال از همان حرف ب با پرشی ۲۲ حرفی به کاف رسیدند و درس‌شان را با کرونا شروع کردند.

مانتو و شلوار ۲ رنگ و کوله صورتی خوشرنگش را که با هزار آرزو خریده روزی چندبار با بغض از کمدش بیرون می‌آورد و آماده رفتن به مدرسه می‌شود ولی هر بار والدینش با جمله ‌اگر به مدرسه بروی مریض میشوی مانع رفتنش می‌شوند، با حرص وسایلش را گوشه‌ای پرت کرده و گریه ‌کنان به اتاقش پناه می‌برد.

از چندماه پیش با شور و اشتیاق فراوان وسایل مدرسه‌اش را آماده کرده و روزی چندین بار وسایلش را زیرو رو می‌کرد و برای بازگشایی مدارس سراز پا نمی‌شناخت، غافل از اینکه برنامه‌دیگری در راه است و امسال مدرسه‌ای درکار نخواهد بود.

کرونا این مهمان ناخوانده که ماه‌هاست زندگی مردم را از لحاظ مختلف تحت تاثیر قرار داده است، بیش از هر چیز دیگری نظام تعلیم و تربیت را درگیر کرده به گونه ای که این روزها که سه هفته از بازگشایی رسمی مدارس می‌گذرد، هنوز بسیاری از والدین بر سر دوراهی فرستادن یا نفرستادن بچه‌هایشان به مدرسه مانده‌اند.

در این میان دانش‌آموزان ابتدایی بویژه کلاس اولی‌ها که امسال قرار بود فصل جدیدی از زندگیشان ورق خورده و برای نخسیتن بار قدم در راه تعلیم و تربیت بگذارند بیشتر از سایر دانش‌آموزان ضربه می‌خورند چون هنوز بر روی نیمکت‌های مدرسه جای نگرفتند و سرجای اول‌شان برگشتند.

طفلکی کلاس دومی‌ها هم سال گذشته لذت چندانی از مدرسه نبردند، تا الف و ب را یاد گرفتند، کرونا خانه نشین‌شان کرد و روزها را به امید سال تحصیلی جدید پشت سرگذاشتند اما باز به قول معروف، «آش همان آش و کاسه همان کاسه» بود و ناچار نصف در خانه و نصف در مدرسه باز هم شروع کردند، ک مثل کرونا... ا.

درس فرع و سلامتی اصل

روژان امسال کلاس اول دبستان است و با وجود تمام شور و اشتیاقی که برای رفتن به مدرسه داشت همانند بسیاری دیگر از همسن و سالانش قبل از اینکه پایش به مدرسه باز شود، خانه‌نشین شد و به جای نشستن بر سر نیمکت‌های مدرسه و تکرار دسته‌جمعی حروف الفبا با دوستان و خانم معلمش، جلوی تلویزیون نشسته و به تنهایی الفبا تمرین می‌کند.

مادر روژان می‌گوید، در این شرایط به هیچ عنوان حاضر نیستم فرزندم را برای یک ساعت هم به مدرسه بفرستم، حتی اگر به قول مسوولان، مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده باشد باز هم نمی‌توانم جان دلبندم را به خطر بیندازم.

وی معتقد است در این شرایط که وضعیت کل کشور از نظر شیوع ویروس کرونا قرمز اعلام شده، باز بودن مدارس همانند انبار باروت است که هر لحظه امکان انفجارش وجود دارد، کاش مسوولان در این زمینه جدی تر وارد عمل شوند.

او با بیان اینکه به نظر من سلامتی اصل و درس فرع است، اظهار داشت: وقتی بسیاری از بزرگترها، پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را به سخره می‌گیرند از یک دانش‌آموز ابتدایی آن هم چند ساعت بدون حضور والدین، نمی‌توان انتظار رعایت داشت، با این اوصاف اجازه نمی‌دهم فرزندم به مدرسه برود حتی اگر یکسال عقب بیافتد.

مادر رادین یکی دیگر از دانش‌آموزان که امسال کلاس دوم است، گفت: چند روز پیش بدون حضور فرزندم به مدرسه‌اش رفتم اما متاسفانه نه تنها خبری از رعایت مسائل بهداشتی نبود بلکه دانش‌آموزان بدون هیچ دغدغه‌ای همانند گذشته توی حیاط مشغول بازی بودند.

وی با بیان اینکه با دیدن وضعیت مدرسه فرزندم تصمیمم برای عدم حضورش قطعی شده است، افزود: پدر و مادرم هر دو بیمار هستند بنابراین اگر پسرم با رفتن به مدرسه ناقل این بیماری به آنان باشد و مشکلی برایشان پیش بیاید هیچگاه نمی‌توانم خود را ببخشم.

او یادآور شد: وقتی قرار است بچه‌ها نصف هفته به مدرسه بروند و نصف دیگر را مجازی درس بخوانند پس می‌توان بصورت کامل از طریق تلویزیون و شبکه شاد آموزش دید و آنها را به مدرسه نفرستاد حالا یا یاد می‌گیرند یا یک سال عقب می‌افتند اما بهتر از این است که جانشان به خطر بیافتد.

اما در این میان والدینی نیز هستند که فرزندانشان را در این شرایط به مدرسه می‌فرستند چون معتقدند دانش‌آموز مخصوصا در دوره ابتدایی فقط می‌تواند در مدرسه و با حضور معلم درس را یاد بگیرد.

پدر سارین که امسال دخترش را در یکی از مدارس شاهد ثبت نام کرده یکی از این والدین است که از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه فرزندش راضی است و می‌گوید: برای یک دانش‌آموز ابتدایی خیلی سخت است که در خانه و بدون حضور معلم درس بخواند.

وی اظهار داشت: مدرسه‌ای که دخترم را ثبت نام کرده‌ام از لحاظ رعایت پروتکل‌ها خیلی خوب عمل می‌کنند و از این بابت خیالم راحت است اما از هفته گذشته معلم کلاس را تعطیل کرده و گفته در منزل روند تحصیلی‌شان را ادامه دهند اما به نظر من هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین روش حضوری شود.

اولویت آموزش حضوری

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اما معتقد است: عوامل اجرایی، آموزشی و تربیتی مدارس نباید تحت هیچ شرایطی دانش آموزان را برای عدم حضور در کلاس درس ترغیب و تشویق کنند.

رشید قربانی افزود: از۱۵ شهریور که مدارس به صورت رسمی بازگشایی شده، مدارس استان فعال و تمام عوامل اجرایی و آموزشی برابر برنامه هفتگی در مدارس حضور یافته و به دانش‌آموزان خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی اظهار داشت: اولویت ما در آموزش و پرورش، آموزش حضوری است اما در کنار آموزش‌های حضوری با تدابیر مسوولان، آموزش به روش‌های دیگر از جمله تلویزیونی، آموزش در بستر شاد و فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی و بسته‌های یادگیری نیز در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: در صورت عدم استقبال والدین، اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموز در مدرسه وجود ندارد و با هماهنگی اولیا و عوامل مدرسه، آموزش جایگزین تعریف خواهد شد ولی در هر شرایطی آموزش، دانش‌آموزان حتی خارج از کلاس و مدرسه باید در کنترل و مدیریت باشد.

وی یادآور شد: توصیه ما آموزش حضوری و استفاده از کلاس درس است و مدرسه و عوامل اجرایی و آموزشی و تربیتی نباید تحت هیچ شرایطی دانش آموزان را برای عدم حضور در کلاس درس و مدرسه ترغیب و تشویق کرده و در این خصوص بستر سازی کنند.

قربانی با بیان اینکه محتواهای آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی و پایه‌های مختلف در شبکه شاد بارگذاری شده است، گفت: در طول هفته و در کنار آموزش های حضوری مدارس، معلمان بخشی از فعالیت‌های آموزشی خود از طریق شبکه شاد ارائه می‌دهند.

بازید اکیپ‌های نظارتی از مدارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: آموزش و پرورش تمام توان خود را بکار بسته که مدارس استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شود و در این راستا اکیپ‌های نظارتی از مدارس روزانه بازدید می‌کنند.

صدیقه عبداللهی افزود: از هیچ مدرسه‌ای عدم رعایت پروتکل‌ها پذیرفتنی نیست چرا که امکانات لازم برای رعایت این مهم در اختیار مدرسه قرار داده شده و تمام مدارس باید موارد لازم را رعایت کنند تا سلامت دانش‌آموزان به خطر نیفتد.

وی اظهار داشت: تمام معلمان موظف هستند حضوری یا مجازی به دانش‌آموزان آموزش دهند و حتی اگر دانش‌آموزی کلا در مدرسه حضور پیدا نکند معلم وظیفه دارد آموزش‌های لازم را به او ارائه دهد.

حال باید دید در این شرایط وضعیت سال تحصیلی کرونایی به کجا خواهد رسید، دغدغه‌های والدین و دانش‌آموزان تا کی ادامه خواهد داشت، و دانش‌آموزان قرار است در طول این سال تحصیلی چه اتفاقات دیگری را تجربه کنند.

استان کردستان حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در بیش از سه هزار و ۹۰۰ واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس