اجرای طرح‌های آبخیزداری در زنجان شتاب گرفته است


اجرای طرح‌های آبخیزداری در زنجان شتاب گرفته است

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، گفت: مسیر اجرایی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی سرعت یافته است.

خلیل آقاجانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حامی منابع طبیعی است و اعتبارات آن به این منظور از سال ۹۷ اختصاص می یابد، افزود: آبخیزداری با روش مدیریت پایدار منابع آب و خاک راهی برای حفظ منابع طبیعی و کمک به رشد و توسعه کشور در سال جهش تولید است.

وی یادآورشد: قرار گرفتن در جغرافیایی خاص، بارندگی های سیل آسا که در ایام مختلف سال شاهد آن هستیم همچنین موضوع خشکسالی، کم آبی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، از چالشی هایی هستند که استان زنجان با آن رو به رو است و می تواند در آینده مشکلات زیادی ایجاد کند.

آقاجانلو اظهار داشت: یکی از اقدامات مفید و موثر برای مدیریت آب های سطحی و کمک به تغذیه آب های زیر زمینی در کل دنیا اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری است که این طرح در کشور ما نیز با اقبال عمومی رو به رو شده است.

وی با بیان این که با اجرای این طرح ها سیلاب های فصلی و روان آب های سطحی کنترل ومدیریت می شود تاکید کرد: خسارت های ناشی از سیلاب ها نیز کاهش یافته و کنترل می شود.

آقاجانلو با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی استان در راستای مدیریت بهینه موضوع نسبت به انجام مطالعات توجیهی و تفصیلی اجرایی در بخش های مختلف اقدام کرده است گفت: مناطق بحرانی و سیلابی همچنین مناطق با فرسایش خاک بالا شناسایی می شوند و طرح های تفصیلی اجرایی آن ها تهیه شده و در نهایت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در این مناطق متمرکز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: کاهش خسارات سیل، کاهش فرسایش خاک، کنترل روان آب ها، کاهش خسارت های اقتصادی و اجتماعی، تقویت میزان آبدهی چشمه ها و چاه های آبی به ویژه کشاورزی برای تولید هرچه بیشتر محصول از جمله مزایای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.

آقاجانلو گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد مقوله تولید و حمایت از تولید همچنین جهش تولید این اقدامات توانسته تاثیر بسزایی در میزان تولید محصولات کشاورزی داشته باشد.

رییس کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: شرایط اقلیمی موجود خشک تا نیمه خشک، کمبود بارندگی و عدم توزیع زمانی و مکانی مناسب بارش ها، اهمیت و لزوم بهره برداری مناسب از منابع آب موجود در نقاط مختلف کشور و همچنین کنترل فرسایش خاک، تغذیه سفره های آب های زیرزمینی را با روش کنترل سیلاب ها و روان آب های سطحی ضروری کرده است.

علی داداشی افزود: افت سالانه سطح آبهای زیرزمینی دشت ابهر و خرمدره در سال های اخیر در حدود ۱.۵ متر و تبعات منفی این موضوع و احتمال فرونشست ناحیه ای دشت در آینده، پدیده ای که در تعداد قابل توجهی از دشت های کشور ایجاد شده و مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را برآن داشته است که به صورت جدی درجهت حفظ منابع آب و خاک منطقه اقدام کنند.

وی ادامه داد: معاونت آبخیزداری درهمین راستا حوزه های استان را مورد بررسی قرارداده و اقدامات موثری درجهت کنترل سیلاب ها و تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی ازجمله احداث سازه های آبخیزداری و اجرای پروژه های آبخوان داری انجام داده که یکی از مهمترین این حوزه ها، حوزه آبخیز خراسانلو از توابع شهرستان ابهر است.

به گفته این مسئول تاکنون در حوزه آبخیز خراسانلو بندهای چند منظوره سنگ ملات و خاکی با حجم حدود ۶۰ هزار مترمکعب احداث شده است.

رییس کنترل سیلاب و آبخوانداری استان گفت: اثرات دیگر این پروژه ها ایجاد مکان های تفرجگاهی و گردشگری و در نتیجه توسعه اشتغال و ارتقای سطح معیشت روستانشینان حوزه‌های آبخیز بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان