6500 هکتار از باغات لیموترش فارس به آفت شانکر آلوده شدند


6500 هکتار از باغات لیموترش فارس به آفت شانکر آلوده شدند

شیراز-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 6 هزار و 500 هکتار از باغات لیموترش استان به صورت پراکنده به آفت شانکر آلوده شدند که این آلودگی به طور میانگین 20 تا 25 درصد است.

حسین دبیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آفت شانکر یک بیماری باکتریایی و قرنطینه‌ای است که از سال ۱۳۸۳ وارد استان فارس شده و اولین سال که وارد شد در یک باغ در منطقه قیروکارزین بود که باغ به طور کامل امحا شد.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی روی این بیماری تاثیرگذار است اظهار کرد: چند سال این بیماری وجود داشت اما به صورت طغیانی نبود که امسال طغیان پیدا کرده و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع ۱۵ هزار هکتار لیمو ترش استان فارس به این بیماری آلوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: شدت این بیماری در برخی نقاط پنج تا ۱۰ درصد و در برخی نقاط ۷۰ تا ۸۰ درصد گزارش شده است.

دبیری بیان کرد: برای مدیریت و کنترل این بیماری چندین راه وجود دارد که برخی راه‌ها غیرشیمیایی و برخی راه‌ها شیمیایی است که ابتدا مبارزه غیرشیمیایی انجام می‌شود و اگر به نتیجه نرسید مبارزه شیمیایی دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: باید از نقل و انتقال نهال آلوده خودداری شود، اگر در یک منطقه تک درخت آلوده را دیدیم سعی کنیم با هرس شدید یا امحای تک درخت و سوزاندن آن اجازه گسترش این بیماری را ندهیم، البته اگر در منطقه‌ای گسترش پیدا کرده سوزاندن درختان توصیه نمی‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مبارزه با علف‌های هرز بسیار مهم است چون میزبان دوم این باکتری هستند، هرس سرشاخه‌های شدیدا آلوده نیز مهم است یعنی درختانی که لکه‌های قرمز رنگ روی‌ ‌آنان زیاد است باید سرشاخه‌ها را هرس و سپس آن‌ها را بسوزانیم.

دبیری افزود: هرس پایین درخت لیمو ترش نیز مهم است که باید هرس کنیم تا اتصال درخت به زمین از بین برود چرا که این باعث می‌شود با بارندگی باکتری از خاک روی درخت بیاید.

وی ادامه داد: در مبارزه شیمیایی در مناطقی که آلودگی وجود دارد اما باغ آلوده نیست برای پیشگیری باید ۲ نوبت سم‌پاشی با سموم مسی انجام ‌شود، این سم‌پاشی باید یکبار در اوایل فروردین و یکبار در اوایل پاییز صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در باغ‌هایی که آلودگی وجود دارد برای درمان علاوه بر ۲ نوبت سم‌پاشی، یک نوبت در خرداد و یک نوبت نیز قبل از شروع بارندگی‌های پاییزی باید سم‌پاشی را انجام دهیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و گیاه نیست لذا خوردن میوه‌های این درختان و تماس با بدن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دبیری افزود: تنها مشکل این بیماری این است که میزان برداشت محصول و بازارپسندی آن به دلیل وجود لکه‌های قرمز روی میوه کم می‌شود.

وی ادامه داد: باغداران استان فارس در این زمینه توجیه شدند و اطلاعیه‌ای برای آنان در خصوص نحوه مقابله با این بیماری ارسال شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا