آمار جالب توجه از جامعه گیمرهای ایرانی؛ 40 درصد از کل جمعیت کشور گیمر هستند!


آمار جالب توجه از جامعه گیمرهای ایرانی؛ 40 درصد از کل جمعیت کشور گیمر هستند!

بازی‌های ویدئویی این روزها دیگر به یک عادت مهم و اساسی در جوامع بشری تبدیل شده‌اند و مانند دهه‌های ابتدایی عرضه آنها نیست که تنها مناسب کودکان باشند. اما در ایران وضعیت گیم و گیمرها به چه صورت است؟ می‌دانید چه تعداد از جمعیت ایران اهل بازی هستند؟

بازی‌های ویدئویی این روزها دیگر به یک عادت مهم و اساسی در جوامع بشری تبدیل شده‌اند و مانند دهه‌های ابتدایی عرضه آنها نیست که تنها مناسب کودکان باشند. اما در ایران وضعیت گیم و گیمرها به چه صورت است؟ می‌دانید چه تعداد از جمعیت ایران اهل بازی هستند؟

بازی ویدئویی به مجموعه نرم‌افزارها و بسترهای مجازی گفته می‌شود که به واسطه آنها دنیایی مجازی پیش روی کاربر باز می‌شود تا برای لحظاتی هر چند اندک از دنیای حقیقی پیرامون خود جدا شده و بر اسب خیالش سوار شود تا بتازد و مشکلات و مسائلی که هر روز و هر ساعت با آنها مواجه است به دست فراموشی دلچسبی بسپارد.

همانطور که گفتیم دیگر مانند سالیان ابتدایی عرضه بازی‌های ویدئویی نیست که کاربران گروه سنی خاصی بازی ویدئویی را انتخاب کنند. از کودک 3-4 ساله گرفته تا افراد مسن بالای 70 سال، ممکن است ببینید که با هر وسیله‌ای از کنسول گرفته تا کامپیوتر و گوشی هوشمند، ممکن است در کوچه و خیابان، مترو یا اتوبوس و حتی دورهمی‌های خانگی، بازی یکی از اجرای اصلی و بستر فراغت و سرگرمی افراد باشد.

اما در ایران وضعیت چطور است؟
بر اساس تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، بازیکنان ایرانی تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده‌اند.

بنابر گزارش ایسنا، سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اجرای پیمایش ملی توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال اعلام کرد که طی تحقیق جدید این بنیاد، پیمایشی ملی برای کسب اطلاعات از بیش از ۹۲۰۰ خانوار صورت گرفته و طی آن با بیش از ۳۰۰۰ بازیکن مصاحبه شده است. قرار است نتایج این پیمایش به زودی در قالب گزارش «نمای باز ۱۳۹۸» منتشر شده و در اختیار رسانه‌ها و افراد علاقه‌مند قرار گیرد.

طبق اظهارات مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برای اولین بار با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و محدودیت‌های موجود برای برگزاری پیمایش حضوری، این پیمایش به روش تلفنی و در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.

مطابق اعلام پژمان، بر اساس نتایج این پیمایش مجموع گیمرهای ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. در نظر داشته باشید، این آمار بدان معناست که از جمعیت ۸۳ میلیونی کشور در سال ۱۳۹۸، ۳۲ میلیون نفر بازی می‌کنند. نکته جالب توجه دیگر آن است که از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹ درصد هر روز بازی‌ می‌کنند و ۶۵ درصد نیز بازیکن آنلاین هستند.

آمار جالب توجه از جامعه گیمرهای ایرانی؛ 40 درصد از کل جمعیت کشور گیمر هستند!

نکته بسیار مهم این جامعه آماری آن است که 92 درصد گیمرها موبایل را انتخاب اول خود برای گیمینگ می‌دانند و این یعنی موبایل محبوب‌ترین پلتفرم بازی در کشور است. پژمان در این خصوص می‌گوید:

برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفته‌اند؛ ۲۲ درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی می‌کنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه ۲۰ درصد است. نکته جالب توجه دیگر در این پیماش، افزایش سهم بازیکنان زن است. در پیمایش سال ۱۳۹۶ سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران ۳۵ درصد بود که در تازه‌ترین پیمایش مستقیم این سهم به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

در عین حال نتایج استخراج‌شده از این پیمایش همچنین نشان از افزایش میانگین سنی بازیکنان ایرانی می‌دهد. متوسط سنی بازیکنان از ۱۹ سال در سال ۱۳۹۶ به ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است؛ بدین ترتیب باید گفت گسترده سنی گیمرها در ایران به سمت افراد مسن بیشتر گرایش پیدا کرده است.

هر گیمر ایرانی روزانه 93 دقیقه بازی می‌کند

یافته‌های این پیمایش نشان می‌دهد که بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند. این در حالی است که بر اساس نتایج این پژوهش سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، روزانه ۳۵ دقیقه است.

بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یافته‌هـای ایـن پیمایـش در خصوص مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلتفرم موبایل نیز نشان از تغییرات مهمی در حوزه اقتصاد بازی دارد. بر اساس برآوردهای پژوهش، مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال ۱۳۹۸ رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸ درصد سهم بازی‌های موبایلی بومی (بازی‌های توسعه‌یافته یا بومی‌سازی‌شده در ایران) است. اگرچه رشد اعداد و ارقام هزینه‌کرد در پلتفرم کنسول به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی