آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد/ آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب 57 ندارد


آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد/ آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب 57 ندارد

یک فعال اصلاح‌طلب که زمانی گفته بود خاطره خوبی از انقلاب سال 57 ندارد! به تازگی و برای استتار پروژه تحریم انتخابات ؛ بر ارزش‌های انقلابی تأکید کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب ۵۷ ندارد...

آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد/ آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب 57 ندارد

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک یادداشت که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در اشاره به بحث کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم و احتمال تکرار آن در انتخابات ۱۴۰۰، مدعی شده است که برخی گروه‌های سیاسی داخل کشور طرفدار کاهش مشارکت مردم هستند!

او سپس نوشته است:‌

"در برابر جبهه یاد شده، گروه‌هایی قرار دارند که اینگونه نمی‌اندیشند. گروهی بر این اعتقادند که سکوت و کناره‌گیری از انتخابات، فرصت ایده‌آل را به جبهه قبلی داده و هزینه مضاعفی را بر روند تغییرات ایران تحمیل می‌کند. طرفداران این نظریه را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد: کسانی که انقلاب اسلامی را همچنان دارای پتانسیل قدرتمند دانسته و معتقد به پویایی و انرژی‌های نهفته آن هستند. این گروه هر چند منتقد شرایط موجود هستند اما خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. برخی از آنها آلترناتیو و جانشینی برای شرایط امروز ندارند. تعدادی اما هنوز به ارزش‌هایی که بر اساس آنها انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شکل گرفت، باور دارند.

آنها استقرار یک نظام سیاسی مستبد فردی در ۲۵۰۰ سال گذشته را ریشه‌دارتر از آن می‌دانند که تنها با یک انقلاب سیاسی بتوان به دامنه‌های دمکراسی و مردم‌سالاری رسید. آنها ذات تاریخی و تربیت فرهنگی ایرانی‌ها را برای نیل به آنچه ایده‌آل است، کافی نمی‌دانند. از نظر آنها ۴۰ سال در تاریخ یک لحظه است بنابراین نباید زود ناامید شد. از نظر آنها این افراد نیستند که موجد تحقق شرایط پاتریمونیال می‌شوند بلکه این سیستم و تربیت اجتماعی و فرهنگی است که ما را از تحقق ایده‌آل مردم‌سالاری دور می‌کند. لذا تغییرات عاجل سیاسی تنها دوره‌های استبداد را طولانی‌تر و تحقق رویاها را فرسایشی‌تر می‌کند و راه برون‌رفتی نشان نمی‌دهد. ما را از این مرحله ناصواب به دوره‌ای سنگلاخی پرتاب می‌کند. البته اندکی نیز در این میان تمایل خود را بر اصلاح روابط فردی، اصلاح نظام تربیتی و رشد و نمو فرهنگ تعامل در خانواده‌ها می‌دانند. سوی دیگر کسانی هستند که در عین منتقد بودن، نظام سیاسی را مستقل می‌دانند اما برای آن ایراداتی قائل هستند که باید برای اصلاح آنها اقدام کرد. "[۱]

*مردم و مخاطبان محترم حتما بایستی متوجه پشتک واروهای مداوم اصلاح‌طلبان و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم باشند.

چه اینکه آقای زاهد که اینطور دموکرات و انقلابی مشغول دفاع از انتخابات و انقلاب اسلامی سال ۵۷ است؛ چند سال قبل و در دولت اول رئیس‌جمهور روحانی گفته بود: "ما نه از انقلاب سال ۵۷ خاطره خوبی داریم و نه سن و سال ما دیگر اجازه انقلاب می‌دهد. "[۲]

ژست آقایان مبنی بر دموکراسی‌خواهی و اهمیت صندوق رأی نیز واقعیت خود را آنجا آشکار می‌کند که مردم بدانند این افراد انتخابات مجلس یازدهم را صراحتاً تحریم کردند و پای این تحریم هم انگشت زدند.

و جالب است که به تازگی هم از این می‌گویند که مردم احساس می‌کنند که صندوق رأی دیگر به نفعشان نیست! [۳]

از همینجا بایستی نقب زد و بر این نکته هم تأکید کرد که علت‌العلل کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات، تحریم انتخابات است که اصلاح‌طلبان علاوه بر فتنه؛ ‌ به رجس آن هم آلوده شدند.

بدیهیست که اگر این رفتار اصلاح‌طلبان آنطور که باید توسط خواص کشور رصد شده و در منابر مورد شماتت قرار گرفته بود؛ امروز شاهد شیرین‌کامی چپ‌ها از بابت تحریم انتخابات و زمزمه‌های آنها برای تکرار این رفتار در انتخابات ۱۴۰۰ نبودیم.

***

گِرای مهم به دشمن با عدم نظارت بر قیمت‌ها

آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد

آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد/ آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب 57 ندارد

جماران گزارش داد: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی سخنانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی هرمزگان گفته است:

"بدون تردید هر چقدر که نشان دهیم اقتصاد کشور سرپا است و صادرات و واردات مورد نیاز انجام می‌شود و مردم برای تأمین نیازهای اساسی خود مشکلی ندارند، این موضوعات به جهانیان نشان می‌دهد که اقتصاد ایران شرایط مناسبی دارد."[۴]

*آقای جهانگیری کاملا درست می‌گوید و از این هم بگذریم که ایشان و کسانی از دوستشان در ستاد دولت اعتدال بودند که تا همین چند سال قبل و حتی بعضا تا امروز! در صف اول سیاه‌نمایی از شرایط کشور هستند. [۵]

اما چیزی که نمی‌شود از آن به سادگی عبور کرد اینست که دشمنان ایران یک مشت پیرمرد مختل‌العقل نیستند وبلکه بسیار نیرنگ باز و فعالانه عمل می‌کنند.

به دیگر سخن اینکه آقای جهانگیری در هنگام اصرار بر نشان دادن واقعیات مطلوب کشور اما هرگز نباید در این تصور باشد که این دشمنان فرق شوآف با اقدامات واقعی را نمی‌فهمند و یا به راهکارهای التیام بازار آشنا نیستند.

وقتی آنها می‌بینند که اسحاق جهانگیری در تابستان امسال ۲ مرتبه از سوی رئیس‌جمهور مأموریت یافته تا با گرانی‌ها مبارزه کند اما گرانی افزایش یافته؛ یقینا به نتیجه می‌رسند که اقدامات و تهدیداتشان تأثیر خوبی داشته است.

و یا وقتی می‌بینند که علی ربیعی به جای اینکه دستور کار اصلی دولت را "نظارت بر قیمت‌ها" عنوان کند؛ از این می‌گوید که کار اصلی ما "عقب‌راندن تحریم‌ها"! است؛ آیا بر تقویت فشار روانی خود پیرامون تحریم‌ها تشویق نمی‌شوند؟

و جالب اینکه باز هم از لسان برادر عباد می‌خوانند که حکایت آبان ۹۸ همچنان باقیست...[۶]

حضرت حافظ بیت شعری دارد که می‌گوید: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز...

و ما اکنون از آقای جهانگیری و سایر دوستان اصلاح‌طلبشان در ستاد دولت می‌خواهیم که این شعر را یک بار دیگر مرور کنند تا مشخص شود علت گرانی‌های بی‌قاعده این روزها در بازار ایران و ایضا علت تشجیع دشمن به صحبت کردن از توهمی به نام تحریم بیشتر! چیست و چه کسانی در حال گِرا دادن به دشمن هستند!؟

اظهارات و رفتارهای مخرّب جهانگیری و برخی دیگر از عوامل ستادی دولت، نوستالژی یک خاطره تلخ از دوران دفاع مقدس نیز هست. دورانی که دشمن برخی شهرهای کشور را با موشک هدف می‌گرفت و هنگامی که این موشک‌ها به هدف نمی‌خوردند، برخی گروهک‌های نفاق در نشریاتشان به بهانه انتشار اخبار مربوط به جنایت‌های دشمن! اینطور می‌نوشتند که: "موشک دشمن بعثی در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب هدف به زمین خورد"! و بدین صورت دشمن به راحتی گِرای هدف اصلی را می‌گرفت...

***

یابود مرگ یک سگ برای یک و نیم میلیون فالوور!

آنچه واشنگتن‌دی‌سی از رفتارهای دولت ایران می‌فهمد/ آکروبات‌بازی اصلاح‌طلبی که می‌گفت خاطره خوبی از انقلاب 57 ندارد

یک رقصنده و اینفلوئنسر اینستاگرامی به تازگی تصویری از یک سگ را در حساب تبلیغاتی خود که یک و نیم میلیون فالوور نیز دارد، استوری کرد و برای آن نوشت:

"الهی که من قربونت برم آرتور قشنگم. خیلی سخته، اولین باره که از شدت بغض دارم خفه میشم... دو روز مونده بود به ۵ ماهگیت. خیلی زود بود، خیلی..."

*این رقصنده اینستاگرامی، پیش از این و در جریان اغتشاشات آبان ۹۸ نیز ساعاتی پس از اعلام تصمیم خلق‌الساعه دولت مبنی بر گرانی بنزین؛ در یک استوری نوشته بود:‌ "کاش می‌شد بر خلاف همیشه اینبار دیگه تحمل نکنیم..."! [۷]

و البته هیچ برخوردی هم در قبال این دعوت علنی به آشوب با وی صورت نگرفت!

مسئله اینجاست که هیچ کشوری مثل ایران با چنین پدیده‌ای مواجه نیست که عده‌ای به اسم سلبریتی و اینفلوئنسر و... در حدی از ابتذال قرار داشته باشند که نه تنها فرق حساب شخصی و حساب عمومی و تبلیغاتی خود را ندانند بلکه هیچ تقیّدی هم به ارزش‌ها و عرف و دین جامعه خود نداشته باشند.

و از آن بدتر اینکه ردّ پای آنها در مشکلات اقتصادی و امنیتی هم دیده شود و همچنان نیز بدون هیچ قید و بندی مشغول ره سپردن در همین مسیر غلط باشند.

آیا اگر در قبال این افراد قوانین مالیاتی سختگیرانه و ضوابطی منطبق بر قوانین کشور رواداری می شد شاهد این سطح از ابتذال می‌بودیم!؟

آیا ول بودن و یله‌گی فضای مجازی در همین سطح است که یک نفر در مقابل چشم هزاران آدم و در یک حساب کاربری عمومی، برای مرگ سگش مویه کند و مسئولان ذیربط هم نگران اثرات فرهنگی این کار غلط نباشند!؟

بایستی این هشدار را جدی گرفت که خارج شدن فرایندهای تجاری از چارچوب قانون و عرف و شرع و ابتذال فرهنگی در برخی حساب‌های مجازی پر بازدید؛ آسیب‌هایی را خاصّه در بحث "امنیت" و "اقتصاد" دامنگیر نظام اسلامی و مردم خواهد کرد.

کما اینکه تجربیاتی هم در این زمینه وجود دارد اما مشخص نیست چرا آنطور که باید از آنها درست عبرت گرفته نمی‌شود!؟

***

1_ https://etemadonline.com/content/435306

2_ http://www.ghatreh.com/news/nn23939175

3_ mshrgh.ir/1122553

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1472830

5_ mshrgh.ir/818894

6_ mshrgh.ir/1121424

7_ mshrgh.ir/1012394

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت