علت جلو انداختن پریود چیست؟


علت جلو انداختن پریود چیست؟

پریودی های زودرس گاهی اوقات شما را سورپرایز می کنند، اما اغلب علل می توانند با تغییرات ساده مدیریت شوند.

زود پریود شدن در هرجایی از دنیا معمولا موضوعی نخواهد بود که نگرانش باشید. سیکل قاعدگی در هر فردی متفاوت است. به طور کلی سیکل قاعدگی شما از اولین روز پریود کنونی تان شروع می شود و در اولین روز پریود بعدی تمام خواهد شد. یک سیکل معمولی در هر زمانی برای 21 تا 39 روز طول می کشد، بنابراین تعداد روزهایی هم که خونریزی وجود دارد از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.
پریودی های زودرس گاهی اوقات شما را سورپرایز می کنند، اما اغلب علل می توانند با تغییرات ساده مدیریت شوند. در اینجا به بررسی علل پریودی زودرس می پردازیم.
بلوغ، یائسگی، انجام ورزش های سنگین، نوسانات وزنی، تغییر روال زندگی و استرس، برخی از عواملی هستند که باعث می شوند پریود شما جلو بیفتد.
برای پیشگیری از پریود زودرس لازم است از نظر جسمی و احساسی مراقب خود باشید. سبک زندگی سالم و تغذیه درست را در پیش بگیرید. خوب بخوابید و آرامش خود را حفظ کنید.
علت جلو انداختن پریود چیست؟
چرا پریودی من زود اتفاق می افتد؟
پریودی زودرس می تواند چند روز پس از آخرین پریودی یا به عنوان مثال دو هفته قبل از اینکه شما انتظار داشته باشید رخ دهد. این می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و شیوه زندگی باشد که مانع تعادل بدن شما می شود. هورمون های نامتقارن عامل اصلی برای یک پریودی زودرس هستند. آنها می توانند به شکلی ناپایدار باشند:
- مصرف قرصهای ضد بارداری یا پیشگیری از بارداری (یا فراموش کردن آن)
- استرس یا اضطراب می تواند هورمون های استرس را تحمل کند که می توانند جریان یا چرخه را تغییر دهند.
- کاهش وزن یا افزایش ناگهانی وزن
- خواب کافی نمی تواند انرژی شما را از دست بدهد و دوره شما ممکن است نامنظم باشد.
- بلوغ یا یائسگی. هنگامی که بدن شما تغییر می کند، هورمون ها نوسان می کنند.
- اختلالات تیروئیدی و تخمدانی
- بالا بودن پرولاکتین
- فیبروم یا کیست تخمدان
- آندومتریوز
- تومور
- اختلالات تغذیه‌ای و انجام ورزش‌های سنگین
چرا پریودی شما دقیقا دو هفته زودتر اتفاق می افتد؟
به غیر از هورمون های نامتعادل، پریودی زودرس می تواند در طول تخمک گذاری ظاهر شود - که معمولا هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. فاز تخمک گذاری تقریبا دو هفته بعد از آخرین دوره شما اتفاق می افتد. این کاملا طبیعی است که لکه بینی را در طی تخمک گذاری مشاهده کنید، و می توانید آن را به عنوان نشانه ای از دانستن اینکه شما تخمک گذاری می کنید بینید. معمولا رنگ این خونریزی همانند دوره معمولی شما نیست، اما بیشتر از رنگ صورت قهوه ای یا صورتی است.
1- پریودی یا لکه بینی زودرس
بسیاری از زنان در طی برخی دوره های قاعدگی، نوعی لکه بینی را تجربه می کنند که با آغاز یک دوره جدید اشتباه گرفته می شود. چرا لکه بینی رخ می دهد و چه معنی می تواند دلایل و توضیحات مختلفی داشته باشد. شایع ترین دلیل (دوباره) هورمون های نامتعادل است. اما در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و لکه برداری 3-5 روز پس از مقاربت رخ دهد، ممکن است نشانه ای از این باشد که تخمک لقاح شده در رحم شما وارد شده است. این خونریزی لانه گزینی (چگونگی تشخیص خونریزی لانه گزینی ) نامیده می شود. در صورتی که این مورد باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
2 - پریودی های زودرس و PCOS
یک دوره اولیه نیز می تواند آغاز یک چرخه قاعدگی نامنظم را نشان دهد، که همچنین ناشی از نابرابری در شیوه زندگی منظم است. اما همچنین می تواند شاخصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.
3 - راه آسان برای مدیریت بهتر پریودی زودرس
از آنجائیکه پریودی زودرس معمولا ناشی از هورمون های نامتعادل است، برخی از تغییرات شیوه زندگی را در نظر می گیرند که می تواند به تعادل چرخه شما کمک کند:
1- شروع به پیگیری دوره شما:
یک ترفند خوب برای شناخت جریان و چرخه آن، شروع به ردیابی آن است. نگه داشتن مسیر کمک خواهد کرد که ریتم چرخه قاعدگی خود را درک کنید و به راحتی بی نظمی ها را تشخیص دهید. همچنین مطمئن شوید که روزهای فاز تخمک گذاری را پیگیری کنید، به طوری که شما به راحتی می توانید نتیجه گیری کنید که فقط علامت معمولی ناشی از تخمک گذاری است.
2- از لحاظ جسمی و احساسی مراقب خودتان باشید :
- اگر شما خواب کافی نداشته باشید، نگرانی و رژیم غذایی ناسالم داشته باشید، بدن شما به این ترتیب به این نتیجه واکنش نشان می دهد که پریودی شما را جلو می اندازد.
- همچنین در نظر داشته باشید که قند و چربی بیش از حد می تواند خونریزی پریودی شما را افزایش دهد، اما عدم کالری کافی باعث می شود بدن تخمک گذاری انجام ندهد.
پریودی شما مانند کارت گزارش سلامتی است، بنابراین اگر چرخه قاعدگی شما منظم است ولی به هم ریخته است، نشانه به هم ریختگی برنامه است و نیاز به مراقبت بیشتر از خود دارید:
- رژیم سالم و حفظ رژیم متعادل در طول ماه:
از افزایش سریع وزن و یا از دست دادن وزن اجتناب کنید زیرا می تواند سطح هورمون را تغییر دهد و نظم پریودی را به هم بزند.
- خوب بخوابید:
هر روز برای آرامش خود وقت بگذارید. بدن شما در طول قاعدگی به انرژی اضافی نیاز دارد تا چرخه منظمی داشته باشید.
- آرام باشید:
اگر سبک زندگی شلوغ و یا کار پر استرس دارید، سعی کنید مطمئن شوید که در انتهای هر روز استراحت می کنید. اضطراب می تواند فشار بیشتری بر بدن شما وارد کند که بر تعادل هورمونی شما اثر می گذارد.

- از یک محصول که برای شما موثر است استفاده کنید:

استفاده از محصولات قاعدگی مناسب می تواند مدیریت پریودی های زودرس را برای آسان تر کند. فنجان قاعدگی سالم و غیر جذبی است و حتی زمانی که پریودی سبک دارید مناسب است.. همچنین هنگامی که در حال وارد شدن به مرحله تخمک گذاری هستید و نمیخواهید لباس زیر شما لکه شود مناسب است.
علت جلو انداختن پریود چیست؟
زمان مراجعه به پزشک در جلو انداختن پریود
جلو افتادن پریود در حد یک هفته طبیعی است و اشکالی ندارد ‌اما اگر بیش از یک هفته است لازم است معاینه شوید و نیاز به بررسی‌های هورمونی دارید. پریودی های زودرس به طور کلی ناشی از عوامل سبک زندگی است اما گاهی اوقات سایر مشکلات سلامتی را نشان می دهند. اگر شما از لحاظ جنسی فعال بوده اید و می توانید باردار شوید، به پزشک برای مشاوره مراجعه فرمایید . دوره های زودرس گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از حاملگی یا خونریزی پس از زایمان باشد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
زود پریود شدن در هرجایی از دنیا معمولا موضوعی نخواهد بود که نگرانش باشید. سیکل قاعدگی در هر فردی متفاوت است. به طور کلی سیکل قاعدگی شما از اولین روز پریود کنونی تان شروع می شود و در اولین روز پریود بعدی تمام خواهد شد.
یک سیکل معمولی در هر زمانی برای 21 تا 39 روز طول می کشد، بنابراین تعداد روزهایی هم که خونریزی وجود دارد از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود، اما بیشتر افراد برای 2 تا 7 روز خونریزی دارند.
اگر غالبا سیکل شما کمتر از 21 روز طول بکشد، منتهی به آن خواهد شد که خونریزی زودتری از حالت طبیعی تان، داشته باشید که می تواند نشانه ای از موضوع مهمی باشد.
دلایل زود پریود شدن
دلایل زود پریود شدن عبارتند از:

بلوغ و تاثیر آن بر زود پریود شدن
بلوغ به طور طبیعی در سنین میان 8 تا 13 سال شروع می شود و توسط مواد شیمیایی داخل بدن مان که هورمون های تولید مثل خوانده می شود، هدایت می گردد. این هورمون در آینده و در طول سنین باروری به تاثیر خود بر سیکل قاعدگی ادامه می دهد.
در چند سال اولی که پریود شما آغاز می شود، این هورمون می تواند نامنظم باشد و به این معناست که روزهای میان پریود هایتان ممکن است کمتر و یا بیشتر از حالت میانگین باشد. بلوغ می تواند همچنین منجر به موارد ذیل گردد:
بزرگ شدن بافت سینه
رشد مو در نواحی زیر بغل و کشاله ران
جوش
تغییرات خلق و خو

پیش از یائسگی و تاثیر آن بر زود پریود شدن
پیش از یائسگی انتقال به یائسگی ست که به طور طبیعی در میانه یا اواخر چهل سالگی رخ می دهد و حدودا برای 4 سال طول می کشد.
سطح هورمون های ما در این زمان به شدت نوسان داشته و ممکن است هر ماه تخمک گذاری نکنیم که می تواند باعث نامنظم شدن پریود ها شود بنابراین ممکن است زودتر یا دیرتر از حالت طبیعی قاعدگی داشته باشیم.
پیش از یائسگی می تواند همچنین منجر به موارد ذیل گردد:
پریود های سبک تر یا سنگین تر از حالت نرمان
پریود نشدن
گر گرفتگی
به سختی خوابیدن
تغییرات خلق و خو

ورزش شدید و تاثیر آن بر زود پریود شدن
ورزش شدید نیز می تواند باعث نامنظم شدن پریود ها و یا در مجموع متوقف شدن آن شود. البته این شرایط اغلب برای ورزشکارانی که برای ساعات طولانی در روز تمرین می کنند، رخ می دهد و بیشتر در ورزش هایی رواج دارد که محدودیت وزنی دارند مانند باله و ژیمناستیک.
ورزش تنها زمانی بر پریود های شما اثر می گذارد که کالری بیشتری از آنچه می خورید بسوزانید و وقتی که انرژی کافی وجود نداشته باشد، بدن شما آن میزان هورمون های باروری را که برای تخمک گذاری ضروری ست، تولید نمی کند.

علت جلو انداختن پریود چیست؟
نوسانات وزنی
پریود های زودتر، پریود های نامنظم یا پریود نشدن، اغلب با تغییرات زیاد وزنی همراه است.
پریود نامنظم اغلب با کاهش وزن سریع رخ می دهد که می تواند با کاهش مفرط رژیم غذایی، جراحی لاغزی بای پس یا اختلالات غذایی پیش بیاید. زمانی که بدن به حالت گرسنگی وارد می شود، انرژی خود را به عملکرد های حیاتی برای زندگی مانند نفس کشیدن اختصاص می دهد بنابراین بدن شما تولید هورمون های باروری را متوقف خواهد کرد که به نامنظمی پریود منجر می شد.

استرس و تاثیر آن بر زود پریود شدن
استرس شدید می تواند در سطح هورمون های شما اختلال ایجاد کرده و منجر به نامنظم شدن پریود تان شود. اگر اضطراب دارید و یا اخیرا آسیب روحی و روانی دیده اید، ممکن است هورمون هایتان به هم ریخته باشد.
استرس همچنین می تواند شامل موارد ذیل گردد:
-افزایش یا کاهش وزن بدون دلیل مشخص
-به سختی خوابیدن
-به سختی تمرکز کردن

تغییر روال عادی زندگی
تغییر روال طبیعی زندگی مان می تواند بر هورمون ها اثر گذاشته و باعث شود زود پریود شدن یا دیر پریود شدن اتفاق بیفتد. برای مثال بعضی تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که شیفت های کاری شان را بین شب و روز تعویض می کنند، مانند پرستاران، اغلب پریود های نامنظمی را تجربه می کنند.
تغییر محدوده زمانی نیز می تواند ناثیر مشابهی داشته باشد. محققان دقیقا دلیل آن را نمی دانند اما ممکن است مربوط به اختلالی باشد که در ریتم شبانه روز رخ می دهد. که ممکن است به نوبه خود در مقدار تولید هورمون خواب ملاتونین اختلال ایجاد کند.
البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا ارتباط میان هورمون ملاتونین و هورمون های باروری مشخص گردد

دارو های رقیق کننده خون و تاثیر آن بر زود پریود شدن
استفاده از رقیق کننده های خون (ضد انعقاد) ممکن است پریود شما را طولانی کرده و باعث خونریزی های شدید شود. ضد انعقاد ها به صورت طبیعی در طول پریود آزاد می شوند تا به رقیق شدن لایه داخلی رحم کمک کنند که بتواند از طریق واژن به بیرون روان شود.
استفاده از دارو های رقیق کننده خون می تواند باعث شود تا این روند سریع تر اتفاق افتاده و منجر به خونریزی های سنگین شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»