آتش‌نشانی، عشق و دیگر هیچ


آتش‌نشانی، عشق و دیگر هیچ

تهران- ایرنا- آتش‌نشانان، دلاوران بی‌ادعای عرصه ایثار و فداکاری هستند که با عشق و علاقه و در سخت‌ترین حوادث برای نجات جان و سرمایه دیگران از خودگذشتگی می‌کنند.

آتش‌نشانان در بیشتر موارد و با وجود شغل پرخطر خود دریافتی ناچیزی دارند اما با عشق و علاقه به دل آتش می‌زنند و فداکارانه در صحنه حوادث نجات‌بخشی می‌کنند.

لباس‌های ضد حریق آتش‌نشانان تا درجه‌ای از حرارت را تحمل می‌کند و بعد از آن کم‌کم می‌سوزد؛ وزن لباس و دستگاه تنفس به ۴۰ کیلوگرم می‌رسد و بعد از خیس شدن لباس‌ها، ۱۰ کیلوگرم دیگر به وزن لباس آنان اضافه می‌شود.

در زمان حریق معمولا برق آپارتمان قطع می‌شود و دسترسی به آسانسور ممکن نیست و در چنین شرایطی آتش‌نشانان باید با ۵۰ کیلو اضافه وزن لباس از پله‌ها بالا و پایین بروند.

آنان باید لوله‌های آب را هم برای اطفای حریق با خود همراه داشته باشند و با سرعت و در کمترین زمان ممکن حریق را خاموش کنند.

فقط و فقط عشق است و دیگر هیچ

رضا چگینی، فرمانده شیفت با ۱۳ سال سابقه کار آتش‌نشانی در ایستگاه شماره یک شهر بومهن است؛ او با تاسف بسیار از حریقی یاد می‌کند که در آن کودکی سه ساله جان خود را از دست داد و معلوم است که دغدغه حفاظت از جان و مال مردم را دارد.

وی می‌گوید: اعلام دیرهنگام حریق منجر به فوت کودک سه ساله در حریق شد و به منظور پیشگیری از وقوع اینگونه موارد به خانواده‌ها توصیه می‌شود به جای اقدام خودسرانه در خاموش کردن آتش در اولین فرصت با آتش‌نشانی تماس بگیرند.

«حمیدرضا رامین‌فر» نیز هشت سال سابقه کار در ایستگاه شماره یک بومهن را دارد و از حریق کارخانه مبل‌سازی در خیابان عسگری بومهن به عنوان حریقی بزرگ یاد می‌کند و می‌گوید: ساعت ۴/۵ صبح وقوع حریق را به ایستگاه ما اعلام کردند و در حدود ۴۰ هزار لیتر آب برای اطفا مصرف شد؛ آتش‌نشانان ایستگاه‌های پردیس و رودهن هم برای کمک آمدند و پس از هفت ساعت کار جمعی حریق سوله به طور کامل اطفا شد.

آیین روز آتش‌نشانی چگونه برگزار شد؟

امروز، یکشنبه به مناسبت هفتم مهر روز آتش نشانی، مانور خودروهای آتش‌نشانی در خیابانهای شهر بومهن نیز برگزار شد و پس از آن آتش‌نشانان با اهدای گل و نثار فاتحه با شهدای گمنام این شهر تجدید میثاق کردند و در ادامه طی مراسمی در محل ایستگاه آتش‌نشانی شماره یک بومهن با رعایت فاصله اجتماعی از آنان با اهدای لوح تجلیل شد.

فرماندار پردیس ضمن قدردانی از زحمت‌های آتش‌نشانان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان در این مراسم اظهار داشت: توانمندسازی شهروندان با سرمایه‌گذاری در آموزش، به روزرسانی امکانات و تجهیزات و ارتقای آمادگی روحی و جسمی شهروندان در مقابله با حوادث باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته «عبدالعظیم رضایی» حرفه آتش‌نشانی با زحمت‌های شبانه‌روزی پرمخاطره گره خورده است و خانواده‌های آتش‌نشانان نگران ماموریت‌های پرخطر آنان هستند و ما موظف به حمایت از آنان و خانواده‌هایشان هستیم.

امام جمعه شهرستان پردیس نیز در این مراسم اظهارداشت: بر اساس آیات الهی هرکس جان یک فرد را نجات بدهد، منجی کل انسانهاست و آتش‌نشانان با نجات جان انسان‌ها در حوادث جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی بیان کرد: رسیدگی به وضعیت معیشت آتش‌نشانان و خانواده‌های آنان ضرورت دارد زیرا در هر ماموریت، خانواده آتش‌نشانان در معرض اضطراب و نگرانی قرار دارند توصیه می شود که مسولان از خانواده آتش‌نشانان نیز تجلیل کنند.

شهردار بومهن نیز با اشاره به امکانات آتش‌نشانی شهر بومهن بیان کرد: شهرداری بومهن دو ایستگاه در حد استاندارد ملی با ۳۰ نفر پرسنل دارد که طی شبانه‌روز آماده خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.

حسین موسوی ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا آتش‌نشانان شهر بومهن علاوه بر انجام وظایف اصلی، ضدعفونی شهر را برای پیشگیری و محافظت شهروندان در مقابل بیماری کرونا به طور مستمر انجام دادند و اقدامات خوبی در مواجهه با حوادث در سطح شهر داشتند که قابل قدردانی است.

رئیس آتش‌نشانی شهر بومهن نیز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده طی یک سال گذشته، اظهار داشت: از مهر سال گذشته تاکنون ۳۶۱ مورد عملیات داشتیم که از این تعداد ۱۳۷ مورد حریق و بقیه مربوط به نشت گاز، تصادف و اقدام به خودکشی بوده است.

علیرضا کوچکی ادامه داد: در حدود ۸۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده وایتکس و آب ژاول برای پاکسازی و ضدعفونی سطح شهر مصرف شده و در حدود ۶۱۰ لیتر الکل و ۵۰۰ کیلوگرم کلر محلول شده با پنج هزار لیتر آب برای ضدعفونی ادارات، مساجد و مدارس مصرف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وضعیت استخدامی همکاران من در دو ایستگاه آتش‌نشانی بلاتکلیف است و از مسئولان درخواست و انتظار رسیدگی به وضعیت استخدامی و بهبود وضعیت حقوق دریافتی آنان را دارم تا مشکلات مالی‌شان تا حدی مرتفع شود.

به گزارش ایرنا در شهر بومهن پنج دستگاه خودرو آتش‌نشانی وجود دارد که شامل سه دستگاه حریق سنگین، یک دستگاه حریق نیمه‌سنگین و یک دستگاه حریق سبک و یک وانت خدمات‌رسانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل در انتظار نی نی با متن های زیبا