رهبری جامعه شیعه (سیر تاریخی از سازمان وکالت تا ولایت فقیه)


رهبری جامعه شیعه (سیر تاریخی از سازمان وکالت تا ولایت فقیه)

کتاب «رهبری جامعه شیعه (سیر تاریخی از سازمان وکالت تا ولایت فقیه)» به قلم جواد نصرالله‌پور و با فصولی همچون انتقال از دوران وکالت به دوران نیابت خاصه و سیر تطور سرپرستی جامعه شیعه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، کتاب «رهبری جامعه شیعه (سیر تاریخی از سازمان وکالت تا ولایت فقیه)» به قلم جواد نصرالله پور و به همت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم روانه بازار نشر شده است.

این کتاب می کوشد با تبیین سیر تطور و تغییراتی که در عرصه مدیریتی جامعه شیعه روی داده، نشــان دهد که امامان معصوم(ع) متناسب با شــرایط زمان از روش های مختلفی برای سرپرستی جامعه اسلامی و شیعی استفاده کرده اند.

بنابر این گزارش، در فصل اول با عنوان «مفــاهیم و کلیــات» مباحثی همچون مفهوم و اقسام ولایت، ولایت تشریعی؛ یا ولایت قراردادی و اعتباری، مفهوم سازمان وکالت، مفهوم نیابت، نیابت خاصه، نیاز ضروری جامعه به سر پرست از نگاه عقل، نیاز ضرروری جامعه به سر پرست از نگاه شرع و ... مطرح شده است.

فصــــل دوم با عنوان «سیر تطور سرپرستی جامعه شیعه» به موضوعاتی همچون بررسی وضعیت شیعیان و امام شیعیان در این دوران، تطور سر پرستی از مدیریت مستقیم به سازمان وکالت، سیر تطور سر پرستی سازمان وکالت متناسب با دوران هر امام(ع)، ساختار سازمان وکالت، کارکردهای سازمان، مدعیان دروغین وکالت و ... اختصاص دارد.

علاوه بر این، در فصل سوم با عنوان «انتقال از دوران وکالت به دوران نیابت خاصه» موضوعات بررسی عوامل تطور سرپرستی جامعه شیعه از وکالت به نیابت خاصه وضعیت شیعه در عصر غیبت صغری، امکان تشدید آسیب های سازمان وکالت در غیبت، اختیارات و وظایف نواب، غیبت امام و ضرورت خروج شیعه از حیرت ناشی از غیبت و ... به بحث و بررسی گذاشته شده است.

و نهایتاً در فصل چهارم با عنوان «انتقال از نیابت خاصه به نیابت عامه»، وضعیت شیعه در دوران غیبت کبری، عوامل تطور سر پرستی جامعه شیعه از نیابت خاصه به نیابت عام، تنوع نیازهای شیعیان در امر هدایت، اهم وظایف نائبان عام، استخراج و استنباط احکام از منابع، تفاوت مرجعیت و ولایت فقیه، تفاوت فتوا و حکم، پاسخ به شبهات و ... بررسی شده است.

در دیباچه این کتاب آمده است: جامعه شــیعه از ابتدای تشــکیل خــود، امامان معصوم(ع) را بــه عنوان تنها سرپرست حقیقی خود به رسمیت می شناسد، لکن این سرپرستی در هر عصری به فراخور شــرایط و زمانه و اوضاع شیعیان، به شکل و صورت خاصی نمود یافته است. بر اساس تفکر اســام ناب برآمده از آیات و روایات، والیت و سرپرستی ائمه معصوم(ع) همواره به صورت مســتقیم و غیرمستقیم، چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت امام معصوم(ع) هدایتگر، حافظ و امیدبخش جامعه اســامی به ویژه شیعه بوده است. در ابتدا به صورت مدیریت مستقیم، امام در رأس سرپرستی به وی مراجعه می کردند، اما در اواسط دوران امامت قرار گرفته و مردم مســتقیما امام صادق(ع) با تشکیل سازمان وکالت، ارتباط مستقیم با امام کمتر شده و مردم به وکلا مراجعه می کردند.

گفتنی است، این کتاب در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 50 هزار تومان به همت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شده است و علاقمندان به تهیه آن می توانند با دفاتر بنیاد مهدی موعود(عج) در استان ها ارتباط بگیرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!